Write a comment
לחץ הוא בעיה בינלאומית שנראה שרק הולכת ומחמירה עם הזמן. למזלנו, במדינות רבות בעולם גיבשו לאורך ההיסטוריה דרכים יעילות ביותר להתגבר על הלחץ. בואו נצא למסע עולמי כדי לגלות מאילו מדינות שווה לשאוב השראה בהיבט הזה

פחד הוא רגש חיובי שנועד להגן עלינו מסכנות – הוא מחדד את החושים, משפר את האינסטינקטים ומכווץ את האישונים כדי לוודא שנהיה מוכנים לאיום שלפנינו. אבל כשהרגש החיוני הזה הופך ללחץ כרוני – לא רק שהוא לא מסייע לנו – אלא אפילו פוגע בבריאות. הלחץ מחליש את מערכת החיסון, מעייף את המוח ומצלק את הנפש.

אם לשפוט לפי המחקרים האחרונים בתחום, בכל שנה אנחנו רק נהיים לחוצים יותר ואפשר להאשים בכך את הטכנולוגיה, הקצב המהיר של החיים שלנו והתחרותיות ששולטת בישראל ובמדינות המערב. עם זאת, אחד היתרונות של הקדמה הטכנולוגית טמון ביכולת לשתף מידע עם אנשים בכל העולם. כך אנחנו יכולים להיחשף בקלות לחוכמה של תרבויות שונות ולהפיק תובנות שיסייעו גם לנו לשפר את חיינו.

הלחץ תמיד היה חלק בלתי נפרד מהעולם ולכן האנושות תמיד חיפשה דרכים לגבור עליו. הנה הדרכים הכי מוצלחות שפותחו ברחבי העולם להורדת מתח:

1. רוסיה – סאונה חמה

אפשר להבין למה באחת המדינות הקרות בעולם התפתח מנהג של שהייה בסאונה בסוף כל יום. רוסים רבים נוהגים לבלות ב"באניה" – סאונה רוסית מסורתית שמהווה חלק בלתי נפרד מהתרבות במדינה כבר מאות שנים. חוקרים מאוניברסיטת ייל מצאו כי שהייה של עשר דקות בלבד בסאונה יכולה להרגיע את המוח, לשפר את זרימת הדם ולרומם את מצב הרוח.

אז נכון, במדינה חמה כמו שלנו סאונות הן פחות נפוצות ואהודות. אך זה המקום לציין כי את האפקט החיובי של הסאונה להרגעת הגוף והנפש ניתן להשיג גם בטבילה ממושכת באמבטיה מפנקת או בג'קוזי חם.

2. תאילנד – עיסוי מפנק

עיסוי תאילנדי מסורתי כבר הפך ללהיט בכל רחבי העולם וכיום ניתן ליהנות ממנו גם בערים הגדולות בישראל. לכל אורך ההיסטוריה תאילנדים נהגו ליהנות מעיסויים שנועדו להפיג מתחים ולהרגיע את הגוף והנפש. ד"ר טיפני פילד, חוקרת מאוניברסיטת מיאמי שהקדישה שנים רבות לחקר ההשפעה של העיסוי על הגוף אמרה בראיון כי "עיסוי מעודד שחרור של סרטונין במוח, שמשמש כנוגד דיכאון טבעי שעוזר גם להפיג לחץ נפשי וחרדה".

3. ארגנטינה – שתיית "מאטה"

בעוד שבמזרח התיכון רבים נוהגים לעשן נרגילה במפגשים חברתיים, לארגנטינאים יש הרגל דומה – רק בריא יותר. מדובר בשתייה משותפת של חליטת מאטה, צמח שידוע בתכונות המרגיעות שלו. את המשקה נוהגים להעביר מאחד לשני בסוף הארוחה, לנהל שיחה טובה ובעיקר להירגע.

מומחים מדגישים כי למנהג הזה יש ערך כפול – השהייה בחברה של אנשים אהובים מסייעת להפריש אוקסיטוצין, הורמון שמרגיע ומשרה אווירה טובה. גם צמח המאטה עצמו משפר את תהליך העיכול, מגביר את הריכוז ומפחית לחץ נפשי.

4. הולנד – רכיבה על אופניים

ב-2012, מדענים החליטו לעשות ניסוי מעניין – הם הראו לעשרות אנשים תמונות מטרידות, אך לא לפני שחצי מהנבדקים דיוושו על אופניים במשך 30 דקות. האנשים האלו היו הרבה יותר רגועים ונינוחים כשהביטו בתמונות המטרידות בהשוואה לאלו שישבו וחיכו במשך חצי שעה לפני תחילת הניסוי. המחקר הזה מצטרף לשורה ארוכה של עדויות שמראות כי רכיבה על אופניים היא אחת הדרכים היעילות ביותר להירגע ולשפר את מצב הרוח.

כידוע, ההולנדים נהגו לרכוב על אופניים ממקום למקום עוד הרבה לפני שפורסמו המחקרים הגדולים בתחום, כחלק מהתרבות הכל כך מיוחדת במדינה. גם אנחנו יכולים ללמוד מההולנדים, לזנוח את המכוניות המזהמות כשמתאפשר ולהתנייד בדרך הבריאה ביותר לגוף שלנו וגם לסביבה.

5. הודו – סדנאות צחוק

אם טיילתם בהודו בעבר, ודאי נחשפתם לסדנאות הצחוק שאי אפשר להתעלם מהן. למי שלא מכיר, נסביר שמדובר בסדנאות שבהן כל מה שעושים זה לצחוק – בהתחלה בצורה מאולצת ובהמשך באופן טבעי ו"זורם" יותר.

הצחוק, חשוב להבין, לא סתם נקרא "התרופה הטובה ביותר". חוקרים מאוקספורד מצאו כי הפעולה הזאת מסייעת לשחרר אנדרופינים במוח שגם מרגיעים אותנו, גם מגבירים את רמת האושר וגם משפרים את בריאות הגוף. האנדרופינים מחזקים את מערכת החיסון ואפילו עוזרים להאיץ את ההחלמה מפציעות. אז אולי כדאי ללמוד מההודים ולהתחיל כל בוקר בצחוק אמיתי, מתגלגל ומכל הלב.



chair banner1


תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.