למרות שהמפעל שלו נמצא במוח, ושם גם מתבצעת רוב הפעילות שלו, 90% מאספקת הסרוטונין שלנו נמצאת בכלל במערכת העיכול ובטסיות הדם. לאדם בוגר ממוצע יש בסך הכל 5-10 מיליגרם ממנו בגוף, אנחנו מכירים אותו בעיקר בהקשר של דיכאון, אבל מסתבר שזה רק קצה הקרחון

כל מה שלא רציתם לדעת על סרוטונין

קווים לדמותו

סרוטונין מיוצר בתהליך המרה ביוכימי ייחודי. הוא מתחיל בתור טריפטופן, חומצת אמינו ואבן בניין לחלבונים. כשאותה טריפטופן מתחבר עם אנזימים מסוימים, נוצר חומר שנקרא 5 - Hydoxytryptamine (5ht), שמוכר יותר בשם סרוטונין.


יש לנו בערך 40 מיליון תאים במוח, רובם מושפעים בצורה ישירה או עקיפה מסרוטונין, בגלל שהתפקיד העיקרי שלו כמוליך עצבי הוא להעביר אותות מאזור אחד במוח לאזור אחר. זה כולל את התאים שקשורים לחשק מיני ותפקוד מיני, תיאבון, שינה, זיכרון, למידה, ויסות טמפרטורת הגוף, וחלק מההתנהגויות החברתיות. סרוטונין יכול להשפיע גם על תפקוד הלב, השרירים ועל המערכת ההורמונאלית. מחקרים מראים שכנראה יש לו גם חלק ביצור חלב, ושפגם ברשת התקשורת שלו יכול להיות אחת הסיבות למוות פתאומי של עוברים (
sudden infant death syndrome).


לגברים יש קצת יותר ממנו מאשר לנשים, אבל ההבדל הוא זניח. מערכת יצור הסרוטונין דומה אצל שני המינים, אבל כנראה שנשים וגברים משתמשים בו בצורה שונה, וכנראה שיש הבדל בתגובה לירידה בסרוטונין אצל גברים ונשים. זו אולי אחת הסיבות שדיכאון שכיח יותר אצל נשים.


תזונה יכולה להשפיע עליו, אבל רק בעקיפין. בשונה ממזונות עשירים בסידן, שיכולים באופן ישיר להעלות את רמות הסידן בדם, אין מזונות שיכולים באופן ישיר למלא את מאגרי הסרוטונין בגוף. יש מזונות או חומרים שיכולים להעלות את הרמות של טריפטופן, חומצת האמינו ממנה מיוצר סרוטונין.


למשל, מזונות עשירים בחלבון כמו בשר או עוף, מוצרי חלב ואגוזים מכילים כמות גבוהה של טריפטופן. אבל דווקא אחרי שאוכלים ארוחה עשירה בחלבון, רמות הטריפטופן והסרוטונין יורדות. ההסבר הוא שארוחה עשירה בחלבונים, מציפה את הדם בטריפטופן ובמתחרות שלה. כולן נלחמות על כניסה למוח. מה שאומר שרק כמות קטנה של טריפטופן מצליחה להתפלח, אבל היא לא מצליחה להשפיע על רמות הסרוטונין.


אחרי ארוחה עשירה בפחמימות לעומת זאת, הגוף מגרה את הייצור של אינסולין. זה גורם לכל חומצות האמינו, חוץ מטריפטופן, להיספג בגוף ולא במוח. אחרי ארוחה שעשירה בפחמימות טריפטופן נשאר במחזור הדם ויכול להיכנס בחופשיות למוח ולגרום לרמות הסרוטונין לעלות. מה עוד יכול לעזור? אספקה שוטפת של ויטמין
B6 (בננות, עוף, אבוקדו, תפוחי אדמה, קטניות, לחם מקמח מלא) שמשפיע על הקצב בו טריפטופן הופך לסרוטונין.


פעילות גופנית יכולה לעשות הרבה כדי לשפר את מצב הרוח, אבל המנגנון לפיו היא משפיעה על דיכאון עדיין לא ברור. יש גישות שמאמינות שפעילות גופנית משפיעה על רמות הסרוטונין, אבל אין מחקר שמוכיח שזה באמת מה שקורה.


