ממש עכשיו, בנקודת הזמן הזאת, יש לכולנו את היכולת להאריך את תוחלת החיים ולשפר את איכות החיים.

איך? בעזרת חמישה עקרונות שמלמדים שתהליך ההזדקנות הוא לא בדיוק מה שחשבנו.

בעיות קטנות ובעיות גדולות
דרך טובה לתאר את תהליך ההזדקנות היא לדמיין את עצמנו מסתכלים דרך רשת. אם החורים קטנים והרשת צפופה, אי אפשר לראות דרכה. כל רשת כזאת מייצגת שכבת הגנה שהגוף מספק כדי למנוע את תהליך ההזדקנות. לאנשים חזקים יש רשת עם חורים קטנים, שמאפשרים רק לבעיות קטנות לעבור. אבל, ככל שתהליך ההזדקנות מתקדם החורים האלה מתרחבים. וכאשר רשת מחוררת פוגשת ברשת מחוררת אחרת, יש לנו בעיה גדולה. לבעיות קטנות אולי אין השפעה עצומה, אבל כשהן גדלות וכשהן נמצאות באינטראקציה עם בעיות אחרות, זה יכול להיות בעייתי. התפקיד שלנו הוא לשמור על הרשת צפופה עד כמה שניתן.

תהליך ההזדקנות הוא טרייד-אוף
תהליך ההזדקנות, באופן שאנחנו רגילים לחשוב עליו, לא חייב להיות מלווה בקופסת תרופות שמסודרת לפי ימים. תהליך ההזדקנות הזה, הוא יותר כמו תופעת לוואי ולא תופעה שחייבת לקרות. רבים מאמינים כי מערכות בגוף שמורידות הילוך לאט-לאט, מפרקים כואבים, זיכרון חלש ועוד תופעות הן חלק מהעסקה. אנחנו מקבלים שבעים ומשהו שנים טובות ואז בתמורה מתפשרים קצת לקראת הסוף. אבל חכו רגע. נכון, יש עסקת חליפין. יש דברים שבאים על חשבון אחרים. אבל זה לא עובד בדיוק כמו שאנחנו חושבים. לכל תהליך ביולוגי שמתרחש בגוף יש סיבה אבולוציונית. והסיבה הזאת, בלי יוצא מן הכלל, היא להבטיח את הישרדות המין. זה אומר שמנקודת המבט של האבולוציה, הגנים שלנו יותר חשובים. כל התהליכים שמתרחשים בגוף בנויים כדי לשמור על המשכיות המין, להגן עלינו מספיק זמן כדי שנוכל להתרבות ולגדל דור חדש. הרעיון הזה, שהוא הגיוני לגמרי במונחים של המשכיות, לא ממש מסתדר עם גיל מבוגר. אבל אם מסתכלים על תהליך הזדקנות דרך נקודת המבט של גנים, ולא מנקודת המבט שלנו, זה הרבה יותר הגיוני. מה שאנחנו בדרך כלל מתייחסים אליו כאל הזדקנות, הוא בעצם יותר שאלה של המשכיות.  

הזדקנות היא יותר על לתקן מאשר על לפרק
מחשבים, מכוניות, מערכות יחסים. דברים מתקלקלים. לכל אחד יש את נקודת השבירה שלו, ולהגיד שדברים בגוף לא יתקלקלו, בין אם על ידי פציעה (לדוגמא פגיעה, או קריעה בגיד או רצועה) ובין אם משחיקה (למשל מפרקים או חוליות הגב) זה לא ממש מדויק. זה נכון שאנחנו צריכים לשמור על המערכות בגוף עד כמה שאנחנו יכולים, כדי למנוע מהן להתפרק. בדיוק כמו עם המכונית שלנו או המחשב, נוציא מהגוף שלנו הרבה יותר אם נשמור על שגרה של תחזוקה. אבל הסוד האמיתי לאריכות ימים הוא לא אם נתפרק או לא. הוא כמה טוב או מהר הגוף מחלים וחוזר לעצמו. למעשה, הגוף שלנו לא בנוי כדי לא להתפרק. הוא בנוי בצורה יעילה ויש לו את היכולת לתקן את עצמו. תהליך הזדקנות הוא תהליך בו התאים בגוף מאבדים עמידות, הם מאבדים את היכולת שלהם לתקן נזק בגלל שתהליכים (שאולי עד עכשיו לא שמעתם עליהם, כמו מיטוכונדריה) לא עובדים כמו שהם אמורים לעבוד. אבל זה לגמרי בידיים  שלנו לשמור על הגוף, לחזק אותו, להגביר את העמידות, ולשפר את היכולת שלו להחלים.

הזדקנות זה מבפנים ובחוץ
רבים מאיתנו היינו רוצים לחשוב שהזדקנות היא תהליך שמתרחש בתוך הגוף. אבל הזדקנות היא לא רק על תהליכים פנימיים ברמת התא. היא יותר מזה. היא על איך אנחנו מגיבים, מסתגלים ומתמודדים עם סטרס חיצוני. למשל כמו חשיפה לשמש, או תקופות לחוצות בחיים (סטרס) וגורמים נוספים. מה זה אומר? זה אומר שהזדקנות היא בעצם על קצב. כלומר, איך הגורמים החיצוניים והפנימיים מאיצים או מאטים את תהליך ההזדקנות. מסתבר שהסוד הגדול לגבי הזדקנות הוא לא מתי היא תתרחש, אלא באיזו מהירות. שיעור או הקצב של ההזדקנות מכפיל את עצמו בכל שמונה שנים. גם תהליכים וגם תהליכים חיצוניים משפיעים עליו, ומשפיעים אחד על השני. העבודה שלנו היא לנסות לשמור על שני התהליכים, כדי לטפל בבעיה האמיתית: קצב ההזדקנות.

הזדקנות היא תהליך הפיך
רק בגלל שעשיתם כמה טעויות, לא אומר שאי אפשר להפוך אותן. אפילו אם אכלתם סטייקים לארוחת בוקר ומחקתם את תאי המוח שלכם עם עודף סטרס, זה לא בהכרח אומר שתשכחו שמות בגיל מבוגר. אף פעם לא מוקדם מדי או מאוחר מדי להתחיל לעשות שינויים. ואנחנו יכולים ללמוד להפעיל את המערכות השונות בגוף לטובתנו. אלה לא שינויים גדולים מבחינת התנהגות, אבל הם שינויים עצומים כשמתרגמים את זה למושגים של תוחלת חיים. למעשה, ההשפעה המצטברת של שינויים יכולה להאריך את תוחלת החיים עד 35%. אנחנו לא צריכים לעשות בשביל זה כמעט שום דבר חריג. מה שכן צריך לעשות, זה למצוא את נקודות החולשה האישיות, הדברים שהופכים אותנו יותר רגישים להשפעות של תהליך ההזדקנות. שלושת התרופות של הטבע שנוגדות את תהליך ההזדקנות הן- להגביל את הצריכה הקלורית, לחזק את הגוף בפעילות גופנית, ולישון כמו שצריך. ביחד, הן אחראיות בערך ל-70% מהאופן בו נזדקן. אם מקפידים על הרגלים טובים במשך שלוש שנים, מבחינת הגוף זה כאילו עשינו את זה כל החיים. כבר אחרי שלושה חודשים של התנהגות טובה, אפשר למדוד את ההבדלים באיכות החיים. מדע הרפואה מתקדם, אין ספק, והוא יכול לפתור לנו כמעט כל בעיה. אבל מה שאנחנו באמת רוצים, הוא להימנע מהבעיות מלכתחילה.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

הוסף תגובה חדשה