Write a comment

 

כנראה שבין כל הג'אנק-פוד, האלכוהול והסיגריות, בכל זאת אנחנו עושים משהו נכון. מחקרים מראים שקבוצת הגיל עם קצב הגידול המהיר ביותר במדינות מפותחות בעולם המערבי, היא קבוצת הגיל של אנשים שמגיעים לגיל 100. לפי ההערכה, עד שנת 2050 בקבוצה הזאת יהיו 4 מיליון חברים.


גנטיקה משחקת תפקיד, אבל הוא לא גדול כמו שחשבנו. לפי מחקרים, הביולוגיה שלנו אחראית רק לשליש מהתמונה. היתר, מגיע מהאופן שבו אנחנו שומרים על עצמנו. ואנחנו לא מדברים על בדיקות תקופתיות של כולסטרול, אלא על דברים הרבה יותר פשוטים.

 

חוט דנטלי
מינון: פעם ביום
השקעה: 60 שניות
תמורה: תוספת של 6.4 שנים
אם גם המשאלה שלכם היא לכבות עוגה עם 100 נרות עליה, תתחילו בהרגל הזה. חיידקים, שיכולים למצוא (וגם מוצאים) בית וארוחה חמה בין השיניים שלנו, יכולים להצית דלקת חניכיים ברמה נמוכה, או בינונית. את זה כולנו כבר יודעים. אבל לפי מחקר שנערך באוניברסיטת קליבלנד (
Cleveland),
אותם חיידקים עשויים להתחיל גם תגובת דלקת, שיכולה להגביר את הסיכון להתפתחות מחלות לב ב-72%. לזה תוסיפו צחצוח שיניים (שתי דקות ביום) ושיננית כל חצי שנה ואתם מסודרים.

מולטי-ויטמין
מינון: כל יום
השקעה: 5 שניות
תמורה: האטת תהליכי הזדקנות ברמה הגנטית
במחקר אורך שערך המכון הלאומי לבריאות (
National Institute of Health) בארצות הברית, השתתפו אחיות בריאות לנשים שחלו בסרטן השד. לפי תוצאות המחקר, הנשים שנטלו תוספת ויטמינים בכל יום, נמצאו בסיכון נמוך יותר להתפתחות שינויים כרומוזומאליים הקשורים בגיל. באופן ספציפי יותר, היו להם טלמרים (telomeres) אותם חלקים של DNA, שמכסים את קצה הכרומוזומים ושומרים עליהם מפני נזק. לפי מחקרים, פחות טלומרים, או טלומרים קצרים יותר קשורים לתהליכי הזדקנות פיסית.

לעלות על המשקל
מינון: פעם בשבוע
השקעה: 5 שניות
תמורה: בין 6 ל- 8 שנים
כל מי שעשה פעם דיאטה (שזה בעצם כמעט כולם), מכיר את החוק מספר אחת בדיאטות: לא עולים על המשקל כל יום. אבל במונחים של בריאות, זאת בדיקת הבריאות הזולה והקלה ביותר. חוקרים מאוניברסיטת אלבאמה (
Alabama) מצאו כי תוחלת החיים של נשים עם אחוז השומן הגבוה ביותר (BMI של 45) היתה קצרה ב-8 שנים בממוצע. בגלל שכולנו יודעים כמה קל לקילוגרמים מסוכנים להצטבר, תמונת מצב שבועית יכולה לעזור לתפוס את מגמת העלייה בזמן, ולנקוט באמצעים המתאימים כדי לעצור אותה.

אגוזים
מינון: 5 פעם בשבוע
השקעה: 9.6 דקות
תמורה: שנתיים
אף אחד לא ממש יודע להסביר למה, אבל תוחלת החיים של מפצחי האגוזים (אנשים שמנשנשים אגוזים לפחות חמש פעמים בשבוע) ארוכה יותר מאנשים שאוכלים פחות אגוזים, פחות פעמים. האפקט הזה של אגוזים ככל הנראה תלוי במשתנים נוספים, כמו גיל ושאר הרכיבים שהתזונה מבוססת עליהם, אבל הנה כמה רמזים: אגוזים עשירים בסוגים בריאים של שומן, כמו שומן חד בלתי רווי ורב בלתי רווי, כולל חומצת השומן אומגה 3 הבריאה. אגוזים גם עשירים בקלוריות ולכן חלק מהמחקרים אומרים שאם כבר, אז פיסטוקים. הערכות חדשות מראות שהאגוזים הירקרקים מכילים כ-160 קלוריות למנה של 30 גרם. הרבה פחות ממה שחשבו בעבר.


סיבולת לב ריאה
מינון: 5 פעם בשבוע
השקעה: 60 דקות
תמורה: גוף צעיר ב-20 שנים ואתם אפילו עשויים להצמיח כמה תאים אפורים חדשים
סיבולת לב-ריאה, שנחשבת לדרך מספר 1 להגביר אנרגיה, יכולה לשפר מספר מדדים חשובים בתהליך ההזדקנות: היא מפחיתה יתר לחץ דם, היא משפרת את היכולת להכניס יותר חמצן ולהשתמש בו, והיא מגבירה את היכולת של הגוף להיפטר מסוכרים בזרם הדם ולהעביר אותם לתאים לדלק, שזה מפתח מרכזי במניעת סוכרת. בונוסים נוספים: שיפור בתפקוד הלב ושיפור בקצב שריפת השומן ב-10%. לפי מחקר שנערך באוניברסיטת ברקלי (
Berkeley) כל השינויים האלה מתרחשים די מהר. במחקר, אצל נשים בגיל המעבר שהשתתפו בפעילות גופנית במשך שעה ביום, חמישה ימים בשבוע, כל אותם מדדים השתפרו אחרי 12 שבועות בלבד.

שינה
מינון: כל יום
השקעה: לא פחות מ-6 שעות שינה ולא יותר משמונה
תמורה: חיים ארוכים יותר, סיכון נמוך להתפתחות מחלות לב, סוכרת ויתר לחץ דם
קשה להתווכח עם יותר מיליון אנשים, בגילאים 20 עד 102 שהרגלי השינה שלהם נחקרו כדי למצוא את מספר הקסם. חוקרים מצאו כי תוחלת החיים של המשתתפים שישנו בין 6 ל-8 שעות בלילה, היתה ארוכה יותר בהשוואה למשתתפים שישנו פחות מזה, או יותר מזה. עד כמה השעות האלה חשובות? לפי תוצאות המחקר, קבוצת חשוכי השינה היתה בסיכון גבוה ב-12% לתמותה בכל זמן בתקופה שבין ארבע ל-25 שנים. ואולי ממצא יותר מפתיע: קבוצת האנשים שישנו למעלה מ-9 שעות בלילה, נמצאה בסיכון גבוה ב-30% לתמותה, בהשוואה לקבוצת המשתתפים שישנה טוב במשך 6 עד 8 שעות.
 

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.