היא שכיחה יותר מסוכרת סוג 1, אבל עדיין לא ממש מבינים מה גורם לה. היא תוקפת אנשים בכל הגילאים, שליש מהם בכלל לא יודעים את זה. לפחות לא עד שהיא מתחילה לגבות מס בריאות. וכשזה קורה, הסוכר כבר הצטבר בדם במקום ללכת לתאים, התאים לא יכולים לתפקד כמו שצריך וזה יכול להוביל להתפתחות מחלות לב, אובדן ראייה וסיבוכים אחרים.

סוכרת סוג 2 (סוכרת שאינה תלוית אינסולין). הצורה השכיחה ביותר של סוכרת שפוגעת ב- 90% מהאוכלוסייה

כל אחד יכול

אחרי ארוחה, המזון מתפרק לסוכר שנקרא גלוקוז, שהוא הדלק של תאי הגוף. בשביל להפוך את הסוכר לדלק, התאים משתמשים בהורמון אינסולין שמיוצר בלבלב. כל זה קורה אצל אנשים בריאים. אצל אנשים שסובלים מסוכרת סוג 2, בשונה מסוכרת מסוג 1, הלבלב מייצר אינסולין, אבל הוא לא מייצר מספיק אינסולין, או שהגוף לא משתמש באינסולין כמו שצריך, או שניהם יחד. זה נקרא התנגדות לאינסולין, מצב כרוני שמונע מהגוף את היכולת להפוך סוכר לאנרגיה.

כל אחד יכול לחלות בסוכרת מסוג 2. אלה שנמצאים בסיכון גבוה יותר הם אנשים שסובלים מהשמנת יתר, נשים שסבלו מסוכרת הריון (Gestational Diabetes), אנשים שיש להם היסטוריה משפחתית עם המחלה, ואנשים שסובלים מהסינדרום המטבולי (Metabolic Syndrome), שילוב קטלני של כולסטרול גבוה, שומנים בדם, ויתר לחץ דם. אוכלוסיה נוספת שנמצאת בסיכון הם אנשים מבוגרים, שרגישים להתפתחות מחלות, כיוון שבין היתר, הזדקנות מחלישה גם את מערכת היחסים שיש לגוף עם סוכר. בסוכרת מסוג 2 קיים גם רכיב תורשתי, אבל המנגנון המדויק לפיו היא עוברת בתורשה, או זיהוי של גורם גנטי אחד לא ממש ידועים.

אור אדום צריך להידלק כאשר יש תחושת צמא מוגברת, שבדרך כלל מלווה בתחושת יובש בפה. לאלה עשויות להתלוות תחושת רעב מוגברת, בחילה והקאות, השתנה תכופה (כל שעה), עלייה או ירידה לא מוסברת במשקל. כמו כן, בשלבים הראשוניים אפשר להרגיש גם עייפות, ראייה מטושטשת, נימול בידיים וברגליים, דלקות תכופות בעור, מערכת השתן, או בנרתיק וחתכים או פציעות שמחלימים לאט.

אל תבזבזו זמן על ניחושים, בדיקת דם פשוטה תעשה את העבודה. הבדיקה מודדת את רמות הסוכר בדם, אחרי צום של לפחות 8 שעות. רמות נורמאליות של סוכר בדם הן 70 - 100 mg/dl. אם שתי בדיקות דם מראות שהמספרים שלכם עומדים על 126 mg/dl או יותר מזה, מאבחנים סוכרת סוג 2.

העלילה מסתבכת

סוכרת סוג 2 שאינה מטופלת יכולה לפגוע במערכות רבות בגוף. הצטברות הסוכר בדם יכולה לגרום לעלייה ביצור שתן, בגלל שהגוף מנסה להיפטר מעודפי הסוכר בגוף. כאשר הכליות נפטרות מהסוכר דרך השתן, יחד איתו מופרשת כמות גדולה של נוזלים שעשויה לגרום להתייבשות. במצבים חמורים, סיבוכים כאלה יכולים להיגמר בהשתלת כליה, או דיאליזה לכל החיים.

לאורך זמן, הרמות הגבוהות של סוכר בדם יכולות לפגוע בעצבים ובכלי דם קטנים בעיניים, בכליות או בלב ולמקם את החולה במקום טוב בסטטיסטיקה של טרשת העורקים, שבץ והתקפי לב. אובדן ראייה (Diabetic Retinopathy) כתוצאה מסוכרת נחשב לגורם העיקרי לאובדן ראייה בגילאים 20-60.

