תאמינו או לא, אבל למרות שאנחנו בטוחים שכולנו פותחים את הבוקר עם הפוך או אספרסו, בערך 80% מהאוכלוסייה שותה תה על בסיס קבוע. ולמרות שלתה יש מוניטין בריא יותר, גם עליו אנחנו שומעים מדי פעם צ'יזבטים.

אבל בין המיתוסים והשמועות, מסתבר שכוס תה היא עדיין המרענן הרשמי של החורף. ולא רק.

למה תה כל כך בריא?

מחקרים שנערכו במהלך השנים, מצאו כי שלוש או יותר כוסות תה ביום עוזרות לשמור על בריאות הלב ומפחיתות את הסיכון למחלות לב. אף אחד לא ממש יודע להסביר את זה, אבל כנראה שפלבנואידים הם אחת מהסיבות.

הצמח ממנו מכינים תה עשיר בפלבנואידים (או בשם השני שלהם פוליפנולים), תרכובות שהמקור העיקרי שלהן הוא פירות וירקות, קקאו ויין אדום, והתפקיד שלהם הוא לשמור על כלי הדם, להגביר את הנוכחות של ויטמין C ולהגן מפני הנזקים שעושים נוגדי החימצון וכנראה שיש להם גם תפקיד לא קטן במניעת סרטן. הבעיה היחידה היא שלא תמיד הם יעילים במינונים נמוכים. מהסיבה הזאת, זה טוב שאנחנו שותים כל כך הרבה תה. חוץ מזה, מחקר שנערך בקרב 1,500 נשים בקבוצת הגיל 70-85 מצא כי אצל נשים ששתו למעלה מארבע כוסות תה ביום, צפיפות העצם היתה גבוהה יותר.

שחור או ירוק?

הרבה אנשים חושבים שתה ירוק הרבה יותר טוב מתה שחור, אבל זה לא מדויק. שני סוגי התה מכילים כמות זהה של קפאין ופלבנואידים. המינונים נשארים פחות או יותר זהים בין יצרניות התה השונות.

תה מייבש?

קיימת תפיסה שגויה ורווחת, שטוענת שבגלל שתה מכיל קפאין, הוא מייבש את הגוף, ושביחד איתו אנחנו צריכים לשתות הרבה מים כדי לא לאבד נוזלים. למעשה, תה הוא 99.5% מים והוא יכול בשקט להחליף חלק מהצריכה היומית המומלצת של נוזלים. נוזלים חשובים בעיקר לתפקוד המוח, ובשביל המטרה הזאת תה עושה את העבודה, במיוחד אצל אנשים מבוגרים.

האמת על הקפאין

למרות שתה לא מתקרב לכמויות הקפאין שיש בקפה, הוא עדיין מכיל קפאין. ואי אפשר להתעלם מההשפעה השלילית של צריכת קפאין. קפאין מעכב את הספיגה של חלק מהוויטמינים ושל ברזל, שחיוני לייצור ולתפקוד של תאי דם אדומים. צריכת קפאין במינונים גבוהים קשורה לכאבי ראש, מתח ועצבנות, הפרעות בעיכול ונדודי שינה. יחד עם זאת, 8 כוסות תה ביום זה בסדר גמור ואפילו יכול לשפר את העירנות, מצב הרוח והריכוז.

ההשפעות לטווח הרחוק של צריכת קפאין אינן ברורות, בגלל שרוב המחקרים התמקדו בכמויות ממש גדולות. אבל, אם שותים יותר משמונה כוסות ביום, אפשר לשקול להחליף חלק מהן בתה נטול קפאין. הרבה אנשים נמנעים מתה נטול קפאין, כי הם מאמינים שהיתרונות שלו הולכים לאיבוד ביחד עם התהליך שהופך אותו לנטול. זה לא מדויק ובכל מקרה, ההשפעה על הפלבנואידים היא שולית.

איך לשתות?

4 כוסות תה ביום עם חלב מספקות 21% מהצריכה היומית המומלצת של סידן למבוגרים והן גם מקור טוב לוויטמינים מקבוצת B. החלב לא מנטרל את הפעולה של הפלבנואידים, לפי מחקרים הם ממשיכים להיות פעילים איתו או בלעדיו. מה שכן יכול לעשות את ההבדל הוא סוג התה וזמן ההשריה. בתיון, הצמח קצוץ לפיסות קטנות יותר שמשתחררות יותר מהר ויותר בקלות. הכמות הגדולה של הקפאין משוחררת בדקות הראשונות של החליטה. ככל שמשרים למשך זמן ארוך יותר, כך הריכוז גבוה יותר.

תה נטול קפאין

ויש כמובן את האופציה הבריאה והבטוחה מכולן, חליטות צמחי מרפא ללא קפאין, או חליטות צמחים שמכינים לבד בבית על ידי השריית חלקים שונים של הצמח במים רותחים. זה יכול להיות העלים במקרה של נענע, לואיזה וגרניום, או הפרחים במקרה של יסמין, או השורש במקרה של ג'ינג'ר.

גם בחליטות הטבעיות שאפשר לקנות וגם בחליטות שמכינים בבית, שם המשחק הוא זמן. ככל שמשרים את הצמחים במים לאורך זמן, כך הם סופגים את האיכויות של הצמחים, ומתקבלת חליטה בריכוז גבוה יותר.  בחליטות כאלה אין שום סיכון, להיפך. יש להן סגולות רפואיות רבות. נענע, לואיזה וגרניום מרגיעים, יסמין וג'ינג'ר מקלים על צרידות ושיעול. קיימים צמחים רבים שניתן לחלוט אותם. היתרון בחליטות הטבעיות המוכנות, הוא שלא צריך לסנן אותן מהעלים. אפשר ישר לשתות. וכמובן שחליטות טבעיות, קנויות או ביתיות, מכילות פלבנואידים.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

הוסף תגובה חדשה