מתוק לו מתוק לו: הכירו את המינרל שמווסת את רמת הסוכר בגוף

הוא נחוץ בגוף בכמות כמעט אפסית, אבל בעל חשיבות רבה בהורדת רמות הסוכר, השומן והכולסטרול בדם

החלוקה הראשית בין המינרלים השונים היא כמותית. המקרו-מינרלים הם אלה הדרושים לנו בכמות גדולה לשם תפקוד תקין ומהווים כ-4% ממשקל גופנו, וביניהם אפשר למנות את הסידן, ברזל, אשלגן, אבץ ומגנזיום, וזו רק רשימה חלקית. להבדיל, הכרום הוא מינרל הדרוש בכמות קטנה בגוף האדם ועל כן שייך לקבוצת המיקרו-מינרלים, או בעברית מינרל קורט.

חשוב ביותר בספיגת סוכר
הכרום (Chromium) הוא יסוד כימי הדרוש בגוף בכמות הפחותה ממ"ג אחד ביום. יחד עם זאת, הוא ממלא תפקידים חשובים בתהליכים שוים בגוף, וחשיבותו רבה. כרום משפר את קליטת ההורמון אינסולין בגוף ובכך מגביר את ספיגת הגלוקוז, הוא הסוכר, בגוף. על ידי כך מסייע הכרום בוויסות רמת הסוכר בדם, עניין קריטי בקרב חולי סוכרת.

הכרום חיוני לחילוף החומרים של הסוכרים בגוף כיוון שמחסור בו פוגע בפעילות של האינסולין, אותו הורמון האחראי לספיגת הסוכר. ככל שיורדת רמת הכרום בגוף כך עולה התחושה בצורך במשהו מתוק – כלומר, סוכר. המחקר כבר מצא והוכיח מעל לכל ספק את הקשר היציב והמובן בין חוסר בכרום לצרות כמו מחלת הסוכרת, השמנת יתר, מחלת קרוהן, שומנים בדם, מחלות לב וכלי דם ועוד.

להמיר שומן בשריר
בנוסף, כרום חיוני בחילוף חומרים של שומן וכולסטרול, וידוע כי הוא יעיל ביותר בהורדת רמת הכולסטרול ה"רע" (LDL) ובהעלאת רמת הכולסטרול ה"טוב" (HDL). כמו כן, הכרום מעודד את בניית חומצות האמינו והולכתן אל תאי השריר, דבר הממיר מסת שומן במסת שריר. על כן הכרום מקובל ונפוץ בקרב ספורטאים וחובבי כושר גופני.

סימנים למחסור בכרום
כשרמת הסוכר בדם עולה, אחד החשודים המיידים הוא הכרום, או נכון יותר – חוסר בו. המינרל הצנוע הזה נמצא בלב ה"גורם לסבילות ללקטוז", שהיא בעצם מולקולה שבמרכזה נמצא המינרל כרום.

השפעה נוספת של מחסור בכרום היא עמידות של הגוף בפני אינסולין. כאמור, תפקידו של ההורמון הוא "לפנות" את הסוכר מהדם ובכך להוריד את רמתו בגוף. אם הגוף יגלה עמידות בפני אינסולין, תעלה רמת הסוכר בדם ואיתה גם הסיכוי למחלת הסוכרת.

עלייה ברמת השומנים בדם – בשל תפקידו החשוב בפירוק שומנים והכולסטרול, עלייה ברמת השומנים בדם עשויה להצביע על מחסור בכרום.

גורמים למחסור בכרום
גיל. ככל שהגיל עולה עלולה להיפגע יכולת הספיגה של הכרום, וכתוצאה מכך מחסור במינרל זה.

תזונה לקויה. קמח לבן, סוכר, משקאות ממותקים, ממתיקים מלאכותיים, מזון מעובד – כל אלה ועוד מאכלים מתועשים ולא טבעיים מעודדים את הכרום לפעילות בכל הקשור לפינוי הסוכר בגוף. פעילות מוגברת זו עלולה לגרום למחסור בכרום.

אלכוהול, סטרואידים. שתיית אלכוהול קבועה או נטילה קבועה של תרופות או תכשירים על בסיס סטרואידים עלולות להוביל להפרשה מוגברת של כרום דרך מערכת השתן.

מקורות תזונתיים לכרום
הבעיה העיקרית עם הכרום הוא יכולת הספיגה הגרועה שלו. רק 0.5% עד 2.5% מהמינרל הנכנס לגופנו באמצעות התזונה נקלט ונספג בהצלחה. לכן, על אף המינון הנמוך הדרוש לנו לתפקוד תקין, נמצאים כאלה הזקוקים לחיזוק ממנו. עוד ידוע כי לשם ספיגה טובה של הכרום מומלצת נוכחות של ויטמין C וויטמין 3B המוכר גם כניאצין.

המקור התזונתי הטוב ביותר לכרום הוא שמרי בירה, שהופכים לפופולאריים בקרב טבעונים וספורטאים גם יחד. שמרי בירה נמכרים כאבקה או כפתיתים והם אינם פעילים עד שמגיעים לסביבה סוכרית.

כמו כן, מקורות מן החי לכרום הם בשר בקר רזה, גבינות, כבד, חלמון, פירות ים.
מקורות מן הצומח: שמרים, פטריות, דגנים מלאים, ענבים, נבט החיטה, שזיפים, סלק, ברוקולי ועוד. מקורות אלו יעילים בעיקר אם גדלו באדמה עשירה בכרום, וניתן להניח כי האדם הפשוט לא יכול לבחון נקודה זו.

כרום כתוסף מזון
כיום אין עוררין על חשיבות הכרום בבריאות הכוללת של האדם. יחד עם זאת, אורח החיים המערבי והמודרני, הכולל תזונה לקויה, חסרה ובעיקר עתירת סוכר, יצרה אצל רבים מחסור בכרום. כמובן שגם הספיגה הלקויה של המינרל בגוף לא הוסיפה. לכן, פיתחו מדענים תוספי תזונה של כרום, הנספגים היטב בגוף.

מחקרים אשר נערכו בכל העולם, כולל בארץ, מצאו כי תוסף התזונה כרום בצורתו כ"פיקולינט" נמצא יעיל להורדת רמות הסוכר, השומן והכולסטרול בדם. כיום זהו תוסף תזונה ידוע ומוכר ומשמש כלי חיוני, פשוט וטבעי, למלחמה במחלות רבות כפי שהוזכרו בגוף הכתבה.
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

הוסף תגובה חדשה