כולנו מכירים את התופעה הזו: עובדים קשה במשך היום, מתעייפים, וחולמים כבר שיגיע הערב ונוכל להיכנס למיטה ולהירדם. אלא מה, כשאנחנו כבר בחצי הדרך להגשמת הפנטזיה הזו – כלומר, כבר במיטה - השינה, מה לעשות, מבוששת להגיע. אנחנו מסתובבים מצד לצד, ולבסוף לאחר מאמצים קשים מצליחים להירדם כמעט לפנות בוקר. כעבור זמן קצר, כאשר אנחנו מתעוררים, ההרגשה היא של שבר כלי גמור.

פרט למצב הרוח המזופת, השינה החטופה והלא סדירה הזו משפיעה גם על הבריאות, על כושר העבודה והתפקוד היומיומי. אז מה, לעזאזל, מפריע לנו לישון?

מנגנון השינה

אנחנו ישנים היטב רק כאשר חום גופנו יורד – כך טוען ד"ר כריס אידזיקובסקי, מנהל המרכז לשינה באדינבורו (Edinburgh Sleep Centre).

כאשר אנו שוכבים לישון, הגוף שלנו פולט חום באמצעות הידיים, הרגליים והפנים, וכך הוא מקרר את עצמו באופן טבעי. הקירור הזה נמשך בערך עד ארבע בבוקר, אך אם משהו משבש את התהליך, השינה מופרת.

זאת גם הסיבה לכך שהאדם מתקשה להירדם בחדר חם, וגם כשהוא נרדם, השינה שלו אינה רציפה ולא איכותית דיה. כך שאם ברצונכם לישון כהלה ולהרגיש עירניים בבוקר, עליכם לדאוג לקירור הגוף.

מספר עצות

הנה עוד כמה עצות שיהפכו את השינה שלנו לטובה יותר: הקפידו על בחירת מצעי המיטה ותנו עדיפות לבדים טבעיים – בדים סינתטיים אינם מאפשרים לגוף "לנשום". לאלה המתקשים להירדם מכל מיני סיבות, אידזיקובסקי ממליץ לאפסן את הכרית למשך היום במקרר, ולהוציא אותה רק לפני השינה. עצה נוספת: הכניסו את הידיים לגיגית עם מים קרים למשך דקות מספר, ואחרי זה מיד לכו למיטה.

על מנת להירדם ולישון היטב לא מספיק רק לשכב במיטה, להתכסות בשמיכה ולעצום את העיניים. המומחים ממליצים להימנע מלהציב סמוך למיטה מכשירים כמו מקלט טלוויזיה, מחשב, טלפון נייד ומכשירים חשמליים נוספים – כל אלה מפיקים קרינה בלתי נראית, אשר מפריעה לשינה בריאה.

רצוי שבחדר השינה תהיה רק מיטה – וזהו. כמה שיותר מרווח למיחזור אוויר – כך יותר טוב לשינה.

האורגניזם שלנו מגיב בעוצמה רבה לצבעים, לכן חשוב שהקירות והתקרה בחדר השינה יהיו צבועים בצבעים רגועים. נכון ששחור ואדום הם צבעים אופנתיים, אך הם יהפכו את השינה שלכם לאיומה למדי. צבע אדום מעורר ואילו השחור משרה תחושה של דיכאון וחרדה.

לחדר השינה כדאי לבחור צבעים רכים ורגועים, כגון תכלת, ירקרק או סגול בהיר. צבעים אלה מורידים את לחץ הדם ומאיטים את קצב דפיקות הלב.

זיכרו שהמיטה נועדה בראש ובראשונה לשינה – לא לקריאה ולא לעבודה עם הלפטופ.

אם אתם ישנים עם בן/בת זוג, חשוב שלכל אחד תהיה כרית משלו, ויש לשים אותה מתחת לראש והצוואר, הכתפיים צריכות להיות צמודות למזרן.

 

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

הוסף תגובה