מצרבת, דרך נפיחות ועד גזים, הקיבה שלנו בהחלט יודעת לעשות צרות. אבל זה רק בגלל שאנחנו לא יודעים עליה מספיק, ולפעמים מה שאנחנו חושבים שאנחנו יודעים, הוא פשוט לא נכון.

הגיע הזמן ליישר את ההדורים עם הקיבה שלנו, ולהוציא מהמיתוס את העובדות

עיכול מתרחש בעיקר בקיבה- לא נכון

החלק העיקרי של תהליך העיכול מתרחש במעי הדק. הקיבה מקבלת את המזון ומפרקת אותו לחלקיקים קטנים. אותם חלקיקים משוחררים בקבוצות קטנות למעי הדק, שם מתרחש רוב העיכול. בניגוד לאמונה הרווחת, מזון לא מתעכל לפי סדר האכילה. כולם נוחתים יחד בקיבה, מפורקים יחד, ומשוחררים לתוך המעי הדק יחד ברגע שהם מוכנים.

אם אוכלים מעט, הקיבה מתכווצת ולא חשים בתחושת רעב- לא נכון

אלא אם עברתם ניתוח לקיצור קיבה, קיבה של אנשים מבוגרים פחות או יותר נשארת באותו גודל כל הזמן. אם אוכלים פחות זה לא אומר שנפח הקיבה מצטמצם. במקרה הכי טוב, זה יכול לעזור לנו לעשות ריסטרט לתרמוסטט התיאבון שלנו, כך שנרגיש פחות רעבים, ואם אנחנו עושים דיאטה, יהיה לנו קצת יותר קל להתמיד בה.

לאנשים רזים יש קיבה קטנה - לא נכון

אולי קשה להאמין, אבל למשקל ולקיבה אין שום דבר במשותף. לאנשים רזים באופן טבעי, יכולה להיות קיבה באותו גודל (או אפילו יותר) מאנשים שעבורם אוכל הוא מלחמה יומיומית. יותר מזה, אפילו אנשים שעברו ניתוח לקיצור קיבה, שהפך את הקיבה שלהם לקצת יותר גדולה מאגוז, עדיין יכולים להעלות במשקל.

כפיפות בטן יכולות לצמצם את גודל הקיבה- לא נכון

אין שום תרגיל שיכול לשנות גודל של איזשהו איבר. אבל יש תרגילים שיכולים לעזור לשרוף את שכבות השומן החיצוניות על הבטן, ולהדק את שרירי הבטן. שומן הבטן הוא בעייתי פעמיים. פעם אחת בגל שהוא מפריד בינינו לבין הג'ינס שאנחנו הכי אוהבים, ופעם שניה בגלל שהוא מסתיר שומן שאנחנו לא רואים, אבל הוא כנראה השומן הכי מזיק שיש. השומן הזה נמצא בקרום שמכסה את המעי ואת האיברים הפנימיים (Omentum), ולאנשים שסובלים מהשמנת יתר יש הרבה ממנו. הוא יכול לגרום לבעיות קשות בתפקודי הכבד, אבל החדשות הטובות הן שתזונה בריאה יכולה לעזור להיפטר גם ממנו, וגם משכבת השומן החיצונית.

מזון שמכיל סיבים לא מסיסים גורם לפחות גזים ונפיחות, ממזון שמכיל סיבים מסיסים- נכון

סיבים מסיסים (כמו אלה שנמצאים בשיבולת שועל, שעועית, אפונה, פירות הדר) בהשוואה לסיבים לא מסיסים (שנמצאים במזון כמו לחם מחיטה מלאה, כרוב, סלק, גזר) מעודדים היווצרות גזים. הסיבה שזה קורה, היא שגזים ונפיחות הם תוצאה של אינטראקציה בין המזון ובין פלורת חיידקי המעיים. כיוון שסיבים לא מסיסים לא מתעכלים בכלל, אלא פשוט יוצאים כמו שהם נכנסים, הם לא באים במגע עם חיידקי המעיים, ולכן לא נוצרים גזים. רק קחו בחשבון, סיבים לא מסיסים אולי לא גורמים לגזים, אבל הם בהחלט יכולים להגביר את תנועת המעיים.

אם אוכלים לפני השינה מעלים במשקל- לא נכון

רוב המומחים מסכימים שעליה במשקל מתרחשת כאשר אנחנו צורכים יותר קלוריות, ממה שאנחנו מבזבזים. ובעוד שזה נראה הגיוני שמה שאנחנו אוכלים במהלך יום של ריצות וסידורים, יישרף מהר יותר ובצורה יעילה יותר מאשר מזון שאנחנו אוכלים לפני שאנחנו נשכבים במאוזן, עלייה במשקל היא לא עניין של זמן. אין שום הוכחה שאם אוכלים בשעה מסוימת ביום, זה יכול לבדו להשפיע על העלייה במשקל. מה שיקבע בסופו של דבר אם נעלה במשקל, הן סך הקלוריות שאנחנו צורכים, בהשוואה לסך הקלוריות שאנחנו שורפים. מה שכן, כשאנחנו עייפים או מתוחים, אכילה לפני השינה יכולה להפוך את תהליך העיכול לקשה יותר, ולגרום לגזים, נפיחות וצרבת. למעיים יש מוח קטן, שאחראי להניע את המזון לאורך מערכת העיכול בקצב הנכון ובכמות הנכונה. כשאנחנו עייפים, המצב הטבעי שלנו בסוף היום, גם המוח של המעיים מתעייף ויש ירידה במספר ההתכווצויות שמניעות את המזון בתוך המערכת.

חטיף עם מעט שומן, טוב יותר מחטיף בלי שומן - נכון

שומן מתעכל לאט יותר בהשוואה לפחמימות, מה שאומר שהוא נשאר בקיבה יותר זמן וגורם לכך שבאופן טבעי נרגיש תחושת שובע ממושכת יותר. בנוסף, פחמימות פשוטות (כמו קרקרים, לחם, או עוגיות) מעודדות עליה מהירה וירידה עוד יותר מהירה ברמות הסוכר בדם וברמות האינסולין. זה אומר שבטווח הקצר נרגיש שינוי מהיר במצב הרוח (נהיה יותר מתוחים) ובתיאבון (נהיה יותר רעבים).

שעועית גורמת לגזים ואין יותר מדי מה לעשות עם זה - נכון

שעועית עשירה בסוג מסוים של סוכר, שדורש סוג מסוים של אנזים בשביל להתעכל כמו שצריך. לחלק מהאנשים יש יותר מהאנזים הזה, ולחלק מהאנשים פחות. כמה שיש פחות ממנו, ככה מייצרים יותר גזים בתהליך העיכול שלה.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

הוסף תגובה