הפגיעה בעצבים והתקשות העורקים, גורמים לכם שפחות דם זורם בגוף, בעיקר לרגליים. זה מה שגורם להתפתחות דלקות ופצעים. זה מה שגורם לכך שהם לא מחלימים. וזה מה שגורם לכך שלפעמים קטיעת איברים היא האפשרות היחידה.

ילדים

למרות שאנשים מבוגרים הם אוכלוסיית היעד של סוכרת מסוג 2, בשנים האחרונות יותר ויותר ילדים מאובחנים בה. גורם הסיכון העיקרי עבור ילדים הוא השמנת יתר. השמנת יתר יכולה להיות נטייה תורשתית, במקרים חמורים אפילו תוצאה של בעיה רפואית אחרת, כמו בעיה הורמונאלית. אבל בדרך כלל, היא קשורה לתזונה לא בריאה וחוסר בפעילות גופנית.

לאחר אבחנה, אסטרטגית הטיפול העיקרית תהיה לעזור לילד להגיע למשקל גוף תקין, דרך לימוד בחירות מזון נבונות ולא מעט פעילות גופנית. בחלק מהמקרים, ידרש גם טיפול תרופתי. ברגע שילד סובל מעודף משקל, הסיכון שלו לחלות הוא יותר מכפול. לכן, אותם צעדים שמשמשים לטיפול, יכולים לשמש גם למניעת המחלה.

התמודדות

אחד מהדברים המדהימים לגבי סוכרת סוג 2,  הוא שברוב המקרים אפשר למנוע אותה באמצעות תזונה ופעילות גופנית, ולהפחית בצורה משמעותית את הסיכון לפגיעה בלב, בכליות, בעיניים. אם תזונה ופעילות גופנית לא מצליחים לווסת את רמות הסוכר בדם, תרופות יכולות לעזור. יש סוגים שונים של תרופות. חלק מגרות את הלבלב לייצר עוד אינסולין, אחרות משפרות את יעילות הניצול אינסולין. אם גם התרופות לא עוזרות, זריקות אינסולין הופכות להיות חלק מהחיים (Insulin Therapy).

הרעיון של התזונה הוא לשלוט ברמות הסוכר, באמצעות שינויים תזונתיים, כמו ניהול זהיר של פחמימות, שומן וחלבון.

פחמימות למשל (בניגוד לחלבון או שומן) משפיעות בצורה מיידית על רמות הסוכר. לכן חשוב לאכול אותן בכל ארוחה יחד עם חלבון ושומן. פחמימות מורכבות (שעועית אגוזים ירקות ודגנים מלאים) עדיפות על פני פחמימות פשוטות (לחם לבן, מאפים), בעיקר בגלל שהן מתעכלות בגוף לאט ומספקות מקור קבוע ויציב של אנרגיה.

פחמימות מורכבות גם מכילות כמות טובה של סיבים תזונתיים, שיש להם תפקיד חשוב בתהליך העיכול. הם מעכבים ספיגת סוכר ועוזרים לשלוט על רמות הסוכר בצורה טובה יותר. לא פחות חשוב, תזונה עשירה בסיבים קשורה לסיכון נמוך יותר להשמנת יתר, מחלות לב, יתר לחץ דם ושבץ. סיבים תזונתיים הם מקור טוב לוויטמינים ומינרלים ויכולים להפחית רמות גבוהות של כולסטרול. השאיפה היא להגיע ל- 35 גרם ביום של סיבים תזונתיים, באמצעות פירות וירקות טריים, שעועית ואפונה יבשה, לחם מחיטה מלאה, דגנים כמו אורז חום ומזון שמכיל סובין.

בגלל שסוכרת מעלה את הסיכון להתפתחות מחלות לב, חשוב להקפיד על תזונה דלה בשומן (במיוחד שומן רווי) כדי לשמור את הסיכון הזה הכי נמוך שאפשר. סוכרת גם מגדילה את הסיכון ליתר לחץ דם, ככה שכדאי לצמצם מגע עם מלח, מנסודיום גלוטמט (MSG) וכל מה שמשומר או מעובד. בנוסף, אפשר לתגבר את התזונה עם תוספי מזון שעושים בדיוק את אותן פעולות. ייצוב רמות הסוכר בדם עד להפחתה הדרגתית שלהן, חיזוק הזמינות הביולוגית של אינסולין, וטיפול ברמות השומנים בדם ובכבד.

לכל זה מומלץ להוסיף פעילות גופנית מתונה, כמו צעידות או אימונים שמשלבים כוח, במשך חצי שעה בכל יום. פעילות גופנית משפרת את היכולת של הגוף לנצל אינסולין, מפחיתה את רמות הסוכר בדם ומונעת חלק מהסיבוכים האפשריים של המחלה.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

הוסף תגובה