מהו חלבון חיוני? מהו המאכל שלא מן החי המכיל את כמות החלבון הרבה ביותר? ומה תפקידם בגוף? כמה עובדות על אבני הבניין של הגוף

הם חלק מאבות המזון; נמצא אותם במזון מן החי, בעיקר בבשר וביצים; הם מאבני הבניין של הגוף; וספורטאים צורכים אותם בכמויות; אבל יש עוד המון דברים שחשוב לדעת על חלבונים. כמו למשל:

1. המילה הלועזית לחלבון, פרוטאין, מגיעה מהמילה היוונית Proteios, משמע ראשוני או התחלתי. החלבון נמצא בכל אחד מתאי הגוף ובלעדיו אין חיים. כ-20% מהגוף הוא למעשה חלבון.

2. היחידה הבסיסית ביותר של חלבון היא חומצת אמינו, וכל חלבון הוא למעשה תרכובת של 20 חומצות אמינו. הגוף מייצר 11 מהן, אך את ה-9 הנותרות אין הוא  מייצר, או שמייצר בכמות שאינה מספקת. הן נקראות חומצות חיוניות. ופה נכנסת לתמונה התזונה הנכונה. ככל שחלבון מכיל חומצות אמינו חיוניות, כך עולה איכותו.

3. מקורות טובים לחלבון חיוני ואיכותי הם ביצים, חלב ומוצריו, בשר, קטניות (עדשים, חומוס, שעועית ועוד), דגים. גם דגנים כמו קינואה, שיבולת שועל, תירס וכוסמת מכילים כמות גבוהה יחסית של חלבון, אך לא ברמה של מוצרי מזון מן החי או קטניות, והם פחמימתיים יותר.

4. תפקידי החלבונים בגוף רבים למדי. הם בונים תאים ורקמות; בבניית שרירים משתתפים חלבונים היכולים להתכווץ ולהתמתח, ועל ידי כך להגדיל ולהקטין את נפח השריר; אנזימים המשתתפים בהמוני תהליכים פיזיולוגיים הם למעשה חלבונים; גם הנוגדנים במערכת החיסון הם למעשה חלבונים מיוחדים, בעלי יכולת לזהות גופים זרים ולתקוף אותם.

5. תהליך בניית תאים הוא מורכב ואף נראה כמו סתירה פנימית: חומצות אמינו נקשרות לחלבונים, וחלבונים שבים ומתפרקים ל... חומצות האמינו המרכיבות אותם. וחומצות האמינו מרכיבות חלבונים, וחו"ח. תהליך זה נקרא בעברית "שחלוף" ובסופו נבנה תא חדש.

6. יורדים עליה, טוענים שאינה בריאה ושגורמת לתחלואה ועלייה במשקל, אבל לפחות בכל הנוגע לחלבונים אפשר להירגע. התזונה המערבית מכילה את הכמות המומלצת של חלבון לאדם. מזון תעשייתי לעולם לא יהיה בריא או מומלץ, אבל תעשיות הבשר, החלב, הביצים והחקלאות המודרנית הביאה את מוצרי המזון הבסיסיים לכל בית. רוצים ביצים / חלב / קטניות? רדו למכולת הסמוכה וגמרנו.

7. אגב קטניות, הן בשיאן דווקא "מבוגרות", כיוון שאז רמת החלבון שלהן גבוהה ביותר. מבין הקטניות, 100 גרם זרעי סויה מכילים 39-40 גרם חלבון והם המצטיינים בתחום.

8. 100 גרם עדשים מכילים 30 גרם חלבון. שעועית עם 23 גרם חלבון, חומוס רק עם 10 גרם חלבון.

9. החישוב המקובל לצריכה יומית מומלצת הוא גרם חלבון לקילוגרם משקל גוף. כלומר, אדם השוקל 80 ק"ג צריך לצרוך בכל יום 80 גרם חלבון. עכשיו תעשו חשבון.

10. רעבים ומשוועים לפחמימה? נסו חלבון. חלבונים מפחיתים את תחושת הרעב ואחראים לתחושת השובע. בנוסף, הפירוק שלהם בגוף והפיכתם לאנרגיה איטית מאשר עיכול פחמימות, כך שתחושת השובע תישאר איתכם זמן רב יותר.

11. גרם אחד של חלבון מכיל 4 קלוריות, למעשה בדיוק כמו גרם פחמימה. גרם שומן מכיל 9 קלוריות.

12. בגיל מבוגר, עולה הצורך בחלבון והמלצת התזונה היא לאכול יותר חלבונים. אלא שבגיל מבוגר יורד קצת ייצור החומצה ההידרו כלורית בגוף, שתפקידה לספוג את החלבונים. מדענים טוענים כי הירידה בספיגת החלבונים היא הסיבה המרכזית להזדקנות.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

הוסף תגובה חדשה