נופש במקום מרוחק יכול לשפר משמעותית את בריאות הגוף והנפש, אך כדי ליהנות מהיתרונות שלו חשוב לדעת איך לתכנן אותו בצורה שתיטיב איתכם ולא תפגע בכם. כך תעשו זאת – צעד אחר צעד ובחוכמה

ישראל היא בין המדינות עם שבוע העבודה הארוך בעולם. המסגרות הצבאיות, לצד ה"פושריות" הישראלית מייצרות מצב שבו עובדים נמדדים בכמות השעות שהם נותנים לארגון, מה שבמקרים רבים פוגע במצב הנפשי ומגביר את השחיקה. מכאן עולה הצורך המובן של רבים מאיתנו לנצל את חופשת הפסח כדי לנקות את הראש ולמלא מצברים.

מחקרים מצאו שחופשה יכולה להפחית את סף החרדה, לצמצם את הסיכון למחלות לב, להגביר את הפרודוקטיביות בעבודה ואפילו לעזור לנו לישון יותר טוב. אולם, חשוב להבין כיצד לתכנן חופשה שתהיה בריאה, אפקטיבית וכזאת שגם יהיה נעים לחזור ממנה. כך תעשו זאת, שלב אחר שלב:

משך הנופש האידאלי

חלק מהאנשים מאמינים כי אם הם כבר יוצאים לחופשה אחת במהלך השנה – היא חייבת להיות ארוכה ככל שניתן. חופשה ארוכה אמנם נתפסת כמהנה ואיכותית יותר, אך הפסיכולוגית ד"ר ג'יימי קורץ מאוניברסיטת ג'יימס מדיסון בארה"ב שלמדה רבות את הנושא, מסבירה כי ככל שהחופשה ארוכה יותר, כך מתעצמת תחושת הניתוק מהשגרה. לכן, גם התסכול שבחזרה לעבודה יהיה חזק יותר. זו הסיבה שמשך החופשה האידאלי נע בין שלושה לחמישה ימים.

תכנון זמן מיטבי

כשיוצאים לחופשה, השאיפה היא לחזור ממנה רגועים ובריאים יותר. כדי לעשות זאת, חשוב לתכנן מה תעשו בכל יום ולהבטיח שיש לכם גם זמן להירגע, לישון ולמלא את המצברים. מחקרים מראים שרשימה מסודרת עוזרת להפחית את הלחץ ולתת ביטוי נכון ומאוזן לכל הרצונות והשאיפות שלכם. כך תוכלו לוודא שיש לכם זמן להכול – מבלי לפגוע גם בזמן המנוחה החיוני. אם אתם מוכרחים לקום מוקדם בבוקר במהלך הטיול, ודאו שאתם מפנים לעצמכם זמן למנוחת צהריים.

אכילה בריאה

לא מעט אנשים משתמשים בחופשה כתירוץ לאכול מה שהם רוצים, בייחוד ארוחות לא בריאות ועתירות בשומנים ופחמימות. חשוב להבין כי תזונה שאינה בריאה ומאוזנת עלולה לא רק לפגוע בגוף – אלא גם להגביר תחושות שליליות של חרדה, דיכאון ואי שקט. כדי להימנע מכך, מומלץ להקפיד לאכול דברים בריאים כמו ירקות, פירות, קטניות ופחמימות מורכבות. זה לא אומר שאתם לא יכולים להרשות לעצמכם ליהנות גם ממזונות פחות בריאים במהלך הנופש – אך חשוב לעשות זאת במודעות ותוך שאיפה ליצירת איזון נכון בתפריט.

ניתוק מוחלט

בימים אלו רובנו מחוברים אל הטלפון החכם כמו למכשיר חמצן. בטיולים הטלפון הנייד משמש גם כמפה, עוזר לנו למצוא מסעדות מומלצות ולמעשה לעיתים מחליף לחלוטין את מדריך הטיולים או את השיחות האקראיות עם המקומיים ברחוב, שמייצרות כמה מהזיכרונות הטובים ביותר מהחופשה. כמה מחקרים מהשנים האחרונות מזהירים כי החיבור לסמארטפון מגביר תסמינים של לחץ וחרדה. בנוסף, לטלפון אנחנו מקבלים מילים שקשורים לעבודה, הודעות שאנחנו לא יכולים להתעלם מהן והתרעות על חדשות בארץ שמפרות את השלווה.

אז נכון, יכול להיות שיהיה לכם מאוד קשה להתנתק מהסמארטפון בחופשה, אך זהו צעד הכרחי אם אתם מעוניינים להירגע ולמלא מחדש את המצברים. אם אתם בהחלט לא יכולים לוותר עליו, מומלץ לבטל את כל ההתראות ולהשתמש בו רק כאמצעי ניווט.

נחיתה רכה

כשחקרה את ההשפעה של חופשה על מצב הנפש, הגיעה הפסיכולוגית ג'סיקה דה בלום למסקנה מאוד לא מעודדת. היא מצאה שלאחר שבוע בלבד מיום החזרה מהחופשה, הלחץ, החרדה והשחיקה חזרו להרקיע שחקים בקרב העובדים שבחנה. גם מחקר ישראלי שנערך באוניברסיטת תל אביב מצא שבחלוף שלושה ימים בלבד חוזרים העובדים לחוש את התחושות השליליות שחוו לפני הטיסה.

למרבה המזל, יש דרכים להימנע מכך, אך הן מצריכות תכנון מוקדם. אחד הדברים שניתן לעשות הוא לא לחזור מיד לעבודה, אלא לשריין יומיים של התאקלמות בבית. לפני היציאה לחופשה נסו לבצע כמה שיותר משימות כדי שלא ייערמו עד שתשובו.

בנוסף, רבים מאמינים שאחרי החופשה שהם צריכים לפצות על הזמן האבוד ולעבוד קשה יותר ולמשך זמן ארוך יותר. כדאי להשתחרר מהתפיסה הזאת ולהתחיל את היום הראשון שלאחר החזרה דווקא במשימות פשוטות יותר שיכניסו אתכם לעניינים בהדרגה.    

mitot banner3

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

הוסף תגובה חדשה