פרידות זה לא הצד החזק של אף אחד. במיוחד לא פרידות מקילוגרמים עודפים. השאלה היא, האם התירוץ השחוק של כולנו ("זה החילוף חומרים שלי") הוא באמת הסיבה. ואם כן, מה אנחנו יכולים לעשות עם זה?

תזונה, פעילות גופנית, חילוף חומרים ומה שביניהם.

גברים נהנים יותר

חילוף חומרים בעצם מתאר את הקלוריות שאנחנו שורפים כשאנחנו יושבים רגל על רגל. או יותר נכון, כשאנחנו יושבים, עובדים, נושמים, חושבים, ישנים. חילוף החומרים אחראי לשרוף בערך 2/3 מהקלוריות שאנחנו צורכים. פעילות גופנית אחראית לכל השאר.

חילוף החומרים הוא רשת מסועפת של הורמונים ואנזימים, שלא רק הופך מזון לדלק של הגוף. הוא גם זה שקובע כמה קילומטרים האוטו אוכל על כל ליטר דלק. כן, לגנטיקה יש חלק בזה. אבל אין לה בלעדיות. תהליך חילוף החומרים הוא זה שקובע את הקצב בו נשרוף קלוריות, כמה מהר נעלה במשקל ובאיזה קלות נוריד אותו.

אבל, לא אצל כולם חילוף החומרים עובד באותו קצב, בכל זמן. גם אצל גברים וגם אצל נשים, קצב חילוף החומרים יורד עם הגיל. אצל נשים הוא עולה (לא בצורה משמעותית) בזמן וסת, היריון והנקה. אבל זה גם ככה מתקזז עם הנטייה לאכול קצת יותר, ככה שאין מה לקנא. בטח לא לגברים. הם שורפים 5% יותר קלוריות, לא משנה מה הם עושים.

לא משנה אצל מי, קילוגרם אחד שורף אותה כמות קלוריות, אבל תלוי ממה הוא בנוי. קילוגרם של שריר שורף 70 קלוריות ביום, וקילוגרם של שומן שורף רק 4. וככל שיש לנו יותר קילוגרמים של שרירים, קצב חילוף החומרים עולה רק בגלל עבודות תחזוקה שוטפת.

בגלל ששרירים שורפים יותר קלוריות משומן, אפילו במצב מנוחה, זה אומר בגדול שאפשר לאכול יותר ולהשמין פחות. זה גם ההסבר לזה שכל כך קל להעלות במשקל אחרי שהורדנו, כי כשמפחיתים כמות משמעותית של שומן, הגוף מתרגל לעבוד עם פחות קלוריות.  

אימוני כוח לבניית מסת שריר, הם אחד מהדברים שאפשר לעשות בשביל להאיץ את חילוף החומרים. דרך נוספת היא פעילות גופנית אירובית. ההבדל הוא שפעילות אירובית שורפת קלוריות בזמן האימון, ואימוני כוח משפיעים על קצב חילוף החומרים בטווח הארוך.

אוכלים יותר שורפים יותר

למרות שיש כמה דברים שמשפיעים על קצב חילוף החומרים, בגדול זה משהו שאי אפשר לשנות אותו. אבל, אפשר לנסות להוציא ממנו את המקסימום. חוץ מפעילות גופנית, ההמלצה הכי טובה היא לאכול קצר וקולע. ארוחות תכופות משאירות את חילוף החומרים על אש קטנה, ובסך הכל שורפים יותר קלוריות לאורך היום.

אבל בשביל שחילוף החומרים יעבוד כל הזמן, צריך להפוך את זה לדרך חיים. כשההפסקות בין הארוחות גדולות מדי, קצב חילוף החומרים יורד בצורה אוטומטית כי הגוף שלנו בטוח שסוף העולם הגיע. לנו יש נטייה לפצות את עצמנו בארוחה גדולה, אבל הדבר היחיד שיצא מזה, הוא שהגוף ילחם על כל קלוריה.

אין  ארוחות חינם

ולשאלת מליון הדולר, יש מזונות ששורפים קלוריות?. בפועל, כל סוג של מזון מעלה את קצב חילוף החומרים. בשעה הראשונה אחרי הארוחה המערכת הכי פעילה. אבל זה לא בטוח שלאיזה שהוא סוג של מזון יש יכולת להאיץ את חילוף החומרים בצורה משמעותית.

היה דיבור על פלפלים חריפים ועל תה ירוק שכביכול שורפים יותר קלוריות. היו גם כמה מחקרים שבדקו את זה. אבל כנראה שצריך לשתות כל כך הרבה תה ולאכול כל כך הרבה פלפלים, שלא בטוח שזה שווה את זה. גם בשביל לעכל חלבונים הגוף משתמש ב- 25% יותר אנרגיה, ככה שלפחות באופן תיאורטי אכילת חלבונים מפעילה את המערכת קצת יותר מאשר פחמימות עם אותה כמות קלוריות. השורה התחתונה היא, שלמזון יש השפעה כמעט חסרת חשיבות על קצב חילוף החומרים, ובשביל להפחית באמת במשקל, אנחנו יודעים מה צריך לעשות.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

הוסף תגובה חדשה