הגוף שורף שומן אבל גם מפרק את השריר, הבטן הופכת שטוחה אבל הכליות נפגעות ומצב הרוח מתדרדר. פחמימות, כן או לא? מדריך קצר

פחמימות – זה טוב או רע? זרקו את השאלה הזו בכנס דיאטנים וקיבלתם מלחמת עולם. יש הרואים בפחמימות מקור כל רע בחיינו והסיבה המרכזית לשלל מחלות ובעיות בריאות; ולמולם אלו שמחצית ממזונם וצפונה הוא פחמימתי.

דיאטות רבות, החל מאטקינס בשנות ה-70' וכלה בפליאו של שנות האלפיים, הורו לנו להשמיט את הפחמימות מצלחותינו ולהמעיט בצריכתן ככל שנוכל. לחם אאוט, פירות מחוץ לתחום, ואין מה לדבר על עוגות, גלידה ושאר צ'ופרים. מצד שני, ספורטאים ומתאמנים לא שוקלים אפילו לרגע שלא לאכול פחמימות – מורכבות, מתעכלות לאט, מפחיתות את הצורך הייצור אינסולין בלבלב, אינדקס גליקמי נמוך – ובכל זאת, פחמימות.

אז מה קורה בגוף כשמפסיקים לאכול פחמימות? לטוב ולרע, הנה התשובות.

למה טוב להפסיק לאכול פחמימות?
הגוף מתחיל לשרוף שומן
על הנקודה הזו אין ויכוח. פחמימות הן הדלק האנרגטי של הגוף כיוון שהם מכילות קלוריות רבות, ושריפת קלוריות כרוכה בהוצאה אנרגטית, שזה ביטוי אינטליגנטי לפעילות גופנית. הפחתה בכמות צריכת הפחמימות גורמת לגוף לשרוף קלוריות ממקור אחר – השומן שבגוף, המתפקד כמאגר קלוריות לשעת חירום ועיתות מצוקה, כלומר לזמנים בהם הקלוריות לא מסופקות מבחוץ על ידי אכילה.

הבטן הופכת שטוחה
רבים מכירים את תחושת הבטן הנפוחה לאחר אכילת לחם, פסטה או כל צורה אחרת של פחמימה. זה קורה כי בקיבה פעילים ודומיננטיים כעת חיידקים הניזונים מסוכר, ואחת ההשפעות של פעילותם בקיבה היא התנפחות של הבטן, ולעתים קרובות גם גזים. עוד לפני שתרזו, תרגישו שהבטן "יורדת", כיוון שהחיידקים הניזונים מפירוק הסוכר אינם פעילים, או שעובדים על אש קטנה.

יורד הסיכוי ללקות בסוכרת
מיליונים רבים חולים במחלה שנחשבת לאחת הצרות של המאה ה-21, בעיקר בעולם המערבי המודרני. הסיבה העיקרית לגידול המטורף במספר החולים הוא תזונה קלוקלת, המבוססת, ניחשתם נכון, על ריבוי פחמימות. הדגש הוא כמובן על פחמימות ריקות, הנמצאות במאכלים המכילים סוכר לבן וקמח לבן.

תחושת שובע
את הרגשת השובע אנו מקבלים מצריכת שומנים, חלבונים וסיבים תזונתיים, לא מפחמימות. מה שנכון הוא שסיבים נמצאים בפחמימות, אבל רק באלו המלאות. לכן, אם פחמימות אז מתוך הקפדה על פחמימות מלאות בלבד. פחמימות ריקות רק יעוררו תחושת רעב ויגרמו לנו לרוץ לצרוך עוד ועוד מהן, במעגל אינסופי.

למה לא טוב להפסיק לאכול פחמימות
פגיעה בשרירים
פחמימות מספקות אנרגיה לגוף, וכדי לפצות על אובדן הדלק הגוף מפיק אותו ממקורות אחרים. אחד מהם הוא פירוק שרירים, בהם מאוכסן סוכר. תגידו, בשביל זה לעשות ספורט וכושר? בשביל שהגוף יפרק את מסת השריר שבניתם קודם לכן?

ירידה במצב הרוח
פחמימות מעלות את רמת ההורמון סרוטונין, הגורם למצב רוח טוב, תחושת רוגע וגם שובע. כשרמת הסרוטונין נמוכה, הבלוז מכה והמצב רוח בקאנטים.

פגיעה בכליות
עיכול ופירוק חלבונים כרוך ביצירת פסולת רבה יחסית. הגוף מפנה פסולת זו באמצעות הכליות. תזונה המבוססת על צריכה רבה של חלבונים תגרום לעומס על הכליות, לפגיעה ביכולתן לפנות פסולת, ובסופו של דבר לעלייה ברמת המזהמים בגוף.

תת תזונה
לא בהכרח ירידה מוגזמת במשקל אלא היעדר חומרי תזונה חיוניים לגוף. פירות, למשל, מכילים פחמימות, אבל הם גם מקור מעולה לוויטמינים, מינרלים וחומצות אמינו חשובות.

עיכול לא סדיר
אחת הבעיות הפופולאריות ביותר מבין אלו שנקטו בדיאטה נטולת/דלת פחמימות היא עצירות, תופעת לוואי של עיכול בעייתי בהיעדר פחמימות.

שורה תחתונה
אז מה עושים? לאכול פחמימות או לא?
השורה התחתונה היא שהשאלה כן או לא פחמימות אינה רלבנטית. מה שחשוב בראש ובראשונה הוא לצרוך פחמימות מלאות ואיכותיות, המכילות סיבים תזונתיים ומעניקות תחושת שובע, מתעכלות לאט בגוף ומשחררות אנרגיה קצובה לאורך זמן.

מהרגע שצורכים פחמימות מלאות ואיכותיות, המינון שלהן בתזונה יכול להיות נמוך יחסית. למשל, 30 אחוזים מסך התזונה הכוללת ואף פחות מכך, הכל בהתאם לאורח החיים שלכם (למשל, ספורטאים אשר שורפים הרבה קלוריות במהלך היום יעדיפו שמרכיב הפחמימות בתזונתם היומית יהיה גבוה יותר).

לכן – דגנים מלאים כמו שיפון, שעורה ושיבולת שועל, וקטניות כמו שעועית ועדשים מכילים פחמימות מורכבות ומומלצים ביותר לשילוב בתזונה היומית. בכך גם תוכלו לפנות מקום בסך התזונה היומית למרכיבים איכותיים נוספים, כמו פירות וירקות טריים.


מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

תגובות   

#1 אפשר לאכול גם פחמימות דלות קלוריות אם כבר..חני 2016-02-28 19:28
לא חושבת שצריך לוותר לגמרי וגם לא להגזים ואם כבר פחמימות אז עדיף דלות קלוריות. להשתדל לאכול מוצרים מקמח מלא ובלי סוכר. יש פסטות מעולות מקמח מלא ולחם דלו קלוריות . הסוד הוא למצוא את האיזון.
ציטוט

הוסף תגובה חדשה