Write a comment
את המכונית אתם בטח דואגים לתחזק על פי המלצות היצרן, אז למה אתם לא משקיעים בגוף שלכם באותה הרצינות? מתיחות נחשבות לא פעם כפעולה חיונית רק לפעילות גופנית, אבל לא תאמינו כמה היא חשובה גם ובעיקר למי שלא מתעמל

בואו נעשה ניסוי קטן: עמדו עם שתי רגליים מוצלבות ונסו לרדת למצב של ישיבה עם רגליים מוצלבות (ישיבה מזרחית) בלי להיעזר בידיים. עכשיו נסו לקום מ"ישיבה מזרחית" ולחזור למצב של עמידה ברגליים מוצלבות, כמו בסרטון הזה.

הצלחתם לעשות את זה בלי להיעזר בידיים או בשאר האיברים בכלל? עכשיו יש לכם עשר נקודות. הצלחתם אבל נגעתם ברצפה? הפחיתו נקודה אחת על כל נגיעה. הגוף רעד במהלך ביצוע התרגיל?הפחיתו עוד נקודה.

זה אולי נראה כמו תרגיל משונה למדי, אבל האמת היא שהוא יותר רציני ממה שאתם חושבים. למעשה, מחקר שפורסם בכתב העת היוקרתי European Journal of Preventive Cardiology קבע כי התוצאה בתרגיל הזה יכולה לחזות את הסיכוי שלכם להאריך ימים – לא פחות.

על פי מומחים בתחום, אנשים שהשיגו שלוש נקודות ומטה בתרגיל הזה מצויים בסיכון גבוה יותר למות בשש השנים הקרובות. התרגיל הזה בוחן ביעילות את כוח השרירים, האיזון והגמישות – גורמים חיוניים ביותר לתחזוקה השוטפת של הגוף.

פעולת התחזוקה שרובנו מתעלמים ממנה

כמעט בכל פעם שמדברים על שמירה על אורח חיים בריא – מדברים על פעילות גופנית אירובית כמו הליכה או שחייה. אולם, לא פעם אנחנו שוכחים כי ל"תחזוקה נכונה" של הגוף יש היבט נוסף וחשוב לא פחות – שיפור הגמישות.

מתיחות נחשבות לא פעם כנחלתם של ספורטאים לפני ואחרי אימון גופני בלבד, אך הן חיוניות לכל אחד ובייחוד למי שאינו עוסק בפעילות גופנית באופן שוטף, בגלל כמה סיבות משמעותיות:

החלמה מהירה מפציעות – המתיחות עוזרות לשמר את התחזוקה השוטפת של השרירים בצורה שמקצרת את זמן ההחלמה מפציעות ועוזרת להתאושש מהר יותר מאירועים לא צפויים. אמנם נוטים לדבר על זה יותר בהקשר של החשיבות לספורטאים, אבל דווקא לאנשים שלא עושים ספורט, בדגש על אנשים מבוגרים – זה חשוב הרבה יותר.

הפחתת כאבי שרירים – בעידן שבו אנחנו יושבים יותר וזזים פחות, רבים מתמודדים עם מפרקים ושרירים כואבים – לא פעם על בסיס יומיומי. ישיבה ממושכת היא מצב לא טבעי לגוף, שמוסיף מתח לשרירים ופוגע בגמישות שלהם. מתיחות בהחלט יכולות לשפר את המצב ומחקרים מראים כי זו הדרך הטובה ביותר להפחית את הסיכון לכאבי גב, צוואר, מפרקים ושרירים נוספים בכל הגוף.

שיפור זרימת הדם – מתיחות על בסיס קבוע מסייעות להזרים דם בצורה יעילה יותר לכל הרקמות בגוף ומשפרות את זרימת הדם בטווח הארוך. מחקרים מראים כי הפעולה הפשוטה הזאת יכולה להפחית את הסיכון למחלות לב וכלי דם.

הפחתת לחץ נפשי – לחץ הוא אמנם בעיה פסיכולוגית, אך הוא משפיע מאוד גם על הגוף. ההשפעה הבולטת ביותר שלו היא הקשיית השרירים, בעיקר באזור הצוואר והכתפיים. מתיחות לאזורים אלו הופכים אותם "עמידים" יותר בפני הלחץ וגם עוזרים להירגע בקלות רבה יותר. בנוסף, מומחים מדגישים כי עצם העובדה שאתם לוקחים זמן לעצמכם כדי להימתח ולהירגע – מסייע אף הוא להילחם בהשפעות הלחץ הנפשי.

איך לבצע מתיחות ביעילות?

הקדישו את הזמן הדרוש – כדי לחזות בהשפעות החיוביות של המתיחות – חשוב לבצע אותן בין 2 ל-3 פעמים בשבוע למשך חצי שעה עד שעה. רק כך ניתן יהיה לשפר את זרימת הדם ואת גמישות השרירים וכן להפחית את הסיכון לפציעות. היתרון במתיחות הוא שאפשר לבצע אותן גם בבית ובלי ללכת לחדר הכושר, אך חשוב להתחייב לכך ולשריין להן זמן בלו"ז.

החזיקו מתיחה כמו שצריך – כשמותחים כל שריר בגוף – מומלץ להחזיק אותו בקצה גבול היכולת למשך שלושים שניות בכל פעם. מחקרים מראים כי מתיחה שנמשכת שלושים שניות ויותר מאפשרת לשריר להתגבר על הנטייה הטבעית שלו להישאר מכווץ. בביצוע המתיחה – נסו להישאר באותו המקום בלי לנוע קדימה ואחורה.

אל תגזימו – גם ביצוע של מתיחות מהר מדי וחזק מדי – עלול להסב נזק לגוף. כמו בכל פעילות גופנית, מומלץ להתחיל למתוח את הגוף בהדרגה ובלי לדחוף אותו אל מעבר לגבול היכולת. תרגול יוגה עם מדריך מוסמך בהחלט יכול לסייע לעשות זאת ולשמור על הגוף באותה ההזדמנות.



chair banner1










מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.