סינדרום העייפות הכרונית הוא נושא שנחקר זה שנים רבות, וכיום המומחים סבורים שהגורם לתופעה זו, לפחות חלקית, הוא הגברת רגישות הנוירונים במערכת העצבים המרכזית.  התופעה הזו מתפתחת בעקבות ירידת סף רגישות הרצפטורים, שפעילותם הופכת לספונטאנית. כך למשל, תופעה זו נמצאה אצל כל הסובלים מכאבי ראש כרוניים.

רבים נוטים לבלבל את סינדרום העייפות הכרונית עם הפיברומיאלגיה – סינדרום כאב כרוני שכמעט ולא ניתן לריפוי ויש לו סימפטומים דומים (כאבים סימטריים בכל הגוף, דיכאון, קשיי שינה ועוד), וטבעו טרם ידוע. יש מומחים המשייכים גם אותו לסימפטום העייפות הכרונית.

על הסינדרום

ההוכחות הראשונות לבסיס הביולוגי של סינדרום העייפות הכרונית נמצאו בשנת 2006, כאשר 20 מדענים המתמחים בתחום הגנטיקה, שלא היו קשורים זה לזה, מצאו קשר בין הסינדרום לבין הגנים הפועלים במסגרת מערכת העצבים המרכזית.

מערכת העצבים המרכזית אחראית לתגובה שלנו לסכנה האורבת לנו או לסטרס, להאצת תדירות הדופק ולחץ הדם, להגברת רמת האדרנלין ועוד. חוקרים אחדים סבורים שסינדרום העייפות הכרונית נובע מתגובה בלתי שגרתית לסוכני זיהום כלליים. כך למשל, הוא יכול להיגרם על ידי הווירוס אפשטיין-באר, וירוס ההרפס או מחלת הליים – אם כי אין בנמצא שום מחקר המוכיח ב- 100 האחוזים את הקשר הנסיבתי ביניהם. בכל מקרה, יש עדויות רבות לכך שמערכת החיסון של אנשים הסובלים מסינדרום העייפות הכרונית עשויה להיות "על הסף", מכיוון שהגוף "חושב" שהוא נאבק בזיהום. האם הדבר נכון או לא – עדיין לא ברור, אך זה עשוי להסביר את חוסר אנרגיה הקבוע.

הסימפטומים

הסימפטומים של סינדרום העייפות הכרונית והאינטנסיביות שלהם הם רבים ומגוונים. לרוב הם מאופיינים על ידי התופעות הבאות:

·         התקפים פתאומיים של עייפות חריפה, בייחוד לאחר הצטננות קשה או שפעת

·         מנוחה שלא מביאה להקלה

·         כאבים בשרירים ובפרקים

·         כאבי ראש אינטנסיביים

·         כאבי גרון

·         בעיות בזיכרון וחוסר יכולת להתרכז.

סימפטומים נוספים עשויים להיות: דחייה מאלכוהול, יובש בפה, שלשולים, הפרעות בזרימת הדם ברגליים ובידיים, הפרעות בראייה וכאבי וסת חריפים.

קיימים ארבעה קריטריונים לפיהם אתם יכולים לבדוק אם הנכם סובלים מסימפטום העייפות הכרונית:

·         כשהעייפות שלכם היא לא תוצאה של מאמץ פיזי מפרך

·         כשאתם חשים שאינכם יכולים לתפקד כשורה ברוב המקרים

·         כשההרגשה הכללית שלכם הופכת לרעה יותר לאחר מאמץ פיזי מנטאלי או לאחר מחלה

·         כשלאחר שנת לילה אתם לא מרגישים שנחתם.

אז מה עושים
בחלק גדול מהמקרים האנשים לא יכולים להגדיר לעצמם את הסיבות להתקררויות, לחוסר האנרגיה, ריקנות אמוציונאלית או כאבים כרוניים. במקרים אלה הם לרוב פונים לרופא. לאחר אבחנה נכונה, הרופא ירשום לכם תרופות או ימליץ על שיטות ריפוי אלטרנטיביות, העשויות לחזק אתכם אמוציונאלית. התרפיה הזו עשויה לכלול נוגדי דיכאון, תרופות נגד וירוסים שונים, תרופות אנטי דלקתיות וכן תכשירים לחיזוק המערכת החיסונית ומערכת העצבים.

כיצד לנוח

לא תמיד חייבים לפנות לרופא עם הופעת סינדרום העייפות הכרונית. אפשר לעשות זאת בעצמם. פשוט החליטו שאתם מחליפים סדרת הרגשות אחת (הרגשה רעה, עייפות כרונית ואמוציונאלית) – באחרת, או כדברי הקלישאה: נפש בריאה בגוף בריא.

העיקר – למדו להגיד "לא", בנו לעצמכם סדר עדיפויות והתחייבויות ואל תסרבו לקבל עזרה. כשתעשו זאת, תגלו שלפתע יש לכם זמן לעיסוק בספורט, לתזונה נכונה ולימי מנוחה אמיתיים, מבלי לבלותם מול המחשב. אל תעשו את העבודה במקום האחרים - זכרו שלהתחייבויות יש תכונה להתחלק בין אנשים רבים. במקום לנוח על הספה בסלון, תנוחו בבריכה, בתרגילי האירוביקה במכוני הכושר, בטיפולי עיסוי מרפים או פשוט באוויר הנקי בפארק הסמוך למקום מגוריכם.

הוציאו מהתפריט שלכם מוצרים כמו סוכר ואוכל מטוגן, החליפו אותם בדגים, אגוזים, ירקות, דייסות, תפוחים ותפוזים – אלה הם מקורות הכוח, הערנות ומצב הרוח השפיר. השתדלו לישון מספיק ואל תקלקלו את מצב רוחכם בבעיות שאינן קיימות.

זכרו: לא חייבים ליטול תרופות על מנת להתגבר על סינדרום העייפות הכרונית. צריף פשוט לאהוב את עצמך, להבין מה רוצה האורגניזם שלכם ולהגיב בדייקנות ל"בקשותיו". נסו זאת – ותיווכחו לדעת שהדבר עובד.

 

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

הוסף תגובה חדשה