פסח. המצרים באו עלינו לכלותנו, מלמעלה מצילים אותנו, סיבה למסיבה. ואם יש סיבה למסיבה, אותנו אפשר למצוא ליד השולחן. ליל הסדר, הארוחה שאחרי, חול המועד, החג השני, וכמובן המימונה שמסמלת שאפשר בשקט לחזור לאכול מהבצק בצק הזה. אז איך נצליח לעבור את הפסח בשלום?

במובן מסוים, קל יותר להיות מודע בפסח. בשאר השנה קשה להגיד 'לא' לכל הלחמים והעוגות ושאר הפיתויים שעשויים מבצק, ככה שפסק הזמן מהם עובד לטובתנו. לרוב האנשים אפילו קל יותר לעכל קמח מצה. ועוד יתרון אחד קטן, מצה אחת שווה לשתי פרוסות לחם וחונקת כמו חצי פרוסה.

רוב מה שאנחנו אוכלים בפסח זה ביצים ומצות, או מצות וביצים. במקום מצות רגילות, כדאי להעדיף

מצות מקמח מלא. לפחמימות פשוטות, שנמצאות במזון מעובד כמו קמח לבן, יש אינדקס גליקמי גבוה, מה שאומר שהן מתפרקות מהר יותר, מגיעות מהר יותר למערכת העיכול, ומעלות את רמות הסוכר בדם. בפועל זה אומר שאחרי שתחושת השובע תעבור (וזה יקרה די מהר) נרגיש רעבים ועייפים. ואם עד עכשיו לא השתכנעתם, המילה עצירות אומרת משהו למישהו?.

מצד שני, פחמימות מורכבות כמו קמח מלא, מתעכלות בצורה איטית יותר, משוחררות לזרם הדם בצורה הדרגתית, מה שבאופן כללי מקל על המערכת כולה. למהדרין, יש גם מצות מקמח כוסמין. מה שעוד קורה באופן די אוטומטי כשהלחם יוצא מהמשוואה, זה שפחמימות אחרות, כמו תפוחי אדמה תופסות את מקומו. חלופות בריאות יותר ועדיין כשרות יכולות להיות אורז מלא, קינואה, בורגול וקטניות אחרות כמו עדשים ואפונה (למי שאוכל קטניות).

ומה עושים עם הביצים? החלבונים הם אלה שמכילים את החלבונים, החלמונים הם אלה שמכילים את הקלוריות והכולסטרול. ההמלצה שלנו, לצמצם את הכמויות, אם אפשר גם במתכונים.

אם עברתם את נקודת האל חזור, מה שבדרך כלל קורה בארוחות מהסוג הזה, אפשר לאזן את המצב עם הרבה מים, ופירות וירקות שמכילים סיבים תזונתיים, שעושים רק טוב לפעילות המעיים. הם גם משביעים יותר וגם מאזנים את רמות הסוכר בדם. גם החסה היא אורחת על צלחת הסדר, תעמיסו ממנה וכשזה מגיע לרוטב, תשתמשו בדמיון.

חלק ממצוות החג, היא שתיית יין. 4 כוסות במהלך הסדר (והוצאתי, והצלתי, וגאלתי, ולקחתי) ויד חופשית אחריו. אז מצד אחד יינות מתוקים או תחליף מיץ הענבים מכילים ריכוז גבוה מאוד של סוכר. כוס יין מתוק שווה 160 קלוריות, כוס יין יבש מכילה מחצית מהכמות, לכן יין יבש עדיף. מי שממש מקפיד יכול למהול את היין במים, כמובן רק אם הרב מאשר. מצד שני, על הפרדוקס הצרפתי שמעתם? יין אדום מקושר למניעת מחלות לב וכלי דם ולצלילות המחשבה בגיל מבוגר. נסו לזכור את זה כשלא תהיו כל כך צלולים...

גם אם הצלחת שלכם צלחה פחות או יותר את ארוחת החג בשלום, אי אפשר בלי משהו מתוק בסוף. במקום עוגות ועוגיות החג, כדאי להעדיף פירות, אפילו חרוסת. אופציה אחרת, מילאו כיסכם באגוזים. אמנם 100 גרם של אגוזים (לא מומלחים ולא קלויים) מתקרבת ל- 600 קלוריות, אבל, אגוזים מכילים חומצות שומן בלתי רוויות ורק מעט מאוד שומן רווי. הם לא מכילים כולסטרול, עשירים בוויטמין E (נוגד חימצון), ויטמינים מקבוצת B (מצב הרוח), חלבון, מינרלים ושומרים על בריאות הלב.

בחופשה כל כך ארוכה כמו חופשת הפסח, בטח תצליחו למצוא קצת זמן פנוי. בחוץ אביב, נצלו את מזג האוויר לפני שיהיה חם מדי, כדי להוריד את כל מה שהוספנו כשהיה קר מדי. אתם לא חייבים לצעוד 40 שנה במדבר. גם 40 דקות יספיקו.

 

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

הוסף תגובה