אם תשאלו ישראלים מה הבעיה הרפואית שהכי מפריעה להם בתקופה הזאת, רבים ישיבו את אותו הדבר – המאכלים שגורמים לגזים, כאבי בטן ועצירות. הנה כל הדרכים להפיג את התחושה הזאת ובאמת ליהנות מהחג

חג הפסח הוא הזדמנות נהדרת לקחת פסק זמן ממרוץ החיים העמוס שלנו, להירגע ולבלות עם האנשים הקרובים לנו ביותר. אולם, ארוחות החג העמוסות, המצות והשינוי הפתאומי בתזונה, עלולים לגרום לבעיות בדרכי העיכול. זו התקופה בשנה שבה ישראלים רבים מדווחים על בעיות כמו עצירות, כאבי בטן, גזים ואי נוחות כללית. כדי להיפטר מהבעיה לא מוכרחים לוותר על המצות או על המאכלים שאתם אוהבים, אלא פשוט לאמץ כמה הרגלים בריאים שיעזרו לכם להרגיש קצת יותר טוב:

1. אל תזנחו את המים

בארוחת ליל הסדר אפשר בהחלט להניח ששתייה מספקת של מים לא תהיה בראש מעייניכם. בין היין לבקבוקי השתייה הקלה, המים בדרך כלל נדחקים הצידה בארוחות כאלה וגם בימים שלאחריהן. מיותר להגיד כמה המים חשובים לכל התהליכים החיוניים בגופנו, אך זה המקום להדגיש כי כששותים פחות מהם, מרגישים זאת היטב גם בדרכי העיכול. כשלא שותים מספיק מים, הדבר עלול להחמיר תסמינים של עצירות וכאבי בטן. לכן, בייחוד בתקופה הזאת, שנחשבת מועדת לפורענות בהקשר הזה – מומלץ להגדיל את צריכת המים ולהעדיף אותם על פני המשקאות הממותקים.

2. תנו למערכת העיכול את ה"דלק" הדרוש לה

הסיבים הם הגורם החשוב ביותר להבטחת תפקוד תקין של מערכת העיכול. סקירה שבחנה כמה מחקרים ופורסמה ב-2016 בכתב העת Alimentary Pharmacology & Therapeutics מצאה כי צריכה מוגברת של סיבים יכולה להקל על אנשים עם עצירות כרונית ב-77 אחוזים מהמקרים. ניתן למצוא שיעורים גבוהים של סיבים במאכלים כמו:ירקות, דגנים מלאים, קטניות, אגוזים, זרעים ושיבולת שועל.

3. נצלו את היתרונות של הקפה

הקפה אמנם עלול להזיק לבריאות הלב ולהגביר את לחץ הדם בשיעורים גבוהים, אך הוא טומן בחובו גם לא מעט יתרונות בריאותיים. עוד בשנת 1998 נערך מחקר בנושא שפורסם בכתב העת European Journal of Gastroenterology & Hepatology ומצא כי הקפה מאיץ את פעילות המעיים ממש כמו ארוחה שלמה. האפקט הזה חזק ב-60 אחוזים מזה של המים וב-23 אחוזים מזה של קפה נטול קפאין. לקפאין גם יש יכולת ייחודית לגרות שרירים מסוימים במעיים ובנוסף הוא מכיל גם כמות קטנה אך חיונית של סיבים.

4. שפרו את מאזן החיידקים במעי

אחת הסיבות המרכזיות לעצירות ולבעיות בדרכי העיכול היא מאזן בעייתי של החיידקים במעי. ניתן בהחלט לשפר זאת באמצעות נטילת תוספים פרו-ביוטיים המכילים חיידקים שטובים לבריאות. החיידקים האלו תורמים להפקת חומצות אצטיות וחומצות שומן במעי המשפרות את הפעילות שלו ועוזרות להימנע מעצירות וכאבי בטן. אם אתם צורכים פרו-ביוטיקה במוצרי יוגורט, מומלץ לרכוש כמה סוגים, מכיוון שכל חברה משתמשת בחיידקים אחרים. כך תוכלו להבטיח מאזן מגוון יותר של חיידקים טובים. ניתן גם לרכוש תוספים פרו-ביוטיים המכילים כמה סוגי חיידקים.

5. הכירו את המאכלים המועדים לפורענות

אם אתם כבר יודעים שאתם עומדים לסבול בתקופה הקרובה מבעיות בדרכי העיכול, אולי כדאי להכיר את כל המאכלים שעלולים לעודד את התגובה הזאת ולבחון האם יש מקום להוציא חלק מהם מהתפריט באופן זמני. חשוב לציין כי חלק מהמאכלים ברשימה הזאת בריאים ואפילו חיוניים לגוף שלכם, ולכן מומלץ לא להוציא אותם מחייכם לתמיד, אך בתקופות רגישות אולי יש מקום להפחית את הצריכה שלכם.

רשימת המאכלים האלו כוללת: תפוח, מנגו, אננס, אגס, בצל, חיטה, כרישה, נקטרינה, שעורה, שיפון, עדשים, פיסטוק, שעועית, ברוקולי, חלב, גבינה, גלידה, יוגורט, פטריות, כרובית, שזיפים
ופטל שח
ור.

mitot banner3


מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

הוסף תגובה חדשה