חשבתן שההורמונים משתלטים לכן על החיים רק פעם בחודש? בחייכן, תנו להם קצת יותר קרדיט מזה. ההורמונים שולטים כמעט בכל אספקט של הבריאות הפיסית והנפשית שלנו. וכשהם יוצאים משליטה, הם יכולים להיות אחראים להרבה מאוד תופעות בגוף, שבחיים לא הייתם מאמינים עליהם.

ובשביל כל זה, מספיק שינוי קל ברמה של הורמון אחד בלבד. 

אקנה

פצעונים הם אחד מהסימנים שהימים האלה בחודש הולכים ומתקרבים. קרוב למחצית מהנשים סובלות מזה. אבל אם סובלים מהם לאורך כל החודש, אנדרוגנים (androgens), הורמונים זכריים, יכולים להיות האשמים ובראשם טסטוסטרון. טסטוסטרון מגרה יצור מוגבר של שומן, שנלכד בין שכבות העור ומתערבב עם תאי עור מתים וחיידקים שגורמים לאקנה. את התוצאה, כולנו מכירים.


הפתרון- גלולות למניעת היריון מאזנות את הרמות של טסטוסטרון. אבל לא כולן טובות. אלה שמכילות את הצורה הסינתטית של פרוגסטרון, למעשה מחקות את הפעולה של טסטוסטרון ועשויות לגרום לפצעונים.

לעומת זאת, תזונה עשירה בויטמינים יכולה להציל את המצב. ויטמין A (גזר, בטטה, דלעת, משמש) חשוב למראה העור (לספיגה טובה יותר מומלץ ביחד עם אבץ). ויטמינים מקבוצת B (כל הירוקים, שעועית, גרעיני חמניה, אגוזים, דגנים מלאים, ביצים ואפונה) חשובים ליצירת תאים חדשים. ויטמין C (פירות הדר, פירות יער, פלפל אדום) הוא בעל תכונות נוגדות דלקת, מסייע לעור לייצר קולגן ובונה רקמות.

צניחות זיכרון

לא זוכרת איפה הנחת את הנייד ושכחת פגישה ממש חשובה למרות שאת ממש לא בגיל שאפשר להתחיל. אם את נמצאת במצב של מתח ממושך (משמרת ראשונה בעבודה ומשמרת שניה בבית, למשל), כנראה שהגוף שלך מפמפם בלי הפסקה הורומוני סטרס, כמו קורטיזול. מחקרים מראים שרמות גבוהות של קורטיזול יכולות למחוק לצמיתות תאי מוח (במיוחד בהיפוקמפוס, שאחראי על הזיכרון לטווח ארוך), מה שפוגע ביכולת ללמוד דברים חדשים וגם לזכור אותם אחרי שעה.

הפתרון - אחד המחקרים הראה שאנשים שערכו שינויים באורח החיים (הפחיתו מתח, הקפידו על תזונה בריאה בשילוב עם פעילות גופנית) הצליחו לשפר את הזיכרון אחרי שבועיים בלבד. גם מדיטציה או יוגה יכולות לעזור, או תוספת של עוד 20 דקות בבוקר במיטה. לפי מחקרים, כולם בועטים לקורטיזול בתחת.

נדודי שינה

אם גם הלילות וגם הבקרים מלווים במאבקים, במיוחד לפני הוסת, זה יכול להיות בגלל ירידה חדה בהורמון פרוגסטרון. פרוגסטרון הוא הורמון שגורם להרפיה, כשהרמות שלו צונחות (וזה קורה לפני מחזור ואחרי לידה) הוא משפיע על מחזור השינה.

הפתרון - אחת האפשרויות היא לשנות את המחזוריות של הופעת הוסת, ויש אפילו אמצעי מניעה שעושה את זה (
Seasonale), ומפחית בשליש את תדירות קבלת המחזור, מ- 12 פעמים בשנה ל- 4 בלבד. הגישה הטבעית טוענת שצריך לשתות הרבה נוזלים כדי למנוע התנפחות, להימנע מקפה, ולאכול מזונות שעשירים בטריפטופן (כמו מוצרי חלב, בשר הודו או אגוזים), חומצת אמינו שהופכת לסרוטונין, המוליך העצבי המרגיע. אם אתן עדיין מוצאות את עצמכן בוהות בתקרה, תה קמומיל או תה פסיפלורה יכולים לעזור. גם ויטמינים מקבוצת B ואומגה 3. גם הפעם בגלל הסרוטונין.

