במשך עשורים אף אחד לא דיבר עם ויטמין C, שנחשב לאחד הוויטמינים החזקים והבטוחים בסביבה. אבל לאחרונה, מחקרים התחילו לשאול מה המינון היומי האופטימאלי והאם יכול להיות יותר מדי מדבר טוב?

האם יש משהו שוויטמין C צריך לספר לנו לקראת החורף?


סי פלוס
כדי להבין מה בעצם ויטמין C עושה, הדוגמא הכי טובה היא תפוח עץ שממש עכשיו קולף. ברגע שהתפוח נחשף לאוויר, הוא מתחיל להשחיר. התהליך הזה נקרא תהליך ההתחמצנות. אבל אם למשל נסחט מעט מיץ לימון טרי על התפוח, אנחנו יכולים לראות איך התהליך הזה נעצר.

הגוף שלנו משתמש בוויטמין C בדיוק באותה צורה. הוא מאט את תהליך ההתחמצנות והוא בעצם מנטרל את הפעולה של הרדיקלים החופשיים.

ויטמין
C הוא אחד הוויטמינים החשובים בגוף. הוא קשור לצמיחה והתפתחות תקינה, הוא קשור לחיזוק מערכת החיסון והגנה מפני התקררויות וזיהומים, הוא קשור לבנייה ותיקון של עצמות (וגם של שיניים וציפורניים), הוא מסייע בספיגה של ברזל מהמזון, מסייע להחלמה של פצעים ובכלל, והוא קשור גם למניעת כיבים (אולקוס) ואפילו סרטן.

איכשהו יצא שלמרות כל החוכמה של הטבע, בני אדם הם חלק מהיונקים הבודדים שלא מייצרים בעצמם ויטמין C. זה אומר שאנחנו צריכים לעשות השלמות דרך תזונה, או דרך תוספים תזונתיים. אבל הטבע לא שכח אותנו לגמרי. כל הפירות והירקות מכילים כמות מסוימת של ויטמין C. פירות הדר מובילים את הרשימה, אבל יש מקורות נוספים ולא פחות טובים. לרוב האנשים כוס מיץ תפוזים, תותים, ברוקולי, או גמבה בסלט יעשו את העבודה וימלאו את הצריכה היומית המומלצת. כל מה שמעבר לזה, פשוט ישטף החוצה בשתן.

שאלה של מינון
לאנשים בוגרים, המינון היומי המומלץ הוא 2,000 מ"ג ביום (גבול עליון). אבל זאת המלצה כללית. המינון הנכון עשוי להשתנות מאדם לאדם, בהתחשב בגורמים נוספים כמו מצב בריאותי כללי, משקל וגובה.

רוב האנשים יצטרכו לעבוד ממש קשה בשביל להגיע למינון היומי המומלץ. בגלל שוויטמין C מסיס במים, הוא לא מאוחסן בגוף והעודפים פשוט נשטפים החוצה דרך השתן. דבר נוסף וחשוב שצריך לזכור הוא שהרעיון של מינון יומי מומלץ מבוסס על מניעת חוסר בוויטמין, לא על מניעת מחלות כרוניות.

למרות שמאוד קשה להגיע לעודף ויטמין C ולמרות שתופעות לוואי של עודף בוויטמין הן באמת נדירות, חשוב להכיר אותן ולהיות עם היד על הדופק. אם משהו משתנה, יכול להיות שזאת רק שאלה של מינון שצריך להפחית.

הסימפטומים של עודף בוויטמין יכולים לנוע בין מתונים לחמורים. עודף בוויטמין
C (בתוסף או בתזונה) עלול לגרום לשלשולים, בחילות, הקאות, צרבות, גזים, התכווצויות וכאבי בטן, כאבי ראש, פצעים בחלל הפה, ריח חזק בשתן ולעיתים אף נדודי שינה. עבור חלק מהאנשים עודף בוויטמין C עלול להשפיע גם על הספיגה של ברזל.

לפי מחקרים, סימפטומים חמורים של עודף בוויטמין עשויים להתפתח לבעיות בריאותיות שונות. עודף בוויטמין C נקשר לחוסר בוויטמין B12, להתפתחות אבנים בכליות ובעיות בכליות, סוכרת, או היפו-גליקמיה.

חשוב להדגיש שמצבים כאלה הם באמת נדירים, וקשורים למינון של 6,000 מ"ג וויטמין C ביום, שזה המון. הסיכוי שנגיע למינון כזה הוא נמוך, במיוחד אם המטרה שלנו היא בסך הכל לעבור את החורף קצת יותר בשלום. ובכל מקרה, אם כבר משהו צריך להדאיג אותנו, הוא חוסר בוויטמין, שהוא הרבה יותר יומיומי ושכיח. חוסר בוויטמין C קשור לבעיות חניכיים, עור, אנמיה, חולשה, קצב החלמה איטי, ורגישות גבוהה למחלות.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

הוסף תגובה חדשה