היה שבת, היה חם, היינו אחרי 40 שנה במדבר ובדיוק קיבלנו את עשרת הדיברות, שאומרות ששבת המלכה היא לא בדיוק הזמן לבשל, להדליק אש או בכלל לעשות משהו. אז אכלנו מה שהיה בסביבה, וזה היה חלב. אחר כך גם הסתבר שהתורה משולה לחלב, כי כמו שהחלב מספק לגוף האנושי בתחילת דרכו את כל מה שהוא צריך כדי להתקיים, התורה מספקת לרוח את כל מה שהיא צריכה בשביל להתקיים. בגלל זה, ובגלל עוד כמה טעמים, אנחנו אוכלים חלב בשבועות. 

אז חלב הוא באמת הוא הנוזל הראשון שאנחנו שותים. דווקא כשאנחנו גדלים, אנחנו מעדיפים אותו הכי פחות בבקבוק והרבה יותר בשקית, או בקרטון, אבל מה שבטוח שיגיע מהפרה. אבל פרה היא מזמן לא ספקית החלב היחידה בסביבה, וגם לא בטוח שהכי טובה. החלופות העיקריות לפרה הישנה והטובה שאפשר למצוא היום הם חלב עיזים, חלב כבשים, חלב בפאלו, חלב גמלים וחלב סויה.

חלב פרה

החלב שאנחנו שותים הכי הרבה הוא חלב פרה. ולמרות שאנחנו שותים לא מעט, אנחנו עדיין שותים בערך 50% פחות ממה שאנחנו צריכים. חלב מכיל חלבונים, חומצות אמינו, מינרלים כמו אבץ, זרחן, אבל היהלום שבכתר הוא ללא ספק הסידן. חלב רגיל מכיל 100 מ"ג סידן ל-100 מ"ל משקה, וחלב מועשר מכיל 180 מ"ג סידן. מועשר או לא, אפשר להגיד שחלב פרה זכה באור מן ההפקר, כי כשענף החלב התפתח בארץ אי שם בשנות השבעים, המועמדות הטבעיות היו העיזים.

חלב עיזים

חלב עיזים עשיר בויטמינים כמו A, C, B1 ו-B2, ובכל המינרלים (ברזל, סידן, מגנזיום, אשלגן וזרחן). הוא נחשב קל יותר לעיכול בהשוואה לחלב פרה, כי הוא מכיל הרבה פחות לקטוז וקזאין ממנו. אז איך אנחנו בכל זאת שותים היום חלב פרה? כי מי שקיבל את ההחלטה בזמנו קבע שחלב עיזים הוא חומצי מדי. אבל, מעז יצא מתוק. היום ישראל דווקא נחשבת לאחת המובילות בתחום חלב העיזים, למרות שאת העיזים עצמן (זאנן) אנחנו מייבאים משוויצריה.

חלב כבשים

חלב כבשים פחות נפוץ מחלב העיזים, אבל אנחנו מכירים אותו בזכות הפטה היוונית והרוקפור הצרפתית. הוא נחשב עשיר, מלוח ושמן יותר מחלב העיזים. אם מה שאתם מחפשים זה סידן, מצאתם מכרה זהב. חלב כבשים מכיל כפול סידן מאשר חלב פרה וחלב עיזים. הוא גם מכיל כפול ברזל מחלב פרה ויותר ויטמינים (A, C, B12) וחלבון ממנו. אבל, כדאי לשים לב, אם אתם במשטר תזונה, לא בטוח שתמצאו חלב כבשים ברשימת הדברים שמותר לכם לאכול. הוא מכיל כפול שומן בהשוואה לחלב פרה או לחלב עיזים.

 

חלב בפאלו

הדבר העיקרי שעושים מחלב בפאלו הוא גבינת מוצרלה, שעליה אפשר להגיד שהיא כמו הערבה, אין לה טעם ואין לה ריח. אבל יש בה כל כך הרבה יותר. חלב בפאלו נחשב לבן במיוחד ומחליק בגרון. הוא מכיל מעט מאוד כולסטרול בהשוואה לחלב פרה, אבל הרבה יותר סידן, חלבון, מינרלים, וויטמין A ממנו. הוא מקור מעולה לברזל, מכיל נוגדי חימצון טבעיים ולא צריך להרחיק בשבילו עד הודו. אפשר למצוא אותו גם אצלנו, בתל אפק ובעמק החולה.

חלב נאקות

וכמו שלהודים יש את נקבת הבפאלו, לבדואים יש את נקבת הגמל. חלב נאקות (חלב גמלים) מכיל פי 3 יותר סידן מאשר חלב פרה וכל שאר סוגי החלב. הוא גם מכיל את הוויטמינים B, C, E, A, ברזל, ואנטיביוטיקה טבעית. הוא אנטי ויראלי, אנטי בקטריאלי ואינו מכיל אלרגנים. הוא החלב היחיד שהוא לא רק בריא יותר, אלא גם ממש משמש לטיפול במחלות רבות. החל בכל סוגי בעיות העור, וכלה בסוכרת, דלקת פרקים, אנמיה וחיזוק כללי של המערכת החיסונית.

חלב סויה

הנציג הטבעי בחבורה הוא חלב סויה. עושים אותו מפולי סויה והיום אפשר למצוא גם אותו בכל הטעמים והצורות. הוא לא מכיל לא כולסטרול וגם לא לקטוז וכמעט שגם לא סוכר או קלוריות. מה שהוא כן מכיל זה חלבונים, ויטמינים, סידן ומינרלים.


כל אחד מסוגי החלב האלה יכול להיות תחליף טוב לחלב פרה, אבל כל אחד מהם אפילו טוב יותר אם הוא אורגני. החלב האורגני הכי דומה לדבר האמיתי. בלי חומרים משמרים, בלי כימיקלים, בלי הורמונים, מפרות מפונקות שניזונות ממזון טבעי בלבד, ישנות על יצוע של קש טרי וכשהן לא מרגישות טוב, מטפלים בהן ברפואה משלימה.

 

לשאלות ולמידע נוסף בקרו אותנו בפורום תזונה

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

הוסף תגובה