אם יש נושא אחד שגורם לכולם לזוז באי נוחות בכיסא זאת ישיבה. הסכמה מקיר לקיר היא לא דבר שקורה כל יום, בטח שלא ברפואה, אבל מחקרים מציגים רשימה די משכנעת של כל הסיבות הטובות והעדכניות ביותר למה ישיבה ממושכת היא לא חברה שלנו. ולמה, בשביל הבריאות שלנו, אנחנו צריכים פשוט לקום.

ישיבה- גורמת לכאבי גב תחתון, עושה אותנו שמנים יותר ומקצרת לנו את החיים.

סיכון למחלות
במחקר שפורסם בכתב העת
American journal הרגלי הישיבה ומצב הבריאות הכללי של 53,440 גברים ו-69,776 נשים נמדדו לאורך 13 שנים. המחקר מצא שנשים שישבו במשך 6 שעות ביום (או יותר) היו בסיכון גבוה כמעט ב-40% לתמותה מגורמי סיכון שונים וגברים שישבו למעלה משש שעות היו בסיכון גבוה יותר ב-18% לתמותה. הסיכון לתמותה היה אפילו גבוה יותר גם אם פעילות גופנית לא היתה חלק מהמשוואה. כאשר קבוצת הנשים עסקה בפעילות גופנית, הסיכון ירד ל-37%. מבין כל גורמי הסיכון, מחלות לב וסרטן נמצאו כגורמי הסיכון המשמעותיים ביותר. הסיבה? לישיבה ממושכת יש השלכות מטבוליות, והיא יכולה להשפיע על כמות השומנים בדם, על לחץ הדם ועל רמות הלפטין (הורמון הרעב). כל אלה הם סימנים מקדימים להשמנת יתר, מחלות לב ומחלות כרוניות נוספות.

התקף לב
לפי מחקר שנערך באוניברסיטת לואיזיאנה (Louisiana) ופורסם בכתב העתMedicine & Science in Sports & Exercise הסיכון המשמעותי ביותר בישיבה ממושכת הן מחלות לב. במהלך המחקר אורח החיים של 17,000 גברים ונשים נמדד במשך עשור. תוצאות המחקר הראו כי המשתתפים שישבו לפרקי הזמן הממושכים ביותר, נמצאו בסיכון גבוה יותר באופן משמעותי (54%) להתפתחות התקף לב. זה לא המחקר הראשון שקשר בין ישיבה והתקף לב. כבר בשנות ה-50 של המאה הקודמת אחד המחקרים הראה כי השכיחות של התקפי לב בקרב נהגי אוטובוס גבוהה יותר. מה שעוד מעניין במסקנות המחקר הנוכחי, הוא שישיבה נמצאה כגורם סיכון עצמאי ובלתי תלוי. במילים אחרות, אם אתם יושבים כל היום, זה לא ממש משנה מה אתם אוכלים, או כמה פעילות גופנית אתם עושים.

ישבן גדול
במחקר שנערך באוניברסיטת תל אביב ופורסם בכתב העת American Journal of Physiology, נמצא שהפעלת עומס על אזור מסוים בגוף יכול לייצר עד 50% יותר שומן מהרגיל. בתנאים כאלה, סוג מסוים של תאים הופך לתאי שומן ומייצר אפילו עוד שומן כאשר הוא חשוף לתקופות ממושכות של עומס, כמו למשל סוג המשקל שאנחנו מעמיסים על הגוף כאשר אנחנו יושבים. המחקר הראה שהשמנת יתר היא יותר מחוסר איזון קלורי. התאים בגוף מגיבים גם לסביבה, ותאי שומן מייצרים יותר שומנים ובקצב מהיר יותר כאשר הם חשופים ללחץ קבוע וממושך. גם במקרה הזה, אפילו אנשים עם הרגלי תזונה בריאים ושגרת פעילות גופנית יושפעו אם הם ישבו מאחורי שולחן העבודה לפרקי זמן ממושכים.

סרטן
לפי מחקר שפורסם בכתב העת American Institute for Cancer Research ישיבה יכולה להיות אחראית לעשרות מקרים חדשים של סרטן בשנה, כאשר סוגי הסרטן השכיחים ביותר הם סרטן השד וסרטן המעי. החדשות הטובות? פרקי זמן ממושכים של ישיבה הם אמנם לא בריאים, אבל סרטן באופן כללי, ושני סוגי הסרטן הספציפיים האלה, מגיב לפעילות גופנית. זה אומר שאפילו צעידה של 30 דקות ביום יכולה לאזן. פעילות גופנית חשובה אבל היא לא כל הסיפור. אפילו פעילות גופנית של חצי שעה ביום (שזאת ההמלצה הבריאה האחרונה) שווה בתרגום לסך הפעילות היומית רק ל-3%. בשביל לדאוג ליתר 97% פשוט לדאוג לעשות הפסקה מדי פעם. מחקרים מראים שאפילו הפסקה של שתי דקות מישיבה מפחיתה את כמות המולקולות בגוף שקשורות להתפתחות סרטן.


תוחלת חיים
המסקנה העגומה מכל המחקרים האלה, היא שישיבה מקצרת לנו את תוחלת החיים. אבל מחקר שנערך באוניברסיטת קווינסלנד (Queensland) רצה לדעת בדיוק בכמה. במחקר השתתפו 11,000 משתתפים שישבו לפחות 25 דקות ביום. הרגלי הישיבה שלהם נמדדו ונבחנו פעם נוספת כעבור 8 שנים. המסקנות הראו שאחרי גיל 25, כל שעה של ישיבה שווה לנו 22 דקות מהחיים, בדיוק כמו ההשפעה שיש לשתי סיגריות. יושבים במשך שש שעות ביום או יותר? אתם מתחילים מראש במינוס של 4.8 שנים.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

הוסף תגובה חדשה