אם קצת קשה לכם לחזור לשגרה אחרי החגים, זה הגיוני וזה בסדר. אבל אם זה קצת יותר מזה, יכול להיות שאנחנו בבעיה.

 

הנה סימנים שאתם בסטרס, קצת יותר ממה שאתם חושבים.

ראש גדול

אתם בטח לא הראשונים שתוהים אם כאבי הראש שלכם הם תוצאה ישירה של סטרס. ובכן, התשובה היא: כן, לא, ואולי. יש שלושה סוגים שונים של כאבי ראש, שניים מהם לא נגרמים בצורה ישירה על ידי סטרס ואחד כנראה שכן. בנוגע לסוג הראשון, מיגרנה, רוב המומחים מסכימים שסטרס כשלעצמו לא גורם למיגרנה, אבל הוא הופך אותנו הרבה יותר רגישים לטריגרים. הסוג השני הם כאבים שנגרמים בגלל בעיה פיסית כרונית (לדוגמא אחרי שבץ) והם קשורים לסטרס, אבל באופן עקיף. הסוג השלישי, כאב ראש מתחי (Tension Headaches), פחות חמור ומשתק ממיגרנה, אבל יותר תכוף ממנה, ומאמינים שמכולם, הוא הכי קשור למתח נפשי, לפחות בהתחלה. אם אתם סובלים מאחד מהם, אתם בטח יודעים שכל שינוי יכול לעורר את כאב הראש. לכן חשוב להקפיד על הרגלי שינה ואכילה גם בחופשה.

הימים האלה בחודש

הקשר בין תסמונת קדם ויסתית (PMS) לסטרס לא חדש לאף אחד. מהפרק על איזון הורמונאלי אנחנו כבר יודעים שסטרס מגביר את רמות הקורטיזול, הורמון שמשוחרר בתגובה לפחד, סכנה, מצב חדש או סטרס. הקורטיזול הזה הוא לא צדיק גדול. בגלל שקורטיזול והורמון המין הנשי, פרוגסטרון, מתחרים על אותם קולטנים בתאים, הקורטיזול עושה כל מה שהוא יכול בשביל להקדים את הפרוגסטרון, ואם זה קורה בצורה כרונית, רמות גבוהות של קורטיזול בסופו של דבר יכולות להחריף את התסמונת הקדם וסתית, כולל כל הסימפטומים שהיא מביאה איתה. לפי מחקר שנערך בבית הספר לבריאות באוניברסיטת הארווארד (Harvard) נשים שנמצאות בסטרס כרוני סובלות בשכיחות גבוהה פי 2 מתסמונת קדם וסתית, בהשוואה לנשים רגועות. הפתרון? פעילות גופנית. היא מרגיעה את הלחץ, את העצבים ואת הכאבים בגלל שהיא מאזנת את הפעילות של מערכת העצבים הסימפתטית.

ואם כבר בהורמונים עסקינן, אל תאשימו אותם בכל השוקולד שאכלתן, או בא לכן לאכול. סביר להניח שסטרס הוא הבעיה האמיתית. כאשר חוקרים מאוניברסיטת פנסילבניה (Pennsylvania) בדקו נשים לפני ואחרי מחזור, הם אמנם זיהו ירידה קטנה בחשק למתוק אחרי המחזור, אבל זאת היתה ירידה כל-כך קטנה מכדי שאפשר יהיה להסביר אותה רק באמצעות הקשר ההורמונאלי.

כתוב בעור

קוראים לזה פסיכו-דרמטולוגיה, או קשר עור-נפש. גישה אינטגרטיבית שחוקרת את השפעת המצב הרגשי על מצב העור. מסתבר שהמחשבה והעור קשורים ברמות רבות ושונות. קצות עצב רבים מחוברים לעור, מה שמסביר את הביטוי החיצוני למצב הפנימי. בעיה בעור בהחלט יכולה להיות מעצבנת, מגרדת ומלחיצה, אבל רוב המומחים מאמינים שהתחושה של הלחץ היתה שם קודם, והיא שעומדת בבסיס של בעיות עור כרוניות, כמו אקזמה או פסוריאזיס. הסטרס מגרה את סיבי העצב, שבתגובה גורמים לתחושת גירוד.

קיבלתי פריחה

ואם זה לא מספיק, כנראה שסטרס מעורר גם את תגובת המערכת החיסונית. בניסוי שנערך בשנת 2008 באוניברסיטת אוהיו (Ohio), למשתתפים שסבלו מאלרגיה היו יותר תסמינים אחרי שעמדו במשימות מלחיצות במסגרת הניסוי. הורמוני סטרס מעודדים ייצור של חלבון מסוים בדם (IgE), והוא שגורם לתגובה אלרגית. מנגנון אפשרי אחר שמסביר את הקשר בין סטרס לאלרגיה, מדבר על סטרס חימצוני. כלומר, אנשים שסובלים מאלרגיה לא מפרקים בצורה נכונה תוצרי לוואי של חילוף חומרים תקין, או חומרים חיצוניים-סביבתיים כמו עשן סיגריות, או זיהום אוויר. סטרס הוא בדיוק כמו גורם חיצוני-סביבתי. הוא מחריף את הסטרס החימצוני הפנימי.

לוקחים לבטן

חוץ מכאבי ראש, סטרס יכול לגרום גם לכאבי בטן. ולפי אחד המחקרים שנערכו, בשכיחות גבוהה פי 3. הקשר המדויק בין הסטרס לבטן לא בדיוק ברור, אבל תיאוריה אחת טוענת שהמעיים והמוח חולקים נתיב עצבי משותף. כאשר המוח מגיב לסטרס, המעיים מקבלים את האותות שהוא שולח ומבינים את הרמז. בגלל הקשר הזה, התמודדות עם הסטרס (פסיכולוגיה, מדיטציה, פעילות גופנית או כל דבר שעוזר לכם) יכולה להקל על גם על כאבי הבטן. בכל מקרה, אם אתם סובלים מכאבי בטן בקביעות, כדאי ללכת לרופא כדי לשלול דברים אחרים. לדוגמא, מאמינים שבתסמונת המעי הרגיז (IBS), המעי לא באמת רגיז, אלא רגיש במיוחד למזון, או גירויים חיצוניים כמו סטרס. ולראייה- אנשים שסובלים מהתסמונת יכולים להגיב בצורה מאוד קשה לגירוי שלא יזיז לרוב האנשים.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

הוסף תגובה חדשה