עם מראה של בצל ירוק (רק גדול) וטעם עדין ומתוק יותר מזה של הבצל הרגיל, כרישה מוסיפה טאצ' עדין לכל מתכון, בלי להפריע לאף אחד מהטעמים האחרים.

כרישה, לוף, פראסה, או פורי. איך שלא תקראו לה, אתם צריכים שתי ידיים ממש שמאליות בשביל לפספס איתה. 


נוגעת ללב

לכרישה יש היסטוריה ארוכה ועשירה כמעט כמו הגבעולים שלה. כזאת שאפשר לספר לנכדים. בדפי ההיסטוריה, היא נחשבת ילידת מרכז אסיה. שם היא בויתה לפני אלפי שנים. היא היתה ירק הבית של הקיסרים הרומאים, והיוונים הוקירו אותה בשל ההשפעה המועילה שלה על הגרון ומיתרי הקול.

הרומאים, היו אלו שעשו את השידוך בין כרישה ואנגליה, שם היא הצליחה לפרוח ולשגשג בתנאי מזג האוויר הקשים. אבל זה עוד כלום לעומת מה שקרה בוולש (Wales). בעקבות קרב עקוב מדם שהתרחש בשנת 1620, ובו החיילים הוולשים הניחו כרישה בכומתה שלהם כדי להבדיל את עצמם מהאויב, כרישה הפכה לקמע. סימן ההיכר של וולש. היום היא יושבת טוב בתור ירק חשוב במטבחים רבים בצפון אירופה ובכלל.

כמו שום, בצל, בצל ירוק ובצלצלי שאלוט, כרישה היא בת הזקונים של משפחת השומיים (Allium). בגלל שהיא קשורה לשום, בצל וכל השאר, היא קיבלה בעסקת חבילה רבים מאותם רכיבים בריאותיים שנמצאים במשפחה.

לפי מחקרים, תזונה עשירה במזונות ממשפחת השומיים מפחיתה את רמות הכולסטרול הכללי ואת רמות הכולסטרול הרע (LDL), ובו זמנית דואגת להעלות את רמות הכולסטרול הטוב (HDL). זה נתון חשוב מאוד למי שמעדיף להימנע מסיטואציות לא נעימות כמו טרשת העורקים, סוכרת ומחלות לב. הירקות מהמשפחה הזאת, נמצאו גם כמסייעים להפחתת לחץ דם, גורם סיכון נוסף בשבץ והתקפי לב.

צריכה קבועה של ירקות ממשפחת השומיים, כלומר פעמיים או יותר בשבוע, נמצאה קשורה גם להפחתת הסיכון לסרטן הערמונית וסרטן המעי. המחקרים שהתמקדו בסרטן המעי רומזים כי חלק מהרכיבים שנמצאים במשפחה הזאת, מסוגלים להגן על תאי המעי מחומרים מסרטנים, והם גם עוצרים את הנטייה הטבעית של תאים סרטניים לגדול ולהתפשט.

אבל כרישה וקוץ בה. למרות שכרישה מכילה את אותם רכיבים שיש בשום ובצל טרי, היא מכילה כמויות יותר קטנות ביחס לשאר החברים במשפחה. מהסיבה הזאת, דרושה כמות גדולה של כרישה כדי להשיג את אותם יתרונות של שאר חברי המשפחה. ועדיף לא בצורה המטוגנת. כרישה סופחת הרבה שמן בזמן טיגון.

אשה וכרישה
בין השנים 1984-2002, כרישה הצליחה לרתום 66 אלף נשים למחקר אורך בנושא בריאות. הנשים שהתזונה שלהן כללה הרבה קמפרול (kaempferol), פלבנואיד ונוגד חימצון שנמצא בכרישה, בצל, ברוקולי ותרד, נמצאו בסיכון נמוך ב- 40% להתפתחות סרטן השחלות, בהשוואה לנשים שהתזונה שלהן לא כללה מספיק מזונות שעשירים ברכיב הזה.

חוץ מהקמפרול, כרישה היא גם מקור טוב מאוד למנגן (7% מהצריכה היומית המומלצת), ויטמין B6 (5% מהצריכה היומית המומלצת), ויטמין C (5% מהצריכה היומית המומלצת), חומצה פולית (5% מהצריכה היומית המומלצת) וברזל (5% מהצריכה היומית המומלצת). השילוב הספציפי המיוחד הזה של ויטמינים ומינרלים, הופך כרישה למומחית בתחום איזון רמות הסוכר בדם, כיוון שלא רק שהיא מאטה את קצב ספיגת הסוכר בדם במערכת העיכול, היא גם מבטיחה שחילוף החומרים שלו יתבצע בגוף בדיוק כמו שכתוב בספר.


תעודת זהות:

ידוע בציבור: כרישה
שם בוטני
:
AlliumAmpeloprasum
שם משפחה
: שומיים
מוצא
: אסיה
עונה
: הכי טובה בספטמבר
מה אוכלים
: את השורש (החלק הלבן) אבל רק אחרי ששוטפים טוב טוב את החול
מילה מהסינים
: נחשבת למזון מניע ומחמם, מחזקת עיכול ולכן גם צ'י ודם.
מחזקת את הכבד וטובה לסילוק ליחה מהגוף

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

הוסף תגובה