אם שליש מהחיים אנחנו ישנים, כדאי שהשליש הזה יהיה טוב. לא רק בשביל להגיע בזמן לפגישה החשובה שיש לכם בבוקר. אלא גם כדי לא להיתקל במילים ארוכות כמו מחלות קרדיווסקולאריות.

שינה עדיין נמצאת בתחתית רשימת המטלות שלכם? תנו לנו לשכנע אתכם אחרת

בגלל המשקל

ההורמונים שלנו לא צריכים סיבה מיוחדת בשביל להשתגע. גם מעט מדי שינה, כמו עוד הרבה דברים אחרים, מורידה אותם מהפסים. במיוחד את אלה שאחראים על ויסות התיאבון. אם שמתם לב או לא, מעט מדי זמן של עיניים עצומות שווה עיניים גדולות. ללא שינה מספקת העניין במזונות עשירים בשומן ובפחמימות גובר, וגורם לנו לרצות יותר קלוריות מאשר אנחנו באמת צריכים. באחד הניסויים שנערכו, אחרי שני לילות בלבד של שינה לא ראויה, למשתתפים היה ריכוז גבוה יותר של ההורמון גרלין (שמייצר תחושת רעב) וריכוז נמוך של ההורמון לפטין (שמדכא רעב). לאורך זמן, המשמעות של זה היתה עלייה במשקל.

בגלל הטישו

ישנים פחות משבע שעות בלילה? לפי מחקר שנערך, הסיכוי שלכם להסתובב החורף הזה עם פק"ל התקררות (בעיקר ממחטות) גבוה פי 3. מחקרים אחרים מצאו שאם אנחנו לא ישנים מספיק, אפילו חיסון נגד שפעת לא יעזור לנו. בניסוי השתתפו גברים מסורבי שינה, שלמרות שקיבלו חיסון נגד מחלת השפעת, היו להם 50% פחות נוגדנים לוחמי-מחלות בעשרת הימים שלאחר החיסון. וזה בגלל ששינה מספקת מחזקת את תגובת מערכת החיסון, ושינה לא מספקת מקלקלת אותה.

בגלל הסוכר

סוכר הוא הדלק שכל תא בגוף לא יכול להמשיך לתפקד בלעדיו. במחקר שנערך באוניברסיטת שיקאגו (Chicago), ששה ימים בלבד של הגבלת שינה הספיקו בשביל שהמשתתפים יצליחו לפתח התנגדות לאינסולין, ההורמון שמסייע להעביר סוכר לתאים דרך זרם הדם. במחקר אחר, אפילו המשתתפים שמראש הוגדרו כבעלי מחזור שינה קצר, לא הצליחו לעבד סוכר בצורה טובה עם פחות מ- 6 שעות בלילה. וכמעט כל בעיה שמתחילה בשיבוש חילוף החומרים של סוכר, נגמרת בסוכרת מסוג 2, מחלה כרונית רצינית שנמצאת במגמת עלייה תמידית.

בגלל העצבים

לפי מחקר שנערך באוניברסיטת שיקאגו (Chicago), שינה בלתי מספקת גורמת גם לרמות הקורטיזול (הורמון הסטרס) להגיע לשיא בשעות אחר-הצהריים והערב. העלייה הזאת מקבלת ביטוי בצורה של קצב לב מוגבר, לחץ דם גבוה, ריכוז לא רצוי של סוכר בדם, וסיכון גבוה יותר לסבול מיתר לחץ דם, מחלות לב וסוכרת סוג 2. חוץ מלהרגיש כמו סערת רגשות מכף רגל ועד ראש, העוררות שמביא איתה קורטיזול מגיעה בזמן לא כל-כך מתאים. בדיוק כשאנחנו אמורים לסגור את היום ולהתכונן לקראת שינה.

בגלל מצב-הרוח
תאמינו או לא, אבל שינה ומצב רוח מגיעים מאותו מקום במוח ומיוצרים על ידי אותם חומרים, מה שאומר שאנשים שעייפים בצורה כרונית, הם בדרך-כלל גם פחות שמחים. המשמעות של זה יכולה להיות סיכון גבוה יותר לסבול מדיכאון, אבל כנראה רק אצל אלה שמלכתחילה רגישים לזה.

בגלל הקמטים

לא סתם קוראים לזה שנת יופי. מצד אחד, בזמן שאנחנו ישנים ולא עושים כלום, העור עובד קשה מאוד. מחקרים מראים כי קצב תחלופת התאים בלילה גבוה פי 8 והטמפרטורה של העור (שגבוהה יותר בלילה) מאפשרת לחומרים מזינים להיספג יותר טוב. מצד שני, כמו שכל מי שלא ישן מספיק בלילה יכול להעיד, התוצאות של חוסר בשינה לא יפות. יותר מזה, רמות גבוהות של קורטיזול מאטות את הייצור של קולגן ולכן תורמות להיווצרות קמטים.

בגלל הכאב

זה לא מפתיע שכאבים כרוניים יכולים לגרום לנו להסתובב ולהתהפך כל הלילה. אבל גם מעט מדי שינה יכולה לחדד את תחושת הכאב ואפילו להגביר אותה. מקרה קלאסי של ביצה ותרנגולת? באחד המחקרים שנערכו, העירו את המשתתפים ל-20 דקות בכל שעה, במהלך שמונה שעות ובמשך שלושה ימים ברצף. התוצאות הראו סבילות נמוכה יותר לכאב וגם כאבים חדשים שהגיעו משום מקום.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

הוסף תגובה חדשה