עזבו את הכדורים: יש גם דרכים טבעיות להיפטר מכאב הראש

אף אחד לא אוהב כאבי ראש, ונראה כי במצב כזה הדרך ה"קלה" ביותר להתמודד עם הבעיה היא להושיט יד למשככי הכאבים. אולם, במקרים שבהם כאב הראש אינו חמור, יש לא מעט דרכים יעילות וטבעיות להילחם בו – ולנצח

נראה כי בעידן החדש שבו הבהייה במסכים ממלאת את רוב שעות היום שלנו, גם התדירות והעוצמה של כאבי הראש רק הולכות וגוברות. גם החיים רוויי הלחץ של רבים מאיתנו לא בדיוק משפרים את הסיכויים להיפטר מהכאב וכל אלו יוצרים מצב שבו יותר מדי אנשים משתמשים בקביעות במשככי הכאבים במלחמה העיקשת הזאת. עם זאת, חשוב להבין כי כאבי ראש הם בדרך כלל סימפטום לבעיה רחבה יותר שניתן לפתור גם בדרכים אחרות. כמובן שבמקרים של מיגרנות עוצמתיות ומתמשכות מומלץ להיוועץ עם רופא, אך במקרים של כאבים זמניים, ישנם כמה פתרונות קלים שבהחלט שווה לנסות לפני שפונים לכדורים:

קודם כל תשנו את התפריט

האוכל והשתייה שאנחנו מכניסים לגופנו הם במידה רבה ה"דלק" שנותן לנו אנרגיה, או מנגד דווקא פוגע בנו בלי שנרגיש. ישנם מאכלים שמגבירים את כאבי הראש כמו מזונות עתירי סוכרים, קפאין ושומן. מאכלים אלו אמנם נותנים לנו אנרגיה מיד לאחר צריכתם, אך גם גורמים ל"צניחות" פתאומיות בשלב מאוחר יותר של היום, מה שגורם בין היתר לכאבי ראש וחולשה.

הפיתרון היעיל ביותר לכאבי הראש הוא גם המתבקש ביותר, זה שכולם כבר מכירים – פשוט לשתות יותר מים. ברוב המקרים התחושה הלא נעימה היא סימן להתייבשות שהמים יפתרו בקלות. גם הנענע ידועה כטיפול טבעי לכאבי ראש. ניתן לשתות תה עם חליטת נענע או להריח טיפות הומאופתיות שלה.

בראש רשימת המאכלים שיעזרו לכם להילחם בכאב נמצא, איך לא, הג'ינגר – אחת מ"תרופות הסבתא" היעילות ביותר. בג'ינג'ר יש כימיקלים ייחודיים המשמשים כמשככי כאבים טבעיים. מחקרים הראו שהכימיקלים שבמאכלים אלו מפעילים מנגנון ביולוגי שמפחית את הדלקת ומשפיע על הנוירונים במערכת העצבים. בכך מפחית הג'ינג'ר את הכאב ביעילות דומה לפעילותם של הכדורים המוכרים.

בנוסף, מחקר שפורסם ב-2003 בכתב העת  Journal of Orthomolecular Medicine מצא כי מאכלים עשירים בוויטמין B3 מסייעים להעלים את כאבי ראש והמיגרנות תוך כמה דקות. מאכלים אלו כוללים דגים כמו טונה וסלמון, פטריות, שקדים, אגוזים, חיטה מלאה, עלים ירוקים, שעורה ובורגול.

שפרו את המודעות

זה אולי עשוי להיראות תמוה לחלק מהאנשים, אך מיינדפולנס – שיפור המודעות לגוף, בהחלט עוזרת להילחם בכאב. במחקר שפורסם ב-2013 בכתב העת Journal of behavioral medicine בדקו כיצד המדיטציה משפיעה על אנשים שסובלים ממיגרנות כרוניות. החוקרים נדהמו לגלות כי המדיטציה עזרה להפחית את תדירות הכאבים ואת עוצמתם בשיעור גבוה יותר מהתרופות הפופולריות ביותר.

כשמבצעים מדיטציה, חשוב להבין שלא מוכרחים לשבת בישיבה מזרחית ולהילחם במחשבות. המדיטציה היא שיפור המודעות לגוף ולנפש. ניתן לשבת בכל צורה שתהיה נוחה לכם, לאפשר למחשבות להופיע, אך יחד עם זאת למקד את תשומת הלב בנשימות ובמצב הגוף. נסו "לסרוק" את הגוף במחשבה מהראש עד הרגליים ולהבין איך הוא מרגיש, מה נוח לכם, מה לא נוח, מה כואב, מה מקור הכאב, מה העוצמה שלו ומה התדירות שלו. ככל שתתמקדו יותר בתחושות האלה כך תשפרו את הסיכויים להתגבר עליהן.

השתמשו במגע ישיר

כשמטפלים בכאב הראש חשוב להבין קודם כל מה המקור שלו. במקרה של כאב שמקורו בסינוסים חסומים, טיפול באמצעות שקיות קרח יכול בהחלט לשפר את המצב בזכות אלחוש האזור הכואב. מנגד, אם כאב הראש נגרם מלחץ, מעייפות או מבהייה ארוכה במסך המחשב, מומלץ דווקא לטפל בו בשקיות חמות שירגיעו את השרירים הקפוצים. בשקיות אלו מומלץ להשתמש בין 10 ל-15 דקות.

ישנן כמה נקודות בראש שתוכלו ללחוץ עליהן כדי להקל על תחושת הכאב. נסו לעסות את הראש באזור הרקה, המצח והקרקפת. כך תוכלו לשפר את זרימת הדם באזורים אלו ולתרום להרפיית האזור. אם הבעיה מתמשכת – מומלץ לשקול לקבל עיסוי מקצועי. מחקר שפורסם ב-2006 בכתב העת Annals of Behavioral Medicine מצא כי אנשים שסבלו מכאבי ראש כרוניים וקיבלו עיסוי אחת לשבוע במשך שישה שבועות חוו ירידה משמעותית בתדירות הכאבים ובעוצמתם.

אם כלום לא עובד – יש טיפול טבעי נוסף ששווה לנסות

אם הכאב מלווה אתכם כבר זמן רב ואף אחת מהשיטות הטבעיות שברשימה לא עזרה לכם להיפטר ממנו – יש שיטה יעילה נוספת שצוברת יותר ויותר פופולריות בשנים האחרונות גם בקרב חוקרים ורופאים מומחים – דיקור סיני. סקירה נרחבת שבחנה כמה מחקרים ופורסמה ב-2016 בכתב העת  Complementary & alternative therapy מצאה כי הדיקור יעיל לא פחות, ובמקרים מסוימים אפילו יותר ממשככי הכאבים בטיפול בכאבי ראש מתמשכים.

 
mitot banner3


מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

הוסף תגובה