אם מסתכלים טוב טוב ברשימת הרכיבים, מגלים שחלק מהתרופות שאנחנו משתמשים בהן הכי הרבה, התחילו בעולם הצומח. חלק מהחומרים שעושים אספירין הם ערבה, בתרופות ממשפחת הסטאטינים אפשר למצוא פטריות, וטמיפלו, התרופה לשפעת, התחילה בסין בתור כוכב אניס.

ואנחנו שואלים- למה להסתבך? למה לא להשתמש מלכתחילה במקורות?

עוזרר

המסורת: דיוסקורידס (Dioscorides), הרופא היווני הראשון, כתב עליו כבר במאה הראשונה לספירה, במה שלימים הפך לטקסט הרפואי המשפיע ביותר ב-16 המאות שבאו אחריו. מאז, השתמשו בעלים הירוקים, בפרחים הלבנים-ורודים ובגרגרים האדומים של העוזרר מסין ועד אירופה, דרך אמריקה, כדי לשפר את בריאות המערכת הקרדיווסקולארית.

המדע: מחקרים חדשים יודעים להסביר שמה שבעבר קראו לו השפעה מרגיעה על הלב, קוראים היום נוגדי חימצון, שמרגיעים את השרירים בדפנות העורקים, מגבירים את זרימת הדם ללב, ומפחיתים תסמינים של מחלות לב. מחקרים גם מראים כי אותם רכיבים יכולים למנוע ולטפל במצבים נוספים. בשנת 2008 נערכה אנליזה של כל המחקרים הקיימים על עוזרר עד לאותה תקופה. המסקנה היתה כי תמציות הצמח הגבירו את חוסן הלב, את הסיבולת בזמן פעילות גופנית, וצמצמו מקרים של קוצר נשימה.

שורה תחתונה: אם אתם סובלים מבעיה, אתם צריכים להיות תחת פיקוח רפואי. אבל, מחקרים ממליצים על מינון של 60 מ"ג, שלוש פעמים ביום, בתה או קפליות.

בצל

המסורת: בתרבויות רבות, בצל פתר את כל הבעיות שאפשר להעלות על הדעת. סוכרת, בעיות במערכת הנשימה, בעיות עיכול ועוד. ביוון למשל, לפני האולימפיאדה, נהגו לסחוט אותו, לשתות את המיץ שלו ואת השאריות למרוח על הגוף לפני כל תחרות, כדי לשפר את הביצועים.

המדע: פשוט אין מילה אחרת שמתארת את כמות המחקרים שמאשרים את כל השימושים המסורתיים של הבצל. התיוסולפינט (Thiosulfinates), החומר שאחראי על הריח החריף של הבצל, עשוי להפחית תסמינים של סוכרת ולשמור על הלב. הקוורצטין (Quercitin), נוגד החימצון העיקרי בבצל, מונע התפתחות מצבים דלקתיים בגוף וגם מגן מפני סוגים שונים של סרטן. יותר מזה, הגוף סופג את הקרווצטין שבבצל פי 3 מהר יותר מאשר בתפוח. וחוץ מזה, כנראה שביוון היו בדרך הנכונה- לפי מחקר שפורסם בשנת 2009 בכתב העת Sport Nutrition, תמציות קוורצטין באמת ממריצות.

שורה תחתונה: כמה שיותר צבעוני, כמה שיותר חי וכמה שיותר.

פטרוזיליה

המסורת: בשנת 1629, כשמלכת אנגליה הגיעה לרוקח שלה, ג'ון פרקינסון (John Parkinson), הוא כתב לה מרשם עם 2 מילים. שורש פטרוזיליה. פרקינסון נחשב לאחד מגדולי הרוקחים שהשתמשו בצמחי מרפא ובמאות שהגיעו לאחר מכן המרשם שלו היה תלוי על כל מקרר באירופה כולה. פטרוזיליה נחשבת יעילה במיוחד לטיפול בבעיות של דרכי השתן, וכמובן שאחרי שאכלתם את כל הבצל הזה, תצטרכו משהו להפיג את הריח. גם בזה פטרוזיליה טובה, וגם לזה אחראי פרקינסון.

המדע: לפי מחקר שפורסם בכתב העת Journal of Urology, פרקינסון צדק. שורש פטרוזיליה משתן ומועיל לבריאות דרכי השתן. בערך שלוש כוסות תה ביום (בכל אחת בערך 2 גרם של פטרוזיליה רגילה) אם אתם סובלים מבעיה. אם אתם רוצים לאמץ את זה כהרגל קבוע, זה יסייע לשמור על המערכת לטווח הרחוק.

שורה תחתונה: להתחיל לאכול את העלים שמקשטים את הסטייק שלכם.

פלפל אדום חריף

המסורת: קולומבוס גילה לא רק את אמריקה, אלא גם את הפלפלים החריפים. הטעם של התרמילים האדומים הארוכים הזכיר לו את הפלפל השחור, תבלין שהיה יקר ערך באירופה של אותם ימים. הפלפל האדום הסתבר כבעל יכולות הסתגלות מרשימות, ומהר מאוד הפך לבן בית בכל מטבח ואורח של כבוד בכל בית מרקחת. הרוקחים השתמשו בו כמעט לכל דבר. מהקלה על כאבים ועד לאפרודיזיאק.

המדע: מחקרים מראים כי קפסאיצין (Capsaicin), הרכיב הפעיל והחריף בפלפלים מרגיע את השליחים העצביים שאחראים להעביר אותו של כאב למוח. ובאמת, היום יש לו מוניטין בעיקר בתחום של הקלה על כאבי שרירים ומפרקים. החדשות העוד יותר טובות הן שלפי מחקרים הוא גם מסייע לירידה במשקל. מחקר שפורסם בשנת 2009 בכתב העת American Journal of Clinical Nutrition, הראה כי קפסאיצין ורכיבים נוספים בפלפל עוזרים להיפטר מעודפי שומן בבטן, ומפחיתים את הרמות של גרלין, הורמון הרעב.

שורה תחתונה: אל תחפשו המלצה שאומרת כמה פלפלים צריך לאכול בשביל להפחית במשקל, כי אין אחת כאת. התשובה היחידה לשאלה היא - כמה שאתם מסוגלים.

מליסה

המסורת: מנחמת את הלב, ומסלקת מלנכוליה ועצבות. זה מה שכתב ג'ון ג'רארד (John Gerard) על המליסה בשנת 1579, ברשימה שכללה את כל הצמחים המשונים שגדלו בגינה שלו ואת ההשפעות שלהם. וכנראה שלא מעט אנשים קראו את הרשימה הזאת, כי בחברה במשפחת השפתניים (בת-דודה של נענע, מרווה וקורנית) השתמשו מאז כדי לטפל בחרדה, לחדד את הזיכרון ולסייע לשינה ולעיכול.

המדע: בדיוק כמו פעם, מליסה יכולה לסייע לשינה בלילה שלפני, ולהשאיר אתכם רגועים ומרוכזים בזמן אמת. לפי מחקר שפורסם בכתב העת- Neuropsychopharmacology, היא טובה גם למערכת החיסונית.

שורה תחתונה: מים חמים, שתי כפיות של הצמח המיובש. זה כל הסיפור.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

הוסף תגובה חדשה