הכי גדול שלנו הוא זה שאנחנו יושבים עליו. הכי קטן ממוקם באוזן. הכי מהיר הוא זה שממצמץ והכי החזק נמצא דווקא בלשון.

עושים שרירים.

על שרירים וסיבים
כשזה מגיע לגוף שלנו, הרבה תלוי בתהליכים שמתרחשים מאחורי הקלעים. נכון, את רוב תשומת הלב מקבלים אלה שרואים כלפי חוץ, כמו הידיים והרגליים, אבל אל תתנו לרושם חיצוני להטעות אתכם, השרירים הפחות מוכרים הם אלה שעוזרים לנו לעמוד ולהתייצב. רק בשביל ללכת למשל, אנחנו צריכים לא פחות מ-200 שרירים. לגרום לשרירים שלא רואים לעבוד, זאת לא משימה פשוטה. אבל אם אנחנו מצליחים בה, נסבול הרבה פחות מפציעות (גב וברכיים למשל) וגם נראה הרבה יותר טוב. 

החלוקה הראשונה היא לשלושה סוגי שרירים. השריר של הלב (Cardiac Muscle), השרירים החלקים (Smooth Muscle), ושרירי השלד (Skeletal Muscle) שמחוברים לעצמות דרך רקמות החיבור.

שרירי השלד הם אלה שאנחנו משתמשים כדי להכניס את הבטן פנימה בים, או במילים אחרות: אלה שאנחנו יותר שמים לב אליהם במהלך היום. הם יכולים להגיע בין 30%-40% מהמסה של הגוף, והם עובדים רק אם אנחנו גורמים להם.

חוץ משרירים, יש לנו גם סיבים. סיבים איטיים או אדומים (Slow Twitch) טובים למאמץ, אבל פחות לכוח. סיבים מהירים או לבנים (Fast Twitch) עושים בדיוק את ההיפך. הם נותנים פרץ של אנרגיה, אבל למשך זמן קצר. מי שקובע כמה יש לנו ומאיזה סוג הם הגנים. הכמות שלהם יכולה לגדול, אבל היא פחות או יותר מתייצבת בזמן שאנחנו חורשים לבגרויות. מה שכן אפשר לשלוט בו, הוא הגודל של סיבי השריר. וכאן בדיוק נכנסת פעילות גופנית לתמונה.

כשאנחנו נחתכים באצבע למשל, הגוף יודע לתקן את זה ויוצר צלקת, או גלד. דבר דומה קורה עם השרירים. כשאנחנו מרימים משקולות (או מסע כבד) אנחנו גורמים לקרעים מיקרוסקופיים בסיבי השריר. כתוצאה מכך, השריר שולח אותות לתא הכי קרוב להסתער. התאים מעודדים יצור של חלבון באזור, וזה בסופו של דבר מה שמגדיל את השריר.

למה לפעמים זה שורף? במשך עשורים, חוקרים האמינו שהתחושה השורפת בשריר היא תגובה של הגוף, שמייצר חומצה לקטית כדי לאותת לנו להוריד הילוך, כשהדבר היחיד שאנחנו רוצים לעשות הוא להמשיך עוד ועוד. נשמע הגיוני, אבל כל זה השתנה בשנה שעברה, כאשר חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה (California) גילו את הסיבה האמיתית מאחורי תחושת השריפה. מסתבר שלמרות שהתחושה באמת נגרמת על ידי חומצה לקטית, זה לא הגוף שלוחץ על הברקס. החומצה היא למעשה מקור דלק עיקרי לשרירים. וכשאנחנו מתאמצים, השרירים לוקחים סוכר (גלוקוז) מהמזון והופכים אותו לחומצה לקטית, שבעזרתם של החלבונים מגיעה לבית החרושת לאנרגיה של  השרירים. ככל שמתאמצים, הגוף משתמש בדלק שלו (חומצה לקטית) בצורה יותר יעילה.