השפעה פסיכולוגית

יותר מהכל, החשיבות של סרוטונין היא פסיכולוגית. מחקרים רבים מראים שחוסר איזון ברמות הסרוטונין יכול להשפיע על מצב הרוח, בצורה שיכולה להתפתח לדיכאון. חוסר האיזון יכול להיות תוצאה של יצור נמוך של סרוטונין בתאי המוח, חוסר בקולטנים שיכולים לקלוט את הסרוטונין שמיוצר, חוסר היכולת של סרוטונין להגיע לקולטנים שלו, או חוסר בטריפטופן, חומצת האמינו ממנה נוצר סרוטונין. חוקרים מאמינים שאם אחת מהבעיות האלה מתקיימת, זה יכול להוביל להתפתחות דיכאון, הפרעה אובססיבית קומפולסיבית (OCD), חרדה, פאניקה ואפילו כעס.


למרות שמאמינים שבעיה כזאת או אחרת בסרוטונין היא חלק בלתי נפרד מההגדרה של דיכאון, אין שום דרך למדוד את הרמות שלו במוח של אדם חי. לכן, לא קיימים מחקרים שמוכיחים שהרמות של סרוטונין, או מוליך עצבי אחר לצורך העניין, משתנות בזמן דיכאון.


לעומת זאת, רמות הסרוטונין בדם הן דבר שאפשר למדוד, ולפי מחקרים הן באמת נמוכות יותר אצל אנשים שסובלים מדיכאון. מה שעדיין לא יודעים להגיד בוודאות, זה אם הירידה בסרוטונין גורמת לדיכאון, או שדיכאון גורם לירידה בסרוטונין.


אחת התיאוריות היותר חדשות על דיכאון, מתמקדת בתהליך ההתחדשות של תאי מוח, שלפי התיאוריה סרוטונין הוא המתווך שלו. מה שהתיאוריה הזאת בעצם אומרת, הוא שתהליך התחדשות התאים הוא משהו שקורה כל הזמן, וכאשר התהליך הזה לא מתרחש או לא מתרחש כמו שצריך בגלל בעיה בסרוטונין, התוצאה יכולה להיות דיכאון. דבר נוסף שהתיאוריה הזאת טוענת, הוא שתרופות נוגדות דיכאון, שהמטרה שלהן להגביר את הרמות של סרוטונין, בעצם מדכאות את התהליך של התחדשות תאי המוח, ולמעשה יוצרות את התוצאה ההפוכה.


תרופות נוגדות דיכאון
נחשבות באופן כללי לבטוחות. אבל יש להן תופעת לוואי אחת, נדירה, שנקראת סינדרום הסרוטונין (
Serotonin Syndrome). זה קורה כשיש לנו יותר מדי סרוטונין בגוף, בעיקר כאשר משתמשים במקביל בשתיים או יותר תרופות שמשפיעות על הסרוטונין, כמו לדוגמא תרופה מהמשפחה של טיפול במיגרנות ותרופה נוגדת דיכאון ממשפחת SSRI, או אקסטזי ול.ס.ד שעושים את אותו הדבר. הסימפטומים יכולים להופיע בתוך דקות, או שעות והם כוללים חוסר מנוחה, הזיות, קצב לב מהיר, עליה בטמפרטורת הגוף, הזעה, אובדן קואורדינציה, התכווצות שרירים, בחילות והקאות, שלשול ושינויים מהירים בלחץ הדם. זה נדיר, זה יכול להיגמר רע, והטיפול כולל גמילה של ממש.

 

 

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

תגובות   

#3 איך להעלות את רמת הסרוטונין במחרבקה קנזביץ 2018-04-20 15:09
מה עושים כשחסר סרוטונין ושוכחים דברים וקר מאוד
ציטוט
#2 שאלה ממש חשובה בבקשהדניאל 2017-11-06 15:20
היי הרופא המליצה לי לקחת רמוטיב זה תרופה לחרדות ודיכאון אבל טבעית לא כימית , וקראתי בכתבה שתרופות נוגדות דיכאון עושות ההפך הן רק מעלות את הרמה של הדיכאון וכל מיני תחושות ותסמינים לא נעימים (זה מה שהבנתי מהכתבה ) אני רוצה לדעת אם רמוטיב גם משתייך לאותו עניין ואם כן לא אקח אותו אסל אם יש לכם מושג וידע על התקופה הזאת והן היא גם גורמת למה שכתבתם מצטט מיטל:
האים יש לזה פיתרון לחרדות????
ציטוט
#1 חרדותמיטל 2017-08-03 07:13
האים יש לזה פיתרון לחרדות????
ציטוט

הוסף תגובה חדשה