ירידה בתפקוד המוח היא אחד מהדברים שהכי מפחידים אותנו בזקנה, ואנחנו גם נוטים להניח שהיא בלתי הפיכה. הכירו את התורה ההודית שמבטיחה להאט את ההידרדרות ולשמור על המוח צעיר לאורך זמן

קורה לכם לפעמים שאתם מנסים להיזכר בשם של אדם שזה עתה פגשתם, אבל פשוט לא מצליחים? גם אתם נכנסים לחדר ולא מצליחים לשחזר מה רציתם לעשות בו? קודם כל חשוב להרגיע – שכחה היא דבר טבעי שכולנו מתמודדים איתו, אך מטבע הדברים, ככל שאנחנו מתבגרים, התופעה הופכת רחבה ומורגשת יותר בשל הזדקנות תאי המוח.

"איור ודה" היא שיטת טיפול הוליסטית שמגיעה מהודו והתפשטה עם השנים גם לנפאל, סרי לנקה, טיבט וסין. חסידיה מאמינים כי ניתן להאט את קצב הזדקנות המוח – ובאופן די מפתיע, לרוב העקרונות שלהם בהקשר הזה נמצא גם ביסוס מחקרי כלשהו.

על פי שיטה זו, במוח פועלים שלושה תהליכים מרכזיים – "dhi" – כוח הלמידה; "Dhriti" – כוח עיבוד המידע; ""smriti – הזיכרון. השיטה מפרידה גם בין שלושה סוגים של מוחות אנושיים:   ""Vata- אנשים שלומדים מהר ושוכחים מהר; ""Pitta, אנשים עם אינטלקט גבוה וזיכרון סלקטיבי; ""Kapha, אנשים שלוקח להם יותר זמן ללמוד דברים, אבל כשהם לומדים משהו הם לא ישכחו אותו בקלות.

על פי ה"איור ודה", כל אחד מאיתנו יכול לחזק את שלושת התהליכים במוחו בדרכים הבאות:

1. מזון למוח

המוח הוא באופן מפתיע למדי גם האיבר השמן ביותר בגופנו. לכן, הוא זקוק לחומצות שומן בריאות כדי להתפתח, בייחוד כדי לפתח את ה-""Smriti, הזיכרון. בקביעה זו, שמקורה ב"איור ודה", תומכים בשנים האחרונות גם לא מעט מחקרים מדעיים. לכן, מומלץ להזין את המוח במאכלים כמו: שקדים, אגוזי מלך, שמן זית, גרעיני חמנייה, תמרים וצימוקים.

מזונות נוספים שיתרמו למוח כוללים בין היתר עדשים, שעועית ואפונה. חסידי התורה מאמינים כי גם פלפל שחור מגביר את יכולת העיבוד של המוח ומשפיע בצורה חיובית על תהליכי חשיבה. בנוסף, הם ממליצים להעדיף מזונות טריים מכיוון שמזון משומר או קפוא יכול להכניס לגוף רעלנים שיזיקו למוח.

2. עשבי מרפא

על פי ה"איור ודה", ישנם צמחי מרפא שיכולים לחולל פלאים לשלושת התהליכים המרכזיים במוחנו - הזיכרון, הריכוז ויכולת העיבוד. צמחים אלו כוללים בין היתר: גוטה קולה (או סנטלה) - Gotu Kola; אשווגאנדה (או ויתניה משכרת) - Ashwagandha; בקופה (או פשטה) – Bacopa. על פי האמונה ההודית, הצמחים האלו גם מעצימים רגשות חיוביים בזמן הלמידה, שהופכים את התהליך למהנה ואפקטיבי יותר.

3. נוגדי חמצון

מלבד שומן, המוח דורש כמות גבוהה ביותר של חמצן כדי לתפקד. לכן, קיים סיכון גבוה שהתאים בו יתחמצנו בצורה שתגרום להם נזק לטווח ארוך. החמצון נגרם כתוצאה מנוכחות גבוהה של רדיקלים חופשיים, חומרים שבריכוז גבוה מדי עלולים לגרום לסרטן ולמחלות ניווניות. נוגדי החמצון נלחמים ברדיקלים החופשיים ובכך מגנים על הגוף ומשפרים את פעילות המוח.

כדי להגן על המוח מפני הנזק האפשרי של רדיקלים חופשיים, ממליצים ההודים לשתות בכל יום תה צמחים טבעי. בנוסף, הם מציעים שלא לוותר על ירקות, פירות ותבלינים. זו אחת הסיבות לכך שהמטבח ההודי, שנחשב לאחד הבריאים בעולם, עושה שימוש נרחב בתבלינים עוצמתיים ומגוונים.

4. אתחול יעיל של המוח

אינספור מחקרים שנערכו במאות השנים האחרונות הדגישו כמה שנת לילה טובה היא חיונית לתפקוד תקין של המוח, אולם ההודים ידעו זאת הרבה לפניהם. ה"איור ודה" ממליצה להיכנס למיטה ב-22:00, אם כי זו לא בדיוק המלצה ריאלית לרובנו.

השיטה מציעה גם מגוון כלים שיעזרו למי שמתקשה להירדם – על פי אמונה זו, לצמח הבקופה (או פשטה שרועה), יש סגולות עוצמתיות שיכולות לעזור להירדם. חסידי השיטה ממליצים גם על יוגה ומדיטציה כמה שעות לפני השינה כדי להפיג את הלחץ ולעזור להכין את הגוף לשינה.


chair banner1









תגובות פייסבוק
comments

הוסף תגובה חדשה