רעב בלתי פוסק

לא מעט מחקרים חדשים מצביעים על קבוצת הורמונים שקשורה לרעב חסר הרחמים הזה. אלה שנמצאים תחת חקירה הם גרלין (ghrelin) שמעורר תיאבון, לפטין (leptin) ואוקסינטומודולין (oxyntomodulin) שמדכאים אותו. התפקיד של לפטין הוא לאותת למוח שמאגרי השומן מלאים מספיק. כשהרמות של לפטין נמוכות, המוח מניח שאנחנו צריכים עוד שומן ומכאן מגיעה הכמיהה למזונות מאוד מסוימים ומאוד משמינים. באחד המחקרים שנערכו, מנעו מהמשתתפים שינה. רמות הגרלין שלהם הרקיעו לשיאים חדשים בעוד שרמות הלפטין הלכו וצנחו.

הפתרון- הדבר הראשון שצריך לעשות הוא לישון כמו בני אדם. אנשים שבאופן כרוני לא ישנים מספיק, נוטים יותר להיות בעלי עודף משקל. אפילו שעה אחת יכולה לעשות את ההבדל. דבר שני, להימנע ממזונות שמנים ולא רק בגלל הקלוריות. חוקרים עדיין לא מבינים בדיוק למה, אבל פחמימות וחלבונים באופן משמעותי יעילים יותר בדיכוי תיאבון מאשר שומנים. עדיף פחמימות מורכבות, שיבולת שועל, דגנים מלאים ופירות וירקות טריים.

תסמונת המעי הרגיז

יש כאלה שבזמנים לחוצים חוטפים מיגרנה. יש גם כאלה שלוקחים הכל לבטן. וזה כנראה בגלל שיש הורמונים ומוליכים עצביים שעובדים בשתי עבודות. לא סתם חלק מהחוקרים קוראים לקרביים שלנו המוח השני. למשל, סרוטונין. 95% מהסרוטונין שאנחנו מייצרים, מיוצר למעשה במעיים, שם הוא לוקח חלק בעיכול. אחד המחקרים מציע שרמות לא שגרתיות של סרוטונין, יכולות להיות אחת מהסיבות לתסמונת המעי הרגיז, מצב שגורם לכאבי בטן, התכווצויות, שלשל או עצירות. בגלל שהרוב המכריע של הסובלים מהתופעה הן נשים, חלק מהסימפטומים מחריפים לפני מחזור.

הפתרון - להעשיר את התזונה בסיבים. שיבולת שועל, דגנים מלאים ופירות וירקות טריים. זה מקל על הסימפטומים ובאופן כללי פשוט מרגיש יותר טוב. אף אחד לא באמת יודע למה, אבל סיבים מרחיבים את הקוטר של המעי הדק והגס, מה שמקל על ההתכווצויות ועל שאר הסימפטומים.

עייפות כרונית

לכולנו יש את הימים האלה, שהיינו מוכנים למכור את נשמתנו לשטן, אם הוא רק יתן לנו עשר דקות של מנוחה (גם פחות זה בסדר). אבל, אם אתם נאבקים מדי יום בתחושה הזאת של אפס אנרגיה (במיוחד אם הוספתם כמה קילוגרמים עקשניים), יכול להיות שאתם סובלים מתת פעילות של בלוטת התריס (hypothyroidism). הורמון בלוטת התריס, תירואיד (thyroid), שולט בחילוף החומרים בגוף, וכשהוא קצר במשאבים כל המערכות מאטות את הקצב, כולל הלב, הנפש והעיכול.

הפתרון - תזונה עשירה בירקות ופירות. לגוף קל לעכל אותם, והם מקור טוב למינרלים (במיוחד אשלגן, סידן ומגנזיום) וויטמינים שחשובים לתחושת החיוניות. המומלצים הם סלק, ברוקולי, תרד, פירות הדר ופירות יער, בננות, בטטות, קטניות, דגנים מלאים (במיוחד כוסמת וקינואה) דגים, אגוזים וזרעים. 

מישהו אמר לי היום שלכל בעיה יש פתרון. הוא אמנם התכוון למשהו אחר לגמרי, אבל איך שלא תסתכלו על זה, כנראה שהוא צדק.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

הוסף תגובה חדשה