שופינג הוא לא רק עניין חומרי. מחקרים חדשים מראים ששופינג טוב לבריאות הפיסית והנפשית, משחרר אנדורפינים, מחזק את המערכת החיסונית, שומר על המוח חד, מהיר ושנון ואפילו ממלא צרכים חברתיים בסיסיים, בתנאי כמובן שאתם נהנים ממנו. או יותר נכון, אתן.

לכל מי שחיפש ולא מצא, האושר נמצא בשקית (או בשקיות) 

יש תמורה בעד האגרה

האקדמיה עלתה על הסיפור הזה כבר מזמן, אבל החליטה לשתף אותנו רק עכשיו. כבר במחקר שנערך בשנה שעברה באוניברסיטת ברונל (Brunel) שבאנגליה, הצליחו החוקרים לראות ששופינג קשור לפעילות מוגברת בקורטקס השמאלי הפרה-פרונטאלי, אותו חלק במוח שקשור לעונג וחשיבה חיובית. בפועל, זה אומר שרמות הדופמין (המוליך העצבי שמשוחרר בזמן חוויות נעימות, כמו סקס) עולות בצורה חדה אפילו אם קונים רק בעיניים.

במחקר אחר, מתנדבים חוברו למכשירי הדמיית מוח בזמן שצפו בתמונות של מוצרים שונים. כשהם הבחינו בפריט שמצא חן בעיניהם, נחשול של דופמין הציף את אזור הגמול חיובי במוח (Nucleus Accumbens). באופן מפתיע, הדופמין הזה נעלם כאשר הראו להם את חיובי כרטיס האשראי.

יותר מזה. כנראה שדחף לקניות הוא לא משהו שכדאי לכבוש. במחקר משותף של אוניברסיטת הארוורד (Harvard) וקולומביה (Columbia), 57 קנייניות פוטנציאלית התבקשו להתמודד עם החלום הרע של כל קונה - לבחור בין פריט לבוש יקר שהן אוהבות, לבין האופציה הזולה והפחות נחשקת של אותו פריט. אותן נשים חולקו בצורה רנדומאלית לשתי קבוצות, בראשונה הן התבקשו להעריך עד כמה הן יתחרטו על הבחירה ביום למחרת. בקבוצה השניה הן התבקשו להעריך עד כמה הן עשויות להתחרט על הבחירה בעוד 10 שנים. הקנייניות מהקבוצה השניה היו הרבה יותר מאוכזבות מכך שהן בחרו באפשרות הזולה. מאוחר יותר, כאשר נתנו להן להתפרע במרכז קניות אמיתי, הן קנו הרבה יותר פריטים, הרבה יותר יקרים והרבה פחות נחוצים.

מה שזה לא עושה לכם, דבר אחד בטוח. קניות זה ווין ווין סיטואשיין. את מחייכת כי יש לך פריט חדש. מי שמכר לך אותו מחייך כי הוא ביצע עסקה והוא גם הולך לקבל עליה עמלה. וזה לא נגמר כאן. שופינג יכול גם לעזור לנשים לשמור על ראש צלול בגיל מבוגר. מחקר שנערך באוניברסיטת ג'ון הופקינס (Johns Hopkins) הראה שנשים מבוגרות נוטות להיות יותר עסוקות מבחינה שכלית ומנטאלית, פעילות יותר מבחינה פיסית ומעורבות יותר מבחינה חברתית, כשהן קונות. ואתם אפילו לא צריכים לעשות שום דבר מיוחד בשביל זה.

עסקה טובה

אז אם כל הצדדים מרוויחים, למה גברים בכל זאת כל כך שונאים קניות? לא מאוד מפתיע, אבל שופינג של גברים ונשים זה לא אותו דבר. במחקר שנערך באוניברסיטת סטנפורד (Stanford) ופנסילבניה (Pennsylvania) ביקשו מגברים ונשים לשרטט מסלול קניות משוער. הגברים היו קצרים וקולעים. הנשים הלכו על המסלול הארוך. ההסבר של החוקרים היה שגברים קונים פריטים ספציפיים ורק כשהם באמת צריכים אותם, בעוד שנשים נוברות ומחפשות כדי לראות מה חדש.

אבל זה לא אומר שגברים ושופינג הם חתול ועכבר. גברים לא מתנגדים לקניות באופן כללי, הם פשוט מתנגדים לדברים שלא מעניינים אותם. שימו אותם בחנות אלקטרוניקה ותראו מה קורה.

ועוד מחקר אחרון לסיום. קונים שהולכים על האופציה המספיק טובה, הם הקונים הכי מאושרים. עדיף להסתפק במה שיש ולא לרצות עוד. יש לנו כמות מוגבלת של אנרגיה מנטאלית, והמוח רוצה וצריך לשמור אותה. למשל, על כל זוג מגפיים שאנחנו מודדים, החומר האפור שלנו עובד די קשה כדי לתאר מה יקרה כשהם באמת יהיו שלנו. עכשיו תכפילו את התהליך פי כמה. לא חבל?.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

הוסף תגובה חדשה