Write a comment

 

ילדת הפלא של המטבח הצמחוני עושה בעיות. אחרי שהצליחה לשכנע אפילו את הלא-צמחוניים להחליף את נתח הבשר העסיסי בטופו, פתאום מגיעים מחקרים שמראים תמונה קצת פחות ורודה. אותם מחקרים מודים שאולי הם מצידם קצת הגזימו, ואנחנו מצידנו קצת לא הבנו אותם נכון. אז מה באמת היתרונות של הקיטניה הירוקה?

"סויה מונעת מחלות לב"

על הקשר שבין כולסטרול ומחלות לב כולנו שמענו, אבל הקשר בין סויה ומחלות לב הוא קצת פחות ברור. פולי סויה מכילים הורמון צמחי שנקרא פיטואסטרוגן, הדומה בפעולתו לאסטרוגן. אסטרוגן וכולסטרול, למי שלא ידע, לא ממש חברים טובים. לפי מחקר שנערך לאחרונה באוניברסיטת ג'ון הופקינס (Johns Hopkins University), נראה כי בקרב נשים בגיל המעבר, סויה מונעת מרמות הכולסטרול לעלות בזכות התכונות של הפיטואסטרוגן. איך זה עובד? "כולסטרול נוטה לעלות אחרי שנשים מגיעות לגיל המעבר ומפסיקות לייצר אסטרוגן. האסטרוגן, או הפיטואסטרוגן במקרה של סויה, משאיר את רמת הכולסטרול קבועה" מסבירה ד"ר ג'רלין אלן (Jerilyn K. Allen). מה שזה בעצם אומר, זה שלנשים מתחת לגיל המעבר אין מה לרוץ ולקנות סויה. הן עדיין מייצרות אסטרוגן בכוחות עצמכן, כך שהיתרון מאכילת סויה הוא זניח. אבל, למרות שהכולסטרול שלנו כנראה לא יצנח כתוצאה מאכילת סויה, זה עדיין לא אומר שהיא לא טובה ללב.

"סויה שומרת על העצמות"

אל תבנו רק על טופו שיחזק את עצמות השלד. מחקר חדש מבית המגזין הקולג' האמריקני לתזונה (Journal of the American College of Nutrition), אחד מהבודדים שחקר נשים לפני גיל המעבר, חשף כי לא נמצא הבדל בצפיפות העצם, בין קבוצת הנשים שנטלו סויה כתוסף מזון, לקבוצת הנשים שלא נטלו את התוסף. בשורה התחתונה, מזונות שעשירים בסידן כמו מוצרי חלב דלי שומן הם כנראה בוני העצמות המומלצים ביותר לנשים צעירות. רוב מוצרי הסויה אינם עשירים בסידן, אבל טופו או חלב סויה מועשר בסידן, יכולים להיות מקורות טובים.

"סויה מפחיתה את הסיכון לחלות בסרטן השד"

פולי סויה מכילים מרכיבים אנטי-קרצינוגנים, מעכבי סרטן. לכן הניחו במשך שנים כי אכילת סויה תורמת להפחתת הסיכון לחלות בסרטן השד. בסקירה שנערכה לאחרונה, בה נותחו 18 מחקרים שונים, לא נמצאו הוכחות מספיק חותכות ותומכות לקשר שבין אכילת סויה ומניעת סרטן השד. שכיחות מקרי סרטן השד בקרב נשים אסיאתיות (שהתזונה שלהן מבוססת על סויה) היא חמישית משכיחות מקרי הסרטן בהשוואה לארצות הברית ואירופה. החוקרים משערים כי אחד הגורמים לכך, הוא שנשים אסיאתיות צורכות סויה מגיל מאוד צעיר. "התכונות הדומות לאסטרוגן יכולות לגרום לשינוי ברקמת השד, שהופכת אותה פחות רגישה לפתח סרטן בשלב מאוחר יותר בחיים" מסבירה ד"ר לריסה קורד (Larissa Korde). מנגד, יש חוקרים שמשערים שתזונה עשירה בסויה, יכולה להזיק לנשים שנמצאות בסיכון גבוה לחלות בסרטן. מחקרים שנעשו על חיות מצאו כי רמות גבוהות של סויה, בצורתה הטבעית או כתוסף מזון, יכולות לעודד שינויים בהתפתחות הגידול. בעוד שאכילה מזדמנת של סויה היא בלתי מזיקה, רוב החוקרים מסכימים על כך שנשים בסיכון, במיוחד כאלה עם היסטוריה משפחתית של סרטן השד, צריכות להימנע מסויה כתוסף מזון.

"סויה תעשה אותך חכם יותר"

מספר מחקרים שנערכו על חיות הראו כי אסטרוגן מאיץ את הקשרים בין תאי המוח, משפר את הזיכרון, ואת יכולת פתרון בעיות. בגלל שסויה מכילה פיטואסטרוגן, הניחו כי גם היא תצליח לעורר תגובות דומות במוח. ניתוח של למעלה מ- 180 מחקרים שונים שנערכו על סויה, לא גילה שום אפקט חיובי משמעותי על תפקוד המוח. לכן, אם אתם באמת רוצים לעורר את התאים האפורים, תקדישו זמן לשינה ופעילות גופנית. מספר מחקרים מצאו כי לפחות שבע שעות שינה בלילה והופעה סדירה בחדר הכושר, יעזרו למוח להישאר חד.

רק בגלל שסויה לא מרפאה הכל זה לא אומר שאין לה ערך בכלל. סויה היא לא רק מקור טוב ודל שומן לחלבונים, היא מכילה גם סיבים, ויטמינים מקבוצת B, ונוגדי חימצון. רוב האנשים יצאו נשכרים אם יוסיפו סויה לתפריט. אבל, יש הבדל גדול בין אכילת סויה, לבין צריכת סויה כתוסף מזון. בעוד שהתוספים נתפסים כמקור זמין, רובם מכילים רמות מרוכזות של סויה ומבטלים את כל היתרונות התזונתיים האחרים. יותר מזה, צריכת תוספים בכמות גדולה, נמצאה אפילו מזיקה.

כתבות קשורות:

סקס, סויה ופריון הגבר

חלב עם הרוח 

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.