אל תגידו לנו, אנחנו יודעים. כל יום באותה שעה שופכים מנוע, מתחילים לנקר, או פשוט נגמר לכם הכוח.

איך אנחנו יודעים? בגלל שזה קורה לכולם והשעון הפנימי של הגוף הוא חלק מהבעיה. משבר האנרגיה שלכם נפתר.

עייפות של בוקר

זה רק הגיוני לחשוב שאם זמן ביום שבו באופן טבעי נרגיש ערניים ועם אנרגיה, זה יהיה אחרי שאפשרנו לגוף לפחות 8 שעות של שינה וטעינה. הבעיה היא שלא תמיד זה ככה, ומי שאחראית לזה היא תופעה שנקראת sleep inertia. כאשר מתעוררים, האזורים במוח שקשורים למודעות מתעוררים מיד, אבל האזור שאחראי למחשבות מורכבות יותר ופתרון בעיות הוא כמו מנוע קר, שצריך זמן כדי להתחמם. התופעה הזאת עוברת מעצמה כשעתיים לאחר ההתעוררות, וחשוב לזכור שכאשר מתעוררים, אנחנו עובדים על מיכל דלק ריק. המוח צריך אספקה מתמשכת של גלוקוז, כדי לתפקד בצורה אופטימאלית. ארוחת בוקר יכולה לעזור ואם אתם לא שותים קפה, אולי כדאי שתתחילו, אבל לא על חשבון ארוחה. לפי מחקר שנערך באוניברסיטת פנסילבניה (Pennsylvania), מנה של קפאין יכולה לעזור להימנע מהתופעה. אבל קפה מעורר את המוח רק באופן זמני, הוא לא עושה מעבר לזה בשביל למלא את הצורך של הגוף באנרגיה אמיתית.

עייפות של צהריים

אם ארוחת הצהריים הטיפוסית שלכם כוללת פחמימות, רוב הסיכויים שאתם מסיימים אותה על ארבע. וזה בגלל שארוחה עשירה בפחמימות היא דרך בטוחה לגרום לרמות האינסולין לקפוץ, ולרמות הריכוז להתרסק. כאשר רמות האינסולין עולות, הן לוקחות יותר מדי סוכר מתוך הדם, יותר מדי מהר, ואז למוח לא נשאר מספיק דלק. אם אתם לא יכולים, או לא רוצים, להגביל את צריכת הפחמימות, אפשר לכל הפחות לנסות לשלב כמה שיותר סיבים תזונתיים, כדי להאט את תהליך העיכול ואת קצב השחרור של אינסולין. כאשר מזון עובר יותר לאט במערכת העיכול, תהליך הספיגה לתוך הדם מתבצע באיחור אופנתי. ואם בכל זאת נפלתם, תפוחים, ענבים או כמעט כל סוג אחר של פרי, יעזור לייצב את רמות הסוכר בדם.

עייפות של אחרי הצהריים

למה שקורה עכשיו בגוף אפשר לקרוא קרב איתנים. מצד אחד, השעון הפנימי של הגוף מתאמץ להחזיק אותנו ערים (והוא מוותר רק כאשר מגיע הזמן ללכת לישון). מצד שני, יש את המערכת ההומיאוסטטית (homeostatic), שכל יום בין השעות 14:00 ל- 16:00 עושה כל מה שהיא יכולה כדי לנצח ולשלוח אותנו למיטה. הפתרון הוא חשיפה מתוזמנת לשמש. כאשר נחשפים לקרני השמש בבוקר, קצת אחרי שמתעוררים, זה מאותת לשעון הפנימי. למה דווקא בבוקר? כי ככל שמתקרבים לאמצע היום, אותה כמות של חשיפה לשמש לא תשפיע על השעון הפנימי בכלל.

עייפות של אחרי העבודה

הנה המלכוד של שעות הערב המוקדמות: אתם יודעים שאימון יתן לכם אנרגיה, אבל אין לכם את האנרגיה אפילו להתחיל אותו. ברוב המקרים, הבעיה היא ששכחתם את הציוד החשוב ביותר שצריך לפעילות גופנית. וזאת התזונה. אם הולכים לאימון כשהדבר היחיד שמחזיק אתכם היא ארוחת הצהריים, אתם יכולים לחפש את רמות הסוכר בדם שלכם על הרצפה. כדי להחזיר לעצמכם מעט מהאנרגיה האבודה, מומלץ לאכול חטיף קטן כשעה וחצי לפני אימון. החטיף האידיאלי כולל 250 קלוריות, שמורכבות מ-25 עד 35 גרם של פחמימות, 10 עד 15 גרם של חלבון ולא יותר מ-5 גרם של שומן. ולא לשכוח לשתות. הרבה פעמים תחושה של עייפות קשורה לחוסר בנוזלים יותר מכל דבר אחר.

עייפות של סוף יום

לעייפות שאתם אולי מרגישים עכשיו אין הסבר ביו-כימי מורכב. בכל זאת, עבדתם כל היום. אבל עדיין מוקדם מדי בשביל ללכת, ואם תעשו את זה, אתם עלולים להצטער. עקביות בתבנית השינה יכולה לעזור לתחושת ערנות קבועה ויציבה לאורך היום, בעוד שללכת לישון כמה שעות מוקדם מהרגיל מוציא את השעון הפנימי מפוקוס, ומשאיר אותנו עייפים יותר בבוקר. אל תתרווחו על הספה. עייפות סמויה הופכת לגלויה אם רק נותנים לה להרגיש קצת נוח.

כיבוי אורות

אם זה לא היה מתסכל, זה היה מצחיק: אחרי שכל היום נלחמנו בעייפות, רק בשביל להחליק למיטה ולישון כמו תינוק, פתאום יש לנו אנרגיה לעשות כמעט את הכל. גם לזה יש הסבר. וזה כל הדברים האחרים שאנחנו עושים במיטה, חוץ מלישון. לקרוא, לצפות בטלוויזיה, או לשחק סודוקו. פעולות כאלה מרגילות את המוח לחבר בין מיטה ושינה וריגושים אחרים. התיקון הוא בדיוק מה שבמעבדות המחקר לשינה מנסים להגיד לנו כבר שנים: בלי ספרים, בלי טלוויזיה ובטח שבלי מחשב. סקס זה דווקא בסדר.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

הוסף תגובה חדשה