Write a comment

כשזה מגיע לאיכות סביבה, אנחנו רגילים לשמוע שאנחנו לא בסדר. שאם רק היינו עושים קצת אחרת, הכל היה נראה הרבה יותר טוב. אז לשם שינוי, הנה עשר הערים שקיבלו 100 באיכות סביבה וא' בהתנהגות.

פורטלנד (Portland), ארצות הברית

הדבר האחרון שתמצאו על הקירות במשרדי הממשלה של ארצות הברית (בעלת התיאבון שאינו יודע שובע לגז ואנרגיה) הם מכתבי המלצה מהסביבה. אבל בפורטלנד (אורגון) הדברים שונים. בעיר השוכנת לחופה הצפון מערבי של ארצות הברית, מחצית מהאנרגיה מגיעה ממשאבים ברי קיימא, רק רבע מכוח העבודה נוסע באופן קבוע למקום העבודה בכלי הרכב הפרטי, ו-35 מגדלי-על אושרו על ידי המועצה לבניה ירוקה. אה, והיא גם מתפארת בשטח של כמעט 120 קילומטרים שמיועדים לצעידה, ריצה ורכיבה על אופניים.

בוגוטה (Bogota), קולומביה

בכל הנוגע למוניטין ירוק של עיר, כנראה שצריך רק איש אחד (עם ביצים). אנריקה פנלוסה (Enrique Pe?alosa) שכיהן כראש עיריית בוגוטה בין השנים 1998 ו-2001, הצליח להרים בתקופה הקצרה הזאת לא מעט פרויקטים ירוקים. ביניהם, מערכת אוטובוסים עירונית שנחשבת גאונית במושגים ירוקים, שחזור אלפי קילומטרים של מדרכות לטובת הולכי הרגל, סלילת קילומטרים של שבילים לרכיבה על אופניים, וצמצום עומסי התחבורה בשעות השיא ב – 40%. לעיריית בוגוטה יש עדיין תוכנית אמיצה אחת בקנה. למנוע את השימוש בכלי רכב פרטיים בשעות השיא עד שנת 2015.

ברדפורד (Bradford), אנגליה

היא ידועה יותר בשל המטחנות האפלות שלה ששימשו בעבר לתעשייה, אבל לפי אינדקס הערים שפיתוח בר קיימא הוא האני מאמין שלהן, ברדפורד היא העיר הירוקה ביותר באנגליה. היא הגיעה לראש הרשימה בזכות ההשקעה שלה בטיפול בפסולת.ברדפורד טובה בעיקר בלקחת זבל ולהפוך אותו למשהו שימושי. כמו למשל, אפר שמשתמשים בו לבניה, חשמל שמופק מגז מתאן, ומשקעים של בוצה שעשו הסבה לחומר דישון לאדמה.

שיקאגו (Chicago), ארצות הברית

שיקאגו לובשת ירוק. במובן המילולי. חצי מיליון עצים חדשים נטעו בה בשנים האחרונות, ומיליוני דולרים הושקעו בהחייאת פארקים וטיפוח שטחים ירוקים. אבל שטחים ירוקים יכולים להיות יקרי המציאות, כשהמציאות היא ג'ונגלים של בטון. גם לזה מצאו פתרון. שיקאגו מתגאה ביותר משני מיליון מטרים רבועים של גגות ירוקים, יותר מאשר בכל הערים בארצות הברית ביחד. תוכניות אחרות בשיקאגו כוללות סיוע למשפחות נזקקות בהתקנת קולטי אנרגיה סולארית, והפיכת בנייני העירייה לידידותיים לסביבה.

קוריטיבה (Curitiba), ברזיל 

לפעמים הדברים הפשוטים עושים את ההבדל הגדול. למשל אוטובוסים וכבשים. העיר הברזילאית הזאת עברה לטכנולוגיה פרימיטיבית יותר במטרה לקדם פיתוח בר קיימא. הכבשים שומרות על הפארקים והגנים העירוניים מסודרים ומטופחים, מבלי להשתמש במכסחות דשא, ושלושת רבעי מהתושבים משתמשים באחת ממערכות האוטובוסים הטובות והירוקות בעולם.

פרייבורג (Freiburg), גרמניה

בזמן מלחמת העולם השניה, פרייבורג היתה אחת הערים האירופאיות שספגו את מטחי הפגזים הקשים ביותר. אבל מה שנראה אז כאסון, נתן לאדריכלי העיר הזדמנות של פעם בחיים. להתחיל כמעט מהתחלה. היום פיירבורג נחשבת לאחת הערים הקפדניות ביותר במונחים של רגולציות לניצול אנרגיה. חוץ מקילומטרים של נתיבים שמיועדים לרכיבה על אופניים, ורכבת חשמלית סופר מהירה, הילדים באחד מבתי הספר בפיירבורג משחקים במשך שלוש שעות ביער, לא משנה מה מזג האוויר. חיים קשים.  

מסדר (Masdar), אבו דאבי

חכו לפני שאתם מסמנים את היעד הבא שלכם לחופשה. מסדר עדיין לא ממש קיימת. אבל ברשויות באבו דאבי מקווים שכבר בשנת 2015 מסדר תהיה אגד ערים של לא פחות מ- 50,000 ערים, והמרכז העירוני הירוק ביותר בעולם. אם התקוות שלהם יתגשמו, החשמל, הקירור וטיהור המים במסדר יעשו על ידי ניצול אנרגיה סולארית, ההשקיה תתבצע באמצעות מים מותפלים, וכלי רכב פרטיים יאסרו לשימוש. התושבים הראשונים של מה שעשויה להיות העיר הירוקה בעולם, יקבלו את המפתחות לדירה בשנת 2009.

רייקיאוויק  (Reykjavik) איסלנד

למרות שבתרגום לאיסלנדית, רייקיאוויק היא מפרץ העשן, המאמצים שלה בחזית הסביבתית לא היו מביישים אף אחד. ראש העירייה התחייב להפוך את הבירה האיסלנדית לעיר הנקייה באירופה. התחייב וקיים. ברייקיאוויק מנווטים ברחובות העיר אוטובוסים שפועלים על מימן, החימום והחשמל מגיעים מניצול של חום תת קרקעי וכוח הידרואלקטרי. עד שנת 2050 היא שואפת להיות לחלוטין נקייה מדלקים. והיא בדרך הנכונה לעשות את זה.

וונקובר (Vancouver), קנדה

תושבי וונקובר, העיר שנראית כמו גלויה (עם ים כחול עמוק למרגלות הרים מתנשאים) תמיד החשיבו עצמם כחובבי טבע. 90% מהאנרגיה בוונקובר מגיעה ממקורות ממחוזרים, יש בה 200 פארקים וקו חוף באורך 30 קילומטר. בוונקובר גם חושבים קדימה. במגרות של ראש העירייה מונחת תוכנית לפיתוח בר קיימא למאה השנים הבאות.

וקשה (Vaxja), שבדיה

וקשה מכוונת ירוק קדימה (בלי דלק) כבר למעלה מעשור. תחנות הכוח המקומיות שורפות שבבי עץ מהנגריות המקומיות במקום דלק, וכלי רכב עם פליטה נמוכה של פחמן מתוגמלים בחניה חינם ברחבי העיר. את התוצאות של ההשקעה הזאת רואים בשטח. כל תושב וקשה אחראי לפליטה של 3.5 טון פחמן בממוצע בשנה. רק לשם ההשוואה, בארצות הברית כל תושב אחראי ל-20 טון פחמן בממוצע בשנה.  

בהמתנה לעיר הישראלית הראשונה שתכנס לקטגוריה זו.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.