הסינים מעדיפים לא להתעסק איתו, ליפנים לא אכפת כל עוד יוצא להם מזה משהו, והבולגרים והטורקים מתווכחים ביניהם כבר שנים מי היה הראשון. היוגורט, כמו הרבה דברים טובים אחרים, התגלה לגמרי במקרה, לפני הרבה מאוד שנים, בתקופה שעדיין לא היו מקררים. ואם פעם התגנבות היחידים של החיידקים היתה תקלה לפחות בסדר גודל של פרשת הסיליקון בחלב, היום החיידקים האלה שווים הון.

אם הולכים לפי הגרסא הבולגרית, קיסלו מלקו, היוגורט הראשון שאין שני לו בחמיצות ובניחוח, נולד בהרי רודופה שבגבול הדרומי של בולגריה, איפה שאנשים מגיעים בקלות ל- 120 בזכותו. בגרסא הטורקית, 120 שנים הופכות למאה, הם לא ממש זוכרים מה בדיוק קרה עם היוגורט הראשון ומתי בדיוק זה התחיל, הם רק יודעים שמשמעות המילה בטורקית, היא לערבב.

חלק מהסוד של היוגורט בהחלט טמון בערבוב. את היוגורט שאנחנו אוכלים, מערבבים עם החיידקים. פרט לשני סוגים של חיידקים, אף אחד לא מתאים למשימה. הסוג הראשון הוא סטרפטוקוקוס תרמופילוס (Streptococcus thermophilus) והשני הוא לקטובצילוס בולגריקוס (lactobacillus bulgaricus), שאומרים שהוא גלגול של החיידק הראשון שנוצר במערכת העיכול שלנו כתינוקות.

כל זה קורה כמובן רק אחרי שהחלב שמגיע מהרפת עובר בדיקות, מפורק לגורמים (חלבון, שומן וחלב רזה) ועובר תהליך פיסטור. בטמפרטורה מסוימת, בתזמון המושלם, מערבבים בין החיידקים ובין החלב המפוסטר. ככה היוגורט מקבל את המרקם, הניחוח, הטעם המיוחד וכל יתר היתרונות. 
   

היוגורט מכיל יותר חלבון מכל מוצר חלב אחר. הוא גם מקור מעולה לסידן, שבזכות שני החיידקים הידידותיים, נספג הרבה יותר טוב בגוף. תהליך העיבוד והתסיסה שהיוגורט עובר, מצליחים אפילו לנטרל את הלקטוז (סוכר חלב) שמקשה על חלק מאיתנו את העיכול. בנוסף לחלבון וסידן, היוגורט מכיל גם זרחן, שאחראי בין היתר על חלק מה- DNA, על השלד והשיניים, על חילוף החומרים ועל ויטמינים מקבוצת B.

אז אנחנו כבר יודעים שחלבון חשוב לבניית והתפתחות מסת השרירים בגוף. אבל, גם מנגנון וויסות טמפרטורת הגוף, יצור אנזימים והורמונים, והמערכת ההורמונאלית והחיסונית – כולם נמצאים באחריות החלבון. כשיש לנו מספיק ממנו, אנחנו נרגיש חיוניים ומלאי אנרגיה. הסידן טוב לנו בעיקר לעצמות, אבל טוב גם נגד יתר לחץ דם, הוא משפר את הספיגה של הויטמינים בגוף וחיוני לשמירה על בריאות המעי הגס. שניהם ביחד הופכים את היוגורט לאנטי דלקתי, אנטי פטרייתי, אנטי בקטריאלי, אנטי כולסטרול ואנטי סטרס.

לפי מחקרים, אכילת יוגורט מסייעת גם לשמירה על היגיינת פה ומונעת עששת, דלקת חניכיים וריח רע. ואולי אפילו יותר מעניין, אכילת יוגורט מאיצה את תהליך שריפת השומן בגוף. מה עוד עושים איתו? מסיכה לפנים, טיפול בכוויות וטיפול בפטרת הנרתיק.

הכי טובים הם היוגורטים הלבנים, הטבעיים, בלי התוספות. מחלב פרה, סויה, עיזים, כבשים או מה שזה לא יהיה. ככל שמוסיפים ליוגורט יותר דברים, או במילים אחרות, ככל שרשימת הרכיבים מתארכת, ככה הוא הרבה פחות דומה לדבר האמיתי והרבה פחות טוב לנו.

בולגריה או טורקיה, יצרנית היוגורט הגדולה בעולם היא דווקא יפן. בזמן שהבולגרים כבר הספיקו לשכוח מי זה קיסלו מלקו, והטורקים למדו להגיד מילה חדשה (אקטיביה), היפנים גילו שזה שלא אוכלים משהו, זה לא אומר שאי אפשר לעשות ממנו כסף.  פעמיים בחודש מוטסים החיידקים במחלקה ראשונה לטוקיו, וחוזרים עם אובר וויט של 200,000 טון יוגורט.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

הוסף תגובה חדשה