הירקות, הפירות, האגוזים והשורשים שיצחצחו לכם את הוורידים והעורקים ויורידו את הסיכון לטרשת
                                                      
לתזונה תפקיד קריטי באיכות כלי הדם שלנו. כך עלה משורה ארוכה של מחקרים שבחנו היטב את הנושא. תזונה קלוקלת מגבירה את כמות הכולסטרול הרע (LDL), ומגבירה את חמצונו – וזה הגורם המרכזי לסתימה של כלי דם.
טרשת, או הסתיידות עורקים, היא תהליך דלקתי בו שוקעים חלקי שומן בכלי דם, מצרים אותם ואף גורמים לסתימתם. כשכלי הדם מוצר, עולה לחץ הדם בו. אם הטרשת התפתחה לכדי סתימה, זהו אוטם. אם האוטם מתרחש במוח, זהו שבץ מוחי. אם האוטם מתרחש בלב, זהו התקף לב. למדענים אין ספק – התמדה בדיאטה נכונה מתבטאת בירידה ניכרת של רמת הטרשת בכלי הדם.
דיאטה נכונה כוללת כמובן הרבה פירות וירקות טריים, אבל כדי לחדד את הנקודה, הנה המאכלים המצטיינים בהכחדת הטרשת.

בצל
תרכובות הגופרית בבצל אמנם גורמות לנו להזיל דמעות, אבל אלה דמעות של שמחה. תרכובות אלה מדללות את הדם ושומרות על לחץ תקין בכלי הדם. בנוסף, בצל מכיל קוורציטין שהוא חומר אנטי דלקתי, עניין קריטי בהיווצרות טרשת, שהיא כאמור תהליך דלקתי.

ברוקולי

הירק הירקרק מכיל כמות גבוהה של נוגד החמצון לוטאין. ללוטאין, הנמצא הכלורופיל של מצחים, תפקיד חשוב בהגנה על העיניים אבל גם בהגנה על כלי הדם. ללוטאין תפקיד חשוב בפעילות מערכת החיסון בגוף, ובאופן ספציפי בחלק שמונע משומנים להצטבר בכלי הדם. מחקרים שנערכו בנושא הוכיחו מעל לכל ספק – אכילת ברוקולי או שתיית המיץ שלו היא כלי טיפולי ממדרגה ראשונה בטרשת ודרך מניעה מצוינת.
טיפ: ככל שהברוקולי יותר ירוק וכהה, כך עולה רמת הכלורופיל בתוכו, והלוטאין בהתאמה.

סלק
בירק השורש האדום יש שני חומרים שחשובים לענייננו והם הבטאין וחומצה פולית. הבטאין, או בשמו המדעי טרימתילגליצין הוא תרכובת אורגנית הסותרת את ההומוציסטאין – חומר שנמצא בריכוזים גבוהים במקרי טרשת. ידוע כי ככל שיורדת רמת ההומוציסטאין כך יורד הסיכון ללקות באוטם שריר הלב ובהתקף לב. חומצה פולית, שהיא בעצם ויטמין מסיס במים מקבוצת B, יעילה אף היא להורדת רמת ההומוציסטאין, ובנוסף נמצאה יעילה בשורה ארוכה של מחקרים להורדת הסיכון לשבץ מוחי.

עגבנייה
בזכות הליקופן. זהו נוגד חמצון יעיל ביותר, שהיתרון הגדול שלו הוא שאינו נהרס בבישול, כך שאנו ממשיכים ליהנות ממנו גם ברוטב, מרק ואפילו בקטשופ ובכל מקום בו ניתן לשלב עגבנייה אדומה, בשלה וטרייה. מחקרים הראו כי הליקופן מונע התחמצנות בדם, ובמיוחד את ההתחמצנות המסוכנת של הכולסטרול הרע (LDL). חשוב להבין כי שיעור ההתחמצנות של כולסטרול זה היא המסוכנת והגורמת לטרשת, ולא רק הרמה הכללית שלו בגוף. הליקופן הוא כלי מדויק כיוון שהוא נלחם בנקודה הבעייתית הזו של התחמצנות הכולסטרול.

רימון
אנשים מוציאים הון על "סופר פוד" ושלל מאכלים ומזונות מעולמות טרופיים רחוקים, בזמן שפצצת הבריאות האמיתית נמצאת מתחת לאפם. הרימון מכיל המון אתנוציאנינים, חומרים ממשפחת הפוליפנולים הפועלים כנוגדי חמצון והם מצוינים לדילול הדם ולניקוי כלי הדם. אתנוציאנינים נמצאים בענבים, ומכאן השפעתו המבורכת של יין אדום על הבריאות. אלא שמיץ הרימון עשיר מהם, ושתייה של חצי כוס מיץ רימון טרי וסחוט על המקום יעילה יותר משתיית כמות זהה של יין אדום.

פיצוחים ואגוזים
כל עוד מקפידים לצרוך אותם טריים, לא קלויים ולא מומלחים, אתם בצד הנכון של הסקאלה. האגוזים מכילים פיטוסטרולים – שומן דמוי כולסטרול המחקה את פעולתו במעי ועל ידי כך מקטין את ספיגתו בגוף. בנוסף, מכילים הפיצוחים שומנים בלתי רוויים, המקטינים את ייצור הכולסטרול בכבד. אז זה הזמן להתיידד עם פקאנים, קשיו, אגוזי מלך, גרעיני חמניות, דלעת, שקדים, בוטנים, שומשום מלא ועוד. 30 עד 50 גרם ביום, כלומר בערך חופן פיצוחים, יספיק בהחלט.

שום
השורש הלבן יעיל למגוון רב של מצוקות ובעיות גופניות. הודות לתרכובות האורגניות המופלאות שבו, השום יעיל להורדת שומנים כוללת בגוף, לפירוק כולסטרול ומניעת שקיעתו בכלי הדם ויש בו מרכיבים נוגדי חמצון ונוגדי דלקת. שום טרי משמש כירק מרפא מזה אלפי שנים, ולא בכדי.

שמן זית
מקור מצוין לחומצת שומן מסוג אומגה 6, המאזנת את רמת הכולסטרול בגוף ומפרקת את הכולסטרול ה"רע" (אתם יודעים, LDL). 2 כפות ביום ואתם מסודרים.

קטניות
הסיבים התזונתיים שבקטניות נקשרים לכולסטרול ומקטינים את ספיגתו במעי במהלך העיכול. פנו מקום של כבוד בתפריט שלכם לחומוס, עדשים, אפונה ושעועית.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

הוסף תגובה חדשה