Write a comment
מתחת לקליפה מסתתרים מיצים בשלל צבעים וטעמים, וגם הרבה מרכיבי תזונה חשובים ובריאים. סיבות טובות למלא בהם את סלסלת הפירות בבית

בפרסית, המילה "פרדס" היא גן המוקף עצים. גן זה מזכיר את המילה האנגלית לגן עדן, Paradise. בעברית משמשת כיום המילה לציון מקום גידול פירות הדר, ואפשר בהחלט להבין את ההצמדה שנעשתה בין הפירות הצבעוניים, העסיסיים והכה טעימים הללו לגן עדן.

מי מגיע מתי
העידן המודרני מאפשר לנו ליהנות מפירות הדר לאורך חודשים רבים, והם זמינים על המדפים רוב השנה, למעט הקיץ. העונה האמיתית מתחילה בסתיו, במקביל ליציאתם מן השוק של פירות הקיץ. בהתחלה הפירות המרירים – אשכולית, פומלה, פומלית, לימון. אליהם מצטרף תפוז מזן טבורי – טעמו מעט מריר והוא עדיין אינו עסיסי כמו אחיו המחכים על העץ.

הקליפים – מנדרינות, קלמנטינות ומינאולות – נקטפים בחודש נובמבר; ובלב החורף, סביב חודש ינואר, מגיעים תפוזי השמוטי הנפלאים, עתירי הטעם והמיץ, בעלי צורת החרוט והקליפה העבה. תפוז ולנסיה הוא עסיסי, עגול, קליפתו דקה והוא מגיע באביב ומלווה אותנו עד הקיץ.

פרי עסיסי עם ויטמין C
פירות הדר מצוינים לבריאות בשל תכולה יפה של ויטמינים ומינרלים, במיוחד ויטמין C. מן המפורסמות הוא שויטמין זה, המשמש גם כנוגד חמצון מצוין, חשוב עד מאד לגוף. אלא שוויטמין זה חמקמק ובעייתי, וספיגתו בגוף אינה טובה. מחקרים הראו כי ויטמין C אשר מגיע מפירות הדר נספג בצורה טובה בגוף וכך עולה יעילותו.

המגנים הקטנים
פירות הדר הם מקור מצוין לפיטוכימיקלים – תרכובות טבעיות המצויות בצומח ("פיטו" ביוונית פירושו צמח) המשמשות להגנת הצמח מפני מזיקים ומזהמים, ומן ההגנה הזו אנו נהנים באכילת מזון מן הצומח. פירות הדר מכילים לא פחות מ-200 סוגים שונים של פיט וכימיקלים, וכדאי להתעכב ולהכיר את החשובים שבהם:

  • רוטין. נוגד חמצון חזק היעיל במיוחד נגד הרדיקלים החופשיים – תוצרי פעילות בגוף הנעים בו ומאיימים להיקשר לדפנות תאים ולחמצן תאי גוף. פעולת     הרדיקלים החופשיים על תאי הגוף נחשבת אחת הסיבות המרכזיות להתפרצות מחלות אוטואימוניות ובראשן סרטן.

  • הספרידין. נוגד חמצון מצוין נוסף, המגן על כלי הדם. בפירות הדר הוא מצוי בעיקר בחלק הפנימי של הקליפה, מה שקרוי בפי העם "הלבן של הקליפה".

  • ליקופן. מצוי בעיקר בעגבניות והוא שמעניק להן את צבען האדום, ולכן תמצאו אותו באשכוליות אדומות. מדובר בנוגד חמצון המגן על הלב, לא פחות.

  • אנתוציאנינים. קבוצה של פיגמנטים שגם להם חלק בצביעת חלקי צמחים, כולל עלים, באדום. תפקידם לסנן קרינת UV, כלומר את קרינת השמש, והם משמשים כ"קרם הגנה" טבעי של הגוף מפני השמש.

מתוק וטוב לי
אז איזה פרי הכי בריא? זה תלוי כמובן מה בוחנים, אבל מכיוון שפירות ההדר דומים זה לזה אז ההכללה לא תעשה חטא גדול מדי. בחינה של ויטמינים ומינרלים ב-100 גרם פרי מעלה תוצאה משמחת – הקלמנטינה והמנדרינה הן לא רק טעימות ביותר אלא גם בריאות למדי. לא הרחק מהן התפוז, ואם אתם אצל הירקן אז קנו כמה לימונים יפים וריחניים. לא רק בשביל הטעם, גם בשביל הבריאות.

קלמנטינה ומנדרינה. טעמן המתוק מסגיר כי ב-100 גרם פרי יש 46 קלוריות הנמצאות ב-10 גרם פחמימות, וזו כמובן הכמות הרבה ביותר מבין פירות ההדר. העניין הוא שזו גם הסיבה שהקלמנטינות והמנדרינות עשירות ברכיבי תזונה מעולים: 35 מ"ג ויטמין C, 180 מ"ג אשלגן, 46 מ"ג סידן, 11 מ"ג מגנזיום ו-69 מ"ג קרוטן.

תפוז. גם כן מתוק, ולכן מכיל 44 קלוריות ו-10 גרם פחמימות, כמו במנדרינות וקלמנטינות. וכמוהן, זה רק סימן לדברים טובים: 47 מ"ג ויטמין C, 150 מ"ג אשלגן, 36 מ"ג סידן, 12 מ"ג מגנזיום ותועפות של קרוטן – 207 מ"ג.

אשכולית. 40 קלוריות ב-9.5 גרם פחמימות. 50 מ"ג ויטמין C, 150 מ"ג אשלגן, 26 מ"ג סידן, 10 מ"ג מגנזיום ורק 23 מ"ג קרוטן.

לימון. דל כמובן בקלוריות ופחמימות – 24 קלוריות על 4.5 גרם פחמימות, והתוצאה היא 50 מ"ג ויטמין C, 150 מ"ג אשלגן, 48 מ"ג סידן, 11 מ"ג מגנזיום ולא מכיל קרוטן כלל.

מדובר כאמור בהצגה בסיסית בלבד של נתונים ספורים. אלה הוויטמין המרכזי והמינרלים החשובים המצויים בפירות הדר, ולא בניתוח פרטני של תכולת הפרי. הנקודה החשובה היא להכניס את פירות ההדר לתפריט היומי, לצרוך אותם על בסיס קבוע ובכך ליהנות מהטעמים המעולים, מהניחוחות הטובים – וכמובן לזכות בבריאות רבה המצויה מתחת לקליפה.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.