גם אם אתם משוכנעים שאורח החיים שלכם סוער ואנרגטי, סביר להניח שאת רוב היום שלכם אתם מעבירים (כמו רובנו) בישיבה. לפי סקר חדש, לפחות 56 שעות שבועיות שלנו מוקדשות לבהייה במחשב או השתרעות מול הטלוויזיה (מסך רחב כמובן).

אז אם אתם עדיין יושבים, זה בדיוק הזמן לעמוד. אתם הרי לא רוצים להסתבך עם האויב הכי גדול שלנו (הכסא), או עם הבשורה הרעה החדשה של עולם הרפואה (מחלת הישיבה). 

הורג אותי ברכות

אבולוציה או לא אבולוציה, הגוף שלנו התפתח במשך שנים בשביל להצליח לעשות דבר אחד, וזה לזוז. בני-האדם התפתחו כדי לעמוד והסביבה דרשה מאיתנו תנועה מתמדת.

כל זה היה נכון עד לפני כמה עשרות או יותר שנים. היום, הודות להתפתחויות טכנולוגיות, האינטרנט, ושבוע העבודה היחסית ארוך שלנו, הסביבה הזאת נעלמה. החיים האלקטרוניים עשו הכל בשביל לעשות לנו חיים קלים. היום, אנחנו יכולים לצאת לקניות, לשלם חשבונות, לנהל חיים חברתיים, והכל בישיבה.

אבל לחיים הקלים האלה יש גם מחיר. זמן הישיבה הזה כל כך לא בריא, שהוא הוביל להתפתחות תחום חדש במחקר הרפואי שנקרא הפיסיולוגיה של אי- פעילות (Inactivity Physiology), שחוקר את ההשפעה שיש לחיים הטכנולוגיים עלינו. המסקנות, ובכן, לא ממש מעודדות. למחלה החדשה של המאה הנוכחית קוראים מחלת הישיבה והיא יכולה להרוג אותנו. לא באופן ישיר אמנם, אבל דרך השמנת יתר, מחלות לב וסוכרת.

נשמע מופרך מכדי להיות אמיתי? תחשבו על הגוף שלנו כמו על מחשב. כשאנחנו מפעילים אותו, כל התוכניות רצות. הוא שומר מסמכים, מחשב חישובים, גולש בין דפי אינטרנט, והכל בצורה מהירה וחלקה. אבל, אם אנחנו עוזבים אותו לכמה רגעים, הוא עובר למצב של חיסכון באנרגיה, מפעיל שומר מסך, ויוצא להפסקה.

באופן דומה, כאשר אנחנו יושבים לפרקי זמן ממושכים, הגוף מתחיל לצמצם פעילות מהרמה המטבולית ועד לפעילויות מורכבות יותר. כאשר לא מזיזים את השרירים (במיוחד הגדולים, כמו ברגליים) שמיועדים לתנועה, זרימת הדם יורדת, חילוף החומרים יוצא לסיאסטה, והאנזימים שאחראים לפירוק השומנים תולים על הדלת את השלט 'מיד אשוב'. תנו להם יום שלם כזה, ותראו איך התפוקה שלהם יורדת ב-50%.

וזה לא הכל. ככל שאנחנו זזים פחות, זה עולה לנו בדם. או אם לדייק בסוכר ובשומנים שבדם. אחד המחקרים חישב שכל שעתיים ביום שאנחנו מבלים על הצד האחורי שלנו, שוות לעלייה של 7% בסיכון לחלות בסוכרת. גם הסיכון למחלות לב עולה, בגלל שהאנזימים ששומרים על השומנים בדם אינם פעילים. ואם זה לא מספיק, ככל שזורם פחות דם, כך פחות הורמונים שקשורים להרגשה טובה מגיעים למוח. מה שאומר שגם הסיכון לסבול מדיכאון מעולם לא נראה גרוע יותר.

ישיבה ממושכת היא גיהינום גם ליציבה שלנו ולבריאות הגב. לא סתם בערך 80% מהאוכלוסייה סובלת מכאבי גב. כאשר יושבים כל היום או רוב שעות היום, השרירים המכופפים (הפלקסורים) והגידים באזור המותן, אגן הירכיים, מפרק הירך, הברך מתקצרים ומתהדקים, והשרירים שתומכים בעמוד השדרה נחלשים ומתקשים.

פק"מ יומי
שלא תחשבו שפעילות גופנית תציל אתכם. בגלל שהפכנו כאלה מיושבים, אפילו חצי שעה של פעילות גופנית לא מספיקה בשביל לאזן את ההשפעה של שמונה, תשע, ואפילו עשר שעות ישיבה ביום. זאת גם הסיבה שאנשים יכולים לנהל אורח חיים בריא ולהיות פעילים, ועדיין לסבול מעודף משקל, סוכר בדם, כולסטרול.

במחקר שנערך לאחרונה, באוניברסיטת קווינס-לנד (Queensland) באוסטרליה, מצאו מותניים צרות יותר ורמות בריאות של סוכר ושומנים בדם בקרב אנשים שעשו יותר הפסקות מישיבה במהלך היום בהשוואה לאלה שנשארו לשבת, בלי קשר למידת ואינטנסיביות הפעילות הגופנית בה עסקו. במחקרקנדי רחב יותר, שדגם 17,000 משתתפים, המסקנה היתה יותר נחרצת. ככל שמבלים יותר זמן בישיבה, כך הסיכון לתמותה עולה, לא משנה כמה אתם בכושר.

אז אם פעילות גופנית לבדה היא לא הפתרון, מה כן? זה הרבה יותר קל ממה שאנחנו חושבים. כל מה שאנחנו צריכים לעשות הוא להגביר את הפעילות היומיומית שלנו שלא נחשבת כפעילות גופנית, כלומר האנרגיה שאנחנו שורפים בלעשות הכל, חוץ מפעילות גופנית ספורטיבית. סקס, קיפול כביסה, הדחת כלים, או אפילו עמידה. כל אלה יכולים לעשות את ההבדל.

לא מאמינים? לפחות מחקר אחד החליט לבדוק את זה, והוא עשה את זה באמצעות תחתונים מיוחדות, אליהן הוצמדו חיישני תנועה שעקבו אחר כל צעד ושעל של 20 המשתתפים בניסוי. אחרי עשרה ימים בלבד, החוקרים מצאו כי המשתתפים שנעו יותר הצליחו לשרוף בממוצע 350 קלוריות נוספות על הדרך. בעמידה (115 קלוריות לשעה) במקום ישיבה (83 קלוריות לשעה), בקניות בקניון (147 קלוריות לשעה) במקום דרך האינטרנט (96 קלוריות לשעה), ובשיחות טלפון בעמידה (128 קלוריות לשעה) במקום בישיבה (96 קלוריות לשעה). ההבדל אולי לא מאוד גדול, אבל במצטבר, זה יכול להגיע אפילו לחצי קילו עד קילו בשנה.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

הוסף תגובה חדשה