דלקת מפרקים שכיחה יותר אצל נשים, יכולה להתחיל בגיל מוקדם משאנחנו חושבים, וכשהיא מכאיבה, זה אומר שהפגיעה בסחוס היא משמעותית.

דלקת מפרקים- הבסיס.

הכאבים

בסופו של דבר, כן. דלקת מפרקים כואבת. אבל היא לא חייבת להתחיל ככה. דלקת מפרקים כשמה כן היא. היא גורמת לדלקת במפרקים, נקודת החיבור בין העצמות. לפי ההערכה יש בערך 100 סוגים שונים של דלקות מפרקים, עם סוג אחד שנחשב לשכיח ביותר (Osteoarthritis) וסוג נוסף (Rheumatoid arthritis) שנחשב לשני בשכיחותו. בדלקת מפרקים מהסוג הראשון הסחוס,, הרקמה הדקה ששומרת על קצה העצם, נשחקת בהדרגה. זה עשוי לעורר תסמינים דוגמת כאבים בברכיים (במיוחד אחרי פעילות גופנית) ותחושה של נוקשות (במיוחד בבוקר כאשר מנסים לצאת מהמיטה). בסוג הזה של דלקת מפרקים נפגעים בעיקר המפרקים שנושאים ברוב המשקל. אף אחד לא יודע בדיוק מה גורם לסחוס להישחק, אבל תהליך ההזדקנות הטבעי, פציעות במפרקים, גנטיקה, והשמנת יתר כולם משחקים תפקיד. בסוג השני השכיח של דלקת מפרקים התוצאה היא אותה תוצאה. מפרקים כואבים ונוקשים. אבל הסוג הזה נחשב למחלה אוטואימונית, בה מערכת החיסון של הגוף תוקפת את המפרקים שלה. הוא שכיח פי 3 אצל נשים, ועשוי להתחיל בין הגילאים 25-50. הסוג הזה של דלקת מפרקים פחות בררני ובדרך כלל משפיע על המפרקים בגוף כולו, גדולים כקטנים.

הגיל שאפשר להתחיל

כאשר חושבים על דלקת מפרקים, חושבים על אנשים מבוגרים בכובע ים, עושים אירובי-בריכה. הגיל אמנם נחשב לגורם סיכון, אבל דלקת מפרקים לא חייבת להיות חלק בלתי נפרד מתהליך ההזדקנות וכ-60% מהמטופלים שמאובחנים בדלקת מפרקים הם מתחת לגיל 65. דלקת מפרקים בדרך כלל לא מתעסקת עם אנשים מתחת לגיל 40, אבל היא יכולה לתקוף מוקדם יותר, במיוחד אם יש היסטוריה של פציעה במפרקים. גם עודף משקל עלול להוביל להתפתחות מוקדמת יותר של דלקת מפרקים, בגלל שיש עליהם יותר עומס. מי צריך לשים לב במיוחד?. נשים בקבוצת הגיל הזאת, במיוחד אם יש היסטוריה משפחתית של דלקת מפרקים.

איפה לחפש?

כאשר השחיקה שנגרמת לסחוס נחשבת למתונה, בדרך כלל לדלקת מפרקים אין תסמינים. רק כאשר השחיקה של הסחוס משמעותית, מתחילים לשים לב לכאבים ולירידה בטווחי התנועה של המפרק. המקומות הראשונים בהם סביר שדלקת מפרקים תופיע הם הידיים והמפרקים שנושאים את מרבית משקל הגוף, כמו ברכיים, ירכיים, עמוד שדרה, צוואר, גב תחתון. אם מבחינים בנפיחות, נוקשות, או כאבים שנמשכים במשך למעלה משבועיים, הגיע הזמן לבקר את הרופא. האבחנה, הטיפול, ושינויים באורח החיים יכולים להקל ולמנוע נזק נוסף למפרק. אם לא עושים את זה, מסתכנים בהגבלה של טווחי תנועה ובמקרים חמורים אפילו בהחלפת מפרקים.

אבחנה

אין בדיקה חד משמעית שיכולה לאבחן דלקת מפרקים. יש בדיקות (כמו בדיקת דם או שתן) שיכולות לעזור להבדיל בין הסוגים השונים של דלקת מפרקים. רופא (בדרך כלל רופא כללי) יכול לאבחן דלקת מפרקים בהסתמך על סדרת בדיקות פיסיות של המפרקים, שאלון מורחב על ההיסטוריה המשפחתית, שאלון מורחב אפילו יותר על ההיסטוריה הרפואית האישית וכל סימפטום אחר שקיים ולא היה שם קודם.

מה הסיפור עם פעילות גופנית?

במקרה של דלקת מפרקים, פעילות גופנית היא בבחינת חובה. זה בתנאי שאתם רוצים להפחית את תחושת הכאב, להזדקק לפחות טיפול תרופתי, להתחזק ולהימנע מניתוח. טיפול תרופתי יכול להפחית את תחושת הכאב, אבל מפרקים לא גדלים על העצים ואם לא דואגים לחזק את הגוף, התפקוד לא ישתפר. להיפך. הכאבים יחריפו, טווחי התנועה ילכו ויצטמצמו. רוב הסוגים של פעילות גופנית מתונה יעזרו. מומחים ממליצים במיוחד על פעילות גופנית שמשלבת ביו עבודה של כוח ומתיחות, כדי לשפר את הגמישות ולהרחיב את טווחי התנועה. יוגה יכולה לבוא בחשבון, או פעילות גופנית במים, שמאפשרת להפחית עומס מהמפרקים ולבצע תנועות שבאופן אחר היו פשוט בלתי אפשריות. לא לשכוח לעשות חימום לפני, לקרר את הגוף בהדרגה אחרי, ובין לבין פשוט להקשיב לו.

תזונה

הקשר בין תזונה לכאב אולי נראה עמום, אבל היום מומחים יודעים להגיד בפה מלא שכן. מזונות מסוימים מומלצים ומזונות אחרים פחות. ברשימת המומלצים הם מזונות שנמצאו כמפחיתים מצבים דלקתיים בגוף, כמו אומגה 3, פשתן טחון (טרי!), ביצים, אגוזים ותבלינים כמו כורכום וג'ינג'ר. אם שמעתם על ירקות כמו עגבניות, תפוחי אדמה, פלפלים או חצילים שעשויים להחריף את התסמינים, תשכחו מזה. מומחים אומרים שאין שום ראיה מדעית שתומכת בתיאוריה הזאת. תזונה נכונה ומאוזנת מסייעת גם לשמירה על משקל גוף תקין, שביחד עם פעילות גופנית והימנעות מפציעות, נחשב לשלישיה שמונעת דלקת מפרקים.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

הוסף תגובה חדשה