ולכל הנשים- בפעם האחרונה, הרמת משקולות לא תהפוך אתכם למר עולם. זה פשוט לא בדם שלכן. כאשר גברים מרימים משקולות, ההורמונים גורמים לסיבי השרירים לגדול. בגלל שלנשים יש בערך 20% עד 30% פחות טסטוסטרון מאשר לגברים, סיבי השריר  שלהן לא גדלים באותה מידה. למען האמת, בשביל שזה יקרה, תצטרכו לעזוב את העבודה ואת כל השאר, ולבלות 24 שעות, שבעה ימים בשבוע בחדר כושר, עם תזונה מאוד מסוימת.

החדשות הטובות הן שבשנת 2007, חוקרים מאוניברסיטת בישופ (Bishop’s University) בקנדה, מצאו שאפשר גם במוח, ולא רק בכוח. במשך 4 שבועות הם בחנו שלוש קבוצות של משתתפים: קבוצה שהלכה לחדר כושר, קבוצה שרק חשבה על ללכת לחדר כושר וקבוצת ביקורת שלא עשתה כלום. הקבוצה שלא עשתה כלום איבדה 0.2% מכוח השריר, הקבוצה שהתאמנה התחזקה ב- 5% והקבוצה האחרונה התחזקה ב-4% בממוצע ובלי להרים משקולת אחת.

כמובן שבמונחים של בריאות, האפשרות הפעילה תמיד עדיפה. אבל עם 650 שרירים ומיליון סיבים לך תדע מאיפה להתחיל. אז עשינו את זה פשוט. אלה השרירים שאתם לא מכירים ולא מפעילים.

שריר המסור הקדמי (Serratus Anterior)

שייך לשרירי השלד וממוקם בצד החזה לאורך הצלעות. הוא זה שמאפשר לנו להניע את מפרק הכתף, ועובד בכל פעם שמיישרים את היד או מרחיקים אותה מהגוף. הוא גם נחשב לשריר הארוך ביותר בגוף.

שרירי הפיריפורמיס (Piriformis)

השריר הזה הוא שריר קטן שמתחיל ליד שריר הישבן הגדול (Gluteus Maximus  ) ועוזר לנו לבצע רוטציה בירך ובמותן. הרבה פעמים הוא סובל מעודף שימוש. למה? בגלל שהרבה פעמים הוא לוקח חלק מהעבודה שהשרירים הגדולים אמורים לעשות. ככה, דרך אגב, מתחילים כאבי גב.  

שריר המותן (Psoas)

שריר המותן הוא שריר קטן, אבל ממזר גדול. הוא ממוקם לאורך מפרק הירך משני צידי עמוד השדרה ומחבר בין החלק התחתון של הגב לחלק העליון של הירך. הוא אחד מהמייצבים העיקריים של הגב ואחד מהשרירים המכופפים (פלקסורים). כאשר יושבים במשך רוב היום, השריר הזה הופך מכופף כמו בננה, וכשעומדים הוא מושך מהגב והופך את הסיכון לבעיות אורתופדיות (כמו ברכיים וגב) ליותר מסבירות.

שריר ירך חיצוני (Tensor Fasciae Latae)

השריר הזה ממוקם בחלק החיצוני של הירך ומשתתף בפעולות שכוללות תנועה עם הירך החוצה מהגוף. כשהוא מתוח או חלש, הסיכון להתפתחות בעיות ברכיים גבוה יותר, בגלל שהוא מחובר לרצועות בחלק החיצוני של הירך שעוזרות לייצב את הברכיים.

השריר הרום קוצי ((Supraspinatus השריר התת קוצי ( (Subscapularis

השריר התת-קוצי הוא אחד מהשרירים הקטנים ברצועת הכתף, שמתחבר לשרירים הגדולים שלה. השריר הרום-קוצי, הוא שריר גדול בחלק הקדמי של הכתף. אם הכתפיים שלכם חלשות, אתם יכולים להאשים רק את המחשב שלכם. כאשר פלג הגוף העליון כפוף, זה בדרך כלל בגלל שהשרירים בחגורת הכתפיים חלשים. אבל אם מחזקים אותם, זה משפר את היציבה ומצמצם את הסיכון לסבול מבעיות אורתופדיות.

 

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

הוסף תגובה חדשה