הם שותפים פעילים בכל פעולה בגוף, אנחנו לא צריכים ממש הרבה מהם, ואת חלקם אנחנו יכולים אפילו לייצר לבד. גם על אלה שכן וגם על אלה שלא כדאי לנו לשמור, כי בלי ויטמינים (ויטה= חיים) זה לא יהיה אותו דבר.

על ויטמינים, איך מגלים (בלי בדיקת דם) שאין לנו מספיק מהם, ואיך ממלאים את המלאי.

איי, בי, סי, די..
כפי כשאמרנו הויטמינים לוקחים חלק בכל פעולה בגוף. וגם כשאמרנו שבלעדיהם אנחנו לא אותו דבר, התכוונו לכל מילה.

ויטמין A (רטינול) אחראי על מראה העור, המערכת החיסונית ועל הראייה שלנו. הוא גם קשור לפעילות ההורמונאלית ובעיקר לאסטרוגן וטסטוסטרון. לפי מחקרים הוא גם יכול לצמצם פעילות של תהליכים סרטניים.

קבוצת הויטמינים שנקראת B כוללת שמונה חברים. הראשון, ויטמין B1 (תיאמין) קשור בעיקר ללמידה ולחילוף החומרים של חלבונים ופחמימות. ויטמין B2 (ריבופלאוין) אחראי על העור, הציפורניים, השיער, העיניים, מערכת העיכול, מערכת הדם ומערכת העצבים. גם ויטמין B3 (ניאצין) אחראי על העור ועל מערכת העיכול, ובנוסף על הורמוני המין. ויטמין B5 (פנטוטניק) קיבל את האחריות על מצב הרוח ועל מניעת תהליכי הזדקנות. ויטמין B6 אמון על פעילות המוליכים העצביים, ויטמין B8 (ביוטין) אחראי על השיער, העור הציפורניים ומצב הרוח, ויטמין B9 (חומצה פולית) חיונית למערכת הדם ולזיכרון, וויטמין B12 (קובלמין) אחראי על רמת האנרגיה הכללית שלנו.

ויטמין C אחראי על המערכת החיסונית ועל העצמות והשיניים. ויטמין D קיבל את תיק הסידן, וויטמין E אחראי על האנרגיה והשרירים. 

סימנים של חולשה

חלק מהסימנים לחוסר בויטמינים הם מאוד בולטים. לדוגמא, אם אתם סובלים מקשקשים, כנראה שוויטמין B6 זה לא הצד החזק שלכם.

נכון, שפתיים יבשות וסדוקות הן לפעמים תוצאה של חשיפת יתר לשמש, או לרוח ויובש. אבל זה גם יכול להיות סימן לזה שהתזונה שלכם צועקת הצילו ומחכה שהוויטמינים A, B ו-C יבואו להציל אותה.

בעיות חניכיים יכולות להיות תוצאה של הרבה מאוד דברים, כמו עישון ואי שמירה על היגיינת פה. אבל לפעמים הבעיה היא פשוט תזונה ואורח חיים. אם צחצוח וחוט דנטלי לא עושים את העבודה, כדאי להעשיר את התזונה בוויטמינים C ו- D. ויטמין C משפר את בריאות החניכיים וויטמין D מפחית את הסיכון למחלות חניכיים.

חשיפה לשמש ומזג אוויר יבש יכולים בהחלט להיות הסיבה ליום שיער רע, אבל הרבה ימי שיער רעים זה כנראה תמרור אזהרה לחוסר בוויטמין A.

לשון חיוורת יכולה להיות אינדיקציה לחוסר בברזל. לשון כהה יכולה להיות סימן לחוסר בוויטמינים מקבוצת B.

ברוב המקרים, עור יבש הוא תוצאה של יותר מדי שמש, או יותר מדי מקלחות, יותר מדי ארוכות, עם מים יותר מדי חמים. אבל לפעמים זה פשוט סימן לחוסר בוויטמין A.

מקורות תזונתיים
תמיד אפשר להאשים את מזג האוויר, אבל הרבה יותר פשוט זה להתחיל לאכול נכון.

ויטמין A למשל, אפשר למצוא בעיקר במשפחת הכתומים, כמו גזר, בטטה, דלעת וגם תרד.


ויטמין
B נמצא באורז מלא, בשר ודגים, מוצרי חלב, קטניות למיניהן (עדשים, חומוס), נבטים ואגוזים,.ירקות ירוקים ועליים, דגנים מלאים, ביצים ואספרגוס.


ויטמין C נמצא בכל פירות ההדר ופירות יער, וגם בפלפלים, עגבניה וברוקולי.

ויטמין D אפשר להשיג בעיקר מחשיפה לשמש, אבל גם מדגים ושמן דגים.

ויטמין E נמצא בכל סוגי הגרעינים והאגוזים, בבשר ובירקות ירוקים ועליים.

את הוויטמינים B ו-D הגוף מייצר בכוחות עצמו. הדרך היחידה להשיג את השאר היא בתזונה. אבל ביחד עם תזונה שכוללת את כל אבות המזון, כדאי שנקפיד לא להיות במתח. מתח הורס כל חלקה טובה. במיוחד אם יש שם כמה ויטמינים. 

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

הוסף תגובה חדשה