הוא מעניק לגוף הגנה נגד שפע של צרות, ולמרות טעמו העדין הוא מחזק אותנו ומוסיף אנרגיה וחיוניות לחיים

קיסר סין שן-ננג מלך על הקיסרות הסינית לפני כ-4,700 שנים והאמין כי שתיית מים חמים טובה לבריאות. יום אחד, כך מספרת האגדה, יצא לטיול בגנו המלכותי ובידו אחז ספל מים מהבילים. לפתע, כמו בשירו של ביאליק, צנח לו זלזל – עלה של צמח, ככל הנראה קמליה סינית, נפל לספל התה. הקיסר התפעל מהטעם, הניחוח והארומה שעלו מהכוס, וכך, על פי המסורת הסינית, באה לעולם החליטה הראשונה של התה הירוק.

כמו שניתן לשים לב, הסיפור מדגיש את הפן הטבעי, ללא התערבות יד אדם. ועד היום משמש צמח הקמליה הסינית (Camellia Sinensis) להכנת התה על סוגיו השונים. מדובר בצמח ירוק עד הגדל פרא באזור מזרח אסיה (סין, יפן, הודו, אינדונזיה), תורבת וכיום מגדלים אותו גם במדינות רחוקות מהמזרח הרחוק כמו ארגנטינה, טורקיה וקניה.

שלושה סוגי תה ראשיים
ככלל, אלפי סוגי התה המיוצרים בעולם נחלקים ל-3 סוגי ראשיים, הנבדלים באופן הייצור שלהם.

תה שחור. עלי הקמליה הסינית, כלומר עלי התה, עוברים ייבוש ולאחר מכן התססה, הגורמת לחמצון העלה ולשינוי המבנה הכימי שלו. התסיסה גם משנה את צבעו של התה ואחראית לצבעו השחור. למרות שמדובר בסוג הנחות ביותר של התה, הוא מהווה את הרוב המוחץ בייצור התה בעולם, וכ-77% מסך התה המיוצר בעולם הוא תה שחור.

תה אולונג. העלים מיובשים בשמש ועוברים תסיסה (כלומר, חמצון) חלקית. זהו סוג התה הנדיר ביותר ומהווה רק כ-3% מסך ייצור התה בעולם.

תה ירוק. העלים מחוממים באדים לאחר הקטיף, והם נותרים ירוקים ושומרים על ערכיהם הבריאותיים. כ-20% מסך ייצור התה העולמי הוא של תה ירוק.

בשנים האחרונות, בשל עליית המודעות הציבורית לתזונה נכונה ולאורח חיים נכון ובריא, עלתה במקביל צריכת התה הירוק. להלן הסיבות הבריאותיות שנקשרו בתה הירוק.

נוגדי חמצון
מחקרים רבים כבר הוכיחו מעל לכל ספק כי תה ירוק עשיר בנוגדי חמצון ובמיוחד באחד, EGCG, שהוא למעשה קבוצת פוליפ נולים נוגדי סרטן וחמצון יעילים במיוחד. נוגדי החמצון מנטרלים את פעולתם של הרדיקלים החופשיים, שהם תוצרי לוואי של פעולות שונות בגוף ועלולים להפוך לאלימים ולפגוע בתאים ורקמות בגוף.

הרמה הגבוהה של נוגדי החמצון המצויים בתה הירוק הופכת את המשקה לכוח הגנה נגד מחלות לב וכלי דם, וכן אידיאלי להפחתת רמת הכולסטרול בגוף.

הגנה על העיניים
העיניים הם איבר רגיש ומורכב וזקוקים להגנה מתמדת. לכן לא פלא שיש בהם ריכוז גבוה של נוגדי חמצון, נגד השפעות של מזהמים חיצוניים ונגד נזקים של קרינת השמש. במחקרים התברר כי נוגדי החמצון שבתה הירוק הנספגים בגוף מגיעים גם למאגר שבעיניים ומחזקים את ההגנה עליהן.

מערכת החיסון ומחלות אוטו-אימוניות
כידוע, הגורם למחלות אוטו-אימוניות, ובראשן סרטן על סוגיו השונים, הוא פעולה לא תקינה של מערכת החיסון. מערכת זו "שוגה בזיהוי", מזהה את חלקי הגוף כאויב, פולש או מזהם – ותוקפת אותו.

שתייה על בסיס יומי של תה ירוק מסייעת לאיזון וויסות של מערכת החיסון, ובכך לפעולה תקינה שלה.

חילוף חומרים משופר
תה ירוק טוב לעיכול, מזרז את חילוף החומרים ומשפר אותו. כתוצאה מכך מזון בשלבי עיכול לא "נתקע" בדרכי העיכול. מזון שנשאר בגוף יותר מדי זמן עלול להתחיל לתסוס ולהפריש רעלנים, וזו רק סיבה אחת מדוע קשה להמעיט בערכו של חילוף חומרים מוצלח.

לפי הרפואה הסינית, דלקות בגוף נגרמות לא פעם בשל חום הכלא בדרכי העיכול ולא מצליח להשתחרר. התוצאה היא יציאה מאיזון, והטיפול הנכון הוא פתיחת ה"סתימה" שתגרום לוויסות החום ופיזורו הנכון בגוף. תה ירוק מעודד תנועתיות ופעולה בגוף, ובכך מסייע לשחרר את המועקה.

אז כמה שותים?
לפני הדיון בכמות, יש להבין את המהות. והמהות היא להמיר שתיית תה שחור בתה ירוק. בהנחה שלפחות בחורף רבים שותים כוס תה לחימום העצמות, יש לנו נקודת התחלה טובה.

ולעצם העניין – 2-3 כוסות תה ירוק היא כמות יפה שניתן לעמוד בה ללא בעיות מיוחדות. את ההבדל תרגישו מיד – מערכת עיכול מווסתת ומסודרת, גוף אנרגטי, ירידה במשקל, יכולת ריכוז גבוהה ותחושה כללית טובה.

שיהיה לכם יום ירוק!


מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

הוסף תגובה חדשה