בעשורים האחרונים החיים שלנו הופכים ליותר ויותר אינטנסיביים ומחקרים מראים שסף הסטרס הקולקטיבי מצוי בעלייה מתמדת. הנה כמה דרכים טבעיות להתגבר על הלחץ אחת ולתמיד

אומרים שפעם הכול היה פשוט יותר. כיום החיים שלנו נחשבים נוחים יותר לכל הדעות, אך נראה כי הנוחות הזאת באה על חשבון דבר אחר וחשוב הרבה יותר – האיזון הנפשי. מחקרים שונים מזהירים מסטרס מסוכן שמצוי במגמת עלייה מדאיגה בחברה המערבית ובייחוד בקרב צעירים. עם זאת, בעזרת הגברת המודעות למצב זה ונקיטת פעולות אקטיביות ניתן בהחלט להביא לשיפור ניכר במצב. אז רגע לפני שאתם מוצאים מפלט בכדורים, נסו כמה דרכים טבעיות להיות קצת יותר רגועים:

תזיזו את הגוף
לא סתם אומרים שפעילות גופנית היא תרופת הפלא היעילה ביותר בטבע. מחקרים מראים שהיא עשויה להאריך את תוחלת החיים, להילחם במגוון רחב של מחלות וגם לעזור להתמודד עם דיכאון, חרדה וסטרס מתמשך. אבל באיזה סוג של התעמלות כדאי לבחור? במחקר נרחב מסוג מטא-אנליזה שפורסם השנה בכתב העת Frontiers in Immunology בחנו 18 מחקרים מהשנים האחרונות כדי להבין איך היוגה באמת משפיעה על המצב הנפשי. החוקרים גילו כי תרגול קבוע של יוגה משפיע על ביטוי הגנים בגוף בצורה שמתקנת את הנזק שנגרם כתוצאה מלחץ מתמשך.

פתחו מודעות
חלק בלתי נפרד מהטיפול בסטרס הוא הגברת המודעות אליו ולתהליכים נוספים המתרחשים בתוך הגוף. ניתן בהחלט לראות הלימה בין התגברות הלחץ בעשורים האחרונים לבין הפיכת המדיטציה לפופולרית יותר ויותר במדינות המערב. זאת מכיוון שהמדיטציה מספקת כלים חשובים המסייעים להבין את הלחץ ואת השורשים שלו, לווסת אותו ולהל אותו ביעילות. מחקר שפורסם ב-2007 בכתב העת Psychological Reports מצא כי תרגול מדיטציה בן 10 עד 15 דקות ביום בלבד מספיק כדי להפחית משמעותית לחץ וחרדה.

דעו ממה להתרחק
אם אתם כמו רוב האנשים, אתם בטח מחוברים לקפה כמו חמצן כדי להחזיק את עצמכם ערניים לאורך יום העבודה הארוך. חשוב שתבינו שההרגל הזה לא רק מסוכן לבריאות הלב וכלי הדם, אלא בהחלט מהווה גורם שמעצים את הלחץ. לכן מומלץ להחליף את הקפה בתה ירוק שגם מכיל קפאין במידה שתשמור על ערנות, אך מנגד דווקא טומן בחובו השפעות מרגיעות שמפיגות את הלחץ.

אם אתם רוצים להישאר רגועים לאורך היום, מומלץ גם להתרחק ממאכלים עתירי פחמימות, מאלכוהול וממזונות הכוללים שומן צמחי ומעובד. ברשימה הלא מכובדת הזאת נכללים מאכלים עתירים באומגה 6 שבנוסף לנזק למערכת העיכול ולעידוד דלקות בגוף עלולות לגרום לחוסר איזון בחיידקי המעי שהוכח כגורם המגביר את הסטרס.

תאכלו את הדברים הנכונים
אז אחרי שהבנו אילו מאכלים ומשקאות יחבלו בסיכויים לשמור על הבריאות, עכשיו הגיע הזמן להכיר את רשימת המזונות שדווקא יעזרו לכם להירגע. בניגוד למאכלים עתירים באומגה 6, אומגה 3 דווקא תעזור להתגבר על התחושות הלא נעימות. מאכלים עתירים באומגה 3 כוללים דגים כמו סלמון וסרדין וכן מזונות נוספים כמו אגוזי מלך, זרעי צ'יה ופולי סויה.

מומלץ גם לחזק את הגוף עם מאכלים עשירים בחלבונים, המסייעים למוח לייצר את המוליכים העצביים החיוניים לוויסות הסטרס. גם סידן ומגנזיום הם מינרלים חשובים לניהול הלחץ, הודות ליכולת שלהם להרפות את השרירים, להקל על כאבים ולשפר את איכות השינה. כדי לצרוך אותם בשיעור גבוה מומלץ להוסיף לתפריט יוגורט, שעועית, עלים ירוקים וירקות מצליבים כמו ברוקולי וכרובית.

תבלו יותר בטבע ובחברה
השהייה בטבע היא דרך טבעית ונהדרת להפיג מתחים ביעילות. מחקר שפורסם ב-2014 בכתב העת Behavioral Science מצא כי לטבע יש תפקיד חשוב בהתגברות על תחושות שליליות ולחצים נפשיים. נסו לקחת הפסקה של חצי שעה מהעבודה בכל יום ולצאת לטיול בפארק קרוב או בגינה ציבורית. בנוסף, השתדלו לפנות זמן כדי לבלות עם בני משפחה וחברים. זאת מכיוון שכשאתם מקיפים את עצמכם באנשים שאתם אוהבים, תחושת התכלית והחיבור מסייעים לחזק קשרים במוח שמגבירים את העמידות שלו ללחץ.

תפיקו את המיטב מהרפואה האלטרנטיבית
במשך אלפי שנים השתמשו ברפואה הסינית בצמחים ובריחות ייחודיים כדי לסייע לאנשים לשפר את מצבם הנפשי. כיום גם מחקרים מקצועיים הוכיחו את היעילות של כלים אלו בהתמודדות עם לחץ. צמחים מסוימים יכולים להפחית את ההפקה של ההורמון קורטיזול, המכונה גם "הורמון הלחץ" וגורם לתופעות לוואי לא נעימות הנלוות לתחושה הקשה הזאת. ברשימה זו נכללים בין היתר ג'ינסאנג, אשווגנדהה, מאקה, רודיולה, בזיליקום וקקאו. את הצמחים מומלץ לחלוט ולשים בתוך תה.

השמנים הארומטיים שיסייעו לווסת את הלחץ כוללים בין היתר ניחוחות של שמן לבנדר, מור, לבונה וברגמוט. מחקר קוריאני שנערך ב-2006 מציע כי ניחוחות אלו עשויים להפחית דלקות, לחזק את מערכת החיסון ולאזן את ההורמונים שמשפיעים על רמות הסטרס.
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

הוסף תגובה חדשה