גם אתם מרגישים שברגע שהעלים מתחילים לנשור מהעצים, גם העייפות, הדיכאון והצינון מתחילים לתקוף? כך תתגברו על כמה מהבעיות הבריאותיות הנפוצות ביותר בתקופה הכי לא יציבה בשנה

בישראל, הסתיו אמנם מגיע רק לביקור קצרצר שבדרך כלל יחלוף לפני שבכלל נבחין בו, אך התקופה ההפכפכה הזאת בדרך כלל טומנת בחובה גם מגוון איומים חדשים על הבריאות שלנו. מומחים לבריאות הציבור מתריעים כי בתקופה זו נרשמת בכל שנה עלייה בבעיות בריאותיות ספציפיות ביותר. זה הזמן להכיר אותן – ולדעת איך לנצח בקרב הזה השנה.

1. השיער נושר

לא רק העלים נושרים מהעצים בתקופת הסתיו, אלא, באופן אירוני למדי, גם השערות של רבים מאיתנו. במחקר שערכו מומחים שבדים ופורסם בכתב העת Dermatology, עקבו אחר 800 נשים בריאות לתקופה של שש שנים. החוקרים גילו כי דווקא בסתיו עלה במידה ניכרת שיעור הנשים שסבלו מנשירת שיער.

לתופעה הזאת, משונה ככל שתהיה, ככל הנראה יש הסבר אבולוציוני. ממש כמו חיות אחרות בטבע, גם אצלנו בקיץ הגוף שומר כמה שיותר על השיער כדי להגן על הגוף מנזקי השמש, כך מסבירים החוקרים. ייתכן כי הסיבה לכך היא גם מחסור בוויטמין D בשל ירידה בחשיפה לשמש.

הפיתרון: הדרך לשמור על שיער חזק ובריא היא לצרוך יותר חלבונים, ירקות, פירות וקטניות. כל אלו מכילים ויטמינים ומינרליים שישמרו על בריאות השיער. גם תוספים של B12 ושל אומגה 3 יסייעו לחזק את השיער ולהגן עליו.

2. מצב נפשי מעורער

אחרי החגים, רבים מהישראלים מרגישים מדוכדכים, עצובים או אפילו מדוכאים. מתברר שהתחושה הזאת לא ייחודית רק לנו בתקופה של אחרי החגים, ומחקרים מצביעים על כך שרבים מבני האדם סובלים ממה שמכונה הפרעה רגשית עונתית בתקופה זו. על פי ההערכות, זה קורה בגלל שאנחנו נחשפים בתקופה זו פחות לאור השמש ולכן סופגים פחות ויטמין D שמשפיע גם על המצב הנפשי.

הפיתרון: הגורם המרכזי במוחנו שמשפיע על המצב הרגשי הוא סרטונין – מוליך עצבי שמשרה עלינו תחושה טובה בתגובה לגירויים שונים. כדי לווסת את הסרטונין בצורה טובה יותר, מומלץ להרבות בצריכת מאכלים המכילים טריפטופן, לרבות דגים וגבינות. גם אומגה 3 תסייע לשפר את המצב וניתן למצוא אותה באגוזים, זרעים וקטניות.

3. הפרעות בשינה

ככל שהימים הופכים קצרים יותר, כך רבים מאיתנו מרגישים עייפים, כבדים וחסרי אנרגיות. זאת מכיוון שבתקופה זו אנחנו נוטים לאכול יותר מאכלים עתירי פחמימות ושומנים. בתקופה זו רבים סובלים גם מסיוטים בלילה, כך עולה ממחקר שערכו חוקרים פיניים ופרסמו בכתב העת Sleep.

הפיתרון: כשאנחנו סובלים מבעיות שינה, רבים מאיתנו נמצא את המפלט המנחם בכוס הקפה, אך דווקא כאן המשקה האהוב עלול להחמיר את המצב. הקפה גורם במקרים מסוימים לצניחה פתאומית באנרגיות בשלבים מאוחרים יותר של היום ולקשיים להירדם. לכן, מומלץ להחליף אותו בתה ירוק ובמקביל להגביר את הצריכה של ויטמין C וברזל.

4. צינון ושפעת

עוד לפני שמתחיל החורף, הסתיו הוא התקופה שבה רבים מאיתנו נחשפים לראשונה למחלות עונתיות כמו צינון ושפעת. גם כאן, אחד מהגורמים למחלות החורף על פי ההערכות טמון בירידה בחשיפה לשמש ובוויטמין D, גורם שמחזק את מערכת החיסון ושומר עליה. בתקופה זו גם רבים מאיתנו מעבירים יותר זמן בחללים סגורים – שמשמשים כחממה לחיידקים ונגיפים.

הפיתרון: למזלנו, במדינה שטופת שמש כמו שלנו, מספיק להעביר 15 דקות בכל יום תחת השמש כדי להשלים את המכסה של ויטמין D. כמו כן, מומלץ לצרוך ויטמין C ולהקפיד במידת האפשר לאוורר את החלל שאתם שוהים בו.

5. יובש בעור

עוד בעיה שרבים חשים בה כשהטמפרטורות מתחילות לרדת כוללת שינויים בעור שהופכים אותו ליבש, מגרד, מגורה ומציק יותר. כאן האשמה העיקרית היא דווקא הלחות, שהופכת את הקיץ הישראלי לבלתי נסבל, אך דווקא עוזרת לשמור על מרקם העור. כשהלחות יורדת – זה אמנם מרגיש נעים יותר, אך הנפגע העיקרי מכך הוא העור.

איך לשפר את המצב? אם אתם אוהבים להפעיל מזגן על חום בסתיו ובחורף – עדיף להימנע מכך או להפחית את זמן השימוש בו. בנוסף, מומלץ להרבות בשתיית מים וכן לאכול הרבה פירות הדר,
עלים ירוקים ודגים.

chair banner1


מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

הוסף תגובה חדשה