חוץ מלפתוח את היום בארוחת בוקר גדולה ולשמור על רמות הסוכר בדם במצב מאוזן, רכיבים נוספים וטבעיים יכולים לסייע לזיכרון, לריכוז, לבהירות מחשבתית ולתפקוד אופטימאלי של המוח.

כל מה שצרך לדעת בשביל מצוינות אקדמית

א' ב' של תפקוד אופטימאלי של המוח

לארוחת הבוקר יש משימה לא פשוטה. ארוחה שכוללת שומנים בריאים, חלבון, סיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים, נוגדי חימצון ופחמימות מורכבות היא המפתח לחשיבה חדה, ממוקדת ויצירתית.

בעולם אידיאלי, ארוחת הבוקר צריכה להיות הארוחה הגדולה ביותר ביום, כיוון שהיא מניחה את היסודות להתחלה של יום בריא. בסדר היום שלנו, ארוחה קלה, מאוזנת ומזינה בתחילת היום היא אפשרות מספיק טובה.

ארוחת הבוקר חשובה מאוד, אבל היא לא היחידה שאחראית לתפקוד המוח שלנו. כאשר לא אוכלים, או אוכלים מזונות מסוימים, עשויים לגרום לתנודות ברמות הסוכר בדם. המוח שלנו מאוד סובל כאשר רמות הסוכר בדם מזנקות למעלה ואז מתרסקות בצניחה חופשית. כדי למנוע את הירידה, או לפחות את התנודות הקיצוניות ברמות הסוכר בדם, צריך לדאוג לארוחות תכופות. המומלצים- חטיפים עשירים בחלבון מלא, שומנים בריאים ופחמימות מורכבות. מה למשל? שקדים (לא קלויים), ביצה קשה, ירקות חתוכים, אגוזים, פירות יבשים. כולם מאזנים את רמות הסוכר בדם ונותנים למוח את התמיכה שהוא צריך כדי לחשוב חד וצלול, ולא פחות חשוב- לאורך זמן.

ג'ינקו בילובה

הרפואה הסינית המסורתית משתמשת בצמח הג'ינקו בילובה מזה עשרות אלפי שנים כדי לשפר את זרימת הדם למוח, לחזק את הזיכרון, לספק למוח תמריץ של נוגדי חימצון וכדי לתמוך בבריאות המוח באופן כללי. מחקרים עכשוויים מראים כי ג'ינקו יכול להתמודד גם עם בעיות זיכרון בקרב צעירים, וגם עם בעיות זיכרון ששייכות לאוכלוסייה הבוגרת, כגון אלצהיימר. לפי מחקר שפורסם בכתב העת Psychopharmacology, 240 גרם של ג'ינקו, פעמיים ביום, שיפרו את הזיכרון והתפקוד הקוגניטיבי בקרב מבוגרים. עבור ילדים, הספיקה שליש (80 גרם) מהכמות.  

פשתה שרועה (Bacopa)
תפקוד קוגניטיבי הוא היכולת לעבד מחשבות, לעבור תהליכי זיכרון, ללמוד דברים חדשים, ביניהם דיבור וקריאה. תמציות הצמח פשתה פופולאריות מאוד ברפואה ההודית המסורתית לכל המטרות האלה. אבל פשתה היא לא רק תרופה מסורתית. מספר מחקרים שנערכו בנושא מראים כי תמציות הצמח יכולות לשפר את יכולת הריכוז וסימפטומים נוספים של הפרעת קשב וריכוז בקרב ילדים. לדוגמא, לפי מחקר שנערך באוניברסיטת וולונגונג (Wollongong) באוסטרליה, פשתה היתה יעילה בשיפור תפקוד קוגניטיבי בקרב מבוגרים (מינון של 150 מ"ג, שלוש פעמים ביום) והן בקרב ילדים (כפית אחת של תמציות הצמח, שלוש פעמים ביום).

פטריית ריישי (Reishi mushroom)
את הפטרייה הסינית ריישי כולנו מכירים בתור הפטרייה שמאריכה את תוחלת החיים. אבל חוץ מתוחלת החיים והחיוניות בגוף, בסופו של דבר הפטרייה משפרת גם את היכולות האינטלקטואליות. לפי רפואת צמחי המרפא הסינית, ריישי נחשבת לאדפטוגן, כלומר צמח שמאפשר לגוף ולנפש להסתגל בצורה אופטימאלית למצבי סטרס שיוצרת הסביבה החיצונית.  

רוזמרין
למי קראתם תבלין?למרות שהוא מוכר יותר בתור מעדן קולינארי, לרוזמרין יש יתרונות רפואיים אמיתיים ומוכחים, כולל ערנות, ריכוז וזיכרון. בארומתרפיה מאמינים כי שמן רוזמרין המופק מהשיח מגביר את זרימת הדם לאזור שמהכתפיים ומעלה, ולכן מומלץ לשיפור תפקוד המוח ובמיוחד לזיכרון. רוזמרין אפשר להוסיף לתזונה, לחליטה, למבער, או לעסות איתו בעדינות את הרקות.  

אבץ

לאבץ אין תפקיד ספציפי אחד בגוף. יש לו הרבה כאלה. אבץ חשוב לטיפוח העור והשיער, לחיזוק מערכת החיסון, לתפקוד מערכת הרבייה, ולשיפור הראייה. אבל זה לא נגמר בזה. מחקרים והדמיות מוח מראים שבחלק במוח אשר אחראי על זיכרון, יש ריכוז גבוה של אבץ. מה שאומר שכמות מספיקה שלו יכולה לעזור לתהליכי למידה וזיכרון, ולחוסר בו עשויה להיות ההשפעה ההפוכה. אבץ אפשר לקחת בתוסף, אבל עדיף בתזונה: בשר בקר, בשר הודו, גרעיני דלעת וחמניה, דגנים מלאים, שעועית.

אומגה-3

אם לוקחים בחשבון שבערך 60% מהמוח מורכב משומן, תזונה שכוללת בין היתר גם שומנים בריאים חיונית לתפקוד תקין של המוח ומערכת העצבים. לפי מחקר שנערך במרכז הרפואי באוניברסיטת מרילנד (Maryland), תזונה עשירה בחומצות השומן החיוניות אומגה 3 מספקת למוח את החומרים המתאימים שהוא צריך בשביל תפקוד תקין של התאים. לאומגה-3 תפקיד חיוני בתפקוד קוגניטיבי, כמו זיכרון ותהליכי למידה. בלעדיה, המוח עלול לסבול מקשיים בלמידה ובריכוז.

כולין (Choline)

כולין הוא הבסיס לאציטילכולין, אחד המוליכים העצביים החשובים בגוף, במיוחד בהקשר של למידה. כולין, שנמצא באופן טבעי בחלמון ביצה, חסה ובוטנים הוא בעצם רכיב עם מבנה של 2 מולוקולות דמויות שומן, שמווסתות את תפקוד המוח. אצל ילדים, כולין מסייע לתהליכי למידה. ככל שאנחנו גדלים הוא מספק את התמיכה התזונתית שאנחנו צריכים כדי לקחת מידע, לעבד אותו, ולהפוך אותו לזיכרון לטווח ארוך, כדי שנוכל לשלוף את המידע הנכון, בדיוק ברגע הנכון.  

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

הוסף תגובה חדשה