יש דבר כזה 'יותר מדי' ממשהו טוב? כשזה מגיע לשינה, כנראה שכן. זה נכון ששנת לילה טובה חיונית לבריאות, אבל יותר מדי שינה קשורה לבעיות רפואיות רבות, כולל סוכרת, מחלות לב, וסיכון גבוה יותר למוות.

בדרך כלל אנשים מתלוננים שהם ישנים פחות מדי, אבל מסתבר שגם לישון יותר מדי זה לא תמיד דבר טוב.

מה שמתחשק לי זה לישון

כמות השינה שאנחנו צריכים משתנה בצורה משמעותית לאורך החיים. היא תלויה בגיל, במידת הפעילות, במצב הבריאות הכללי, ובאורח החיים. למרות שצרכי השינה משתנים לאורך הזמן ומאדם לאדם, המומחים בדרך כלל ממליצים על בין 7 ל- 9 שעות שינה בלילה למבוגרים.

לא כל מי שישן יותר מדי סובל מהפרעת שינה. יכול להיות שהוא שותה קצת יותר מדי אלכוהול, נוטל תרופות מרשם, או סובל מדיכאון. מצד שני, יכול להיות שהוא גם ממש נהנה לא לצאת מהמיטה.

אצל אנשים שסובלים מיתר שינה (Hypersomnia), השינה היא למעשה בעיה רפואית. הם ישנים הרבה ביום, וזה לא במיוחד פוגם בשנת הלילה שלהם. בכל זאת הם מרגישים עייפות, שתנומה בדרך כלל לא מרגיעה אותה. כתוצאה מהצורך הכמעט תמידי שלהם לישון, רבים מהם סובלים מסימפטומים של חרדה, אנרגיה ירודה, ובעיות בזיכרון.

אצלנו בפולניה אומרים ששינה זה מחלה, וכנראה שיש בזה יותר ממשהו. לדוגמא, מחקר שכלל כמעט 9,000 משתתפים אמריקאנים מצא כי אנשים שישנו יותר מ- 9 שעות בכל לילה, נמצאו בסיכון גבוה ב-50% לחלות בסוכרת, בהשוואה לאנשים שהסתפקו ב- 7 שעות של חלומות מתוקים.

יותר מדי שינה עלולה לגרום לנו גם לשקול יותר מדי. מחקר חדש מצא כי אנשים שישנו במשך 9 או 10 שעות בכל לילה, היו בסבירות גבוהה יותר ב- 21% לסבול מהשמנת יתר, בהשוואה לאנשים שישנו 7 או 8 שעות. הקשר בין שינה והשמנת יתר נשאר זהה גם כשהחוקרים שיקללו גורמים מקלים כמו תזונה ופעילות גופנית.

לאנשים שרגישים לכאבי ראש בכלל מומלץ לא להפריז בשינה. שינה ארוכה יותר מהרגיל (בסוף שבוע או בחופשה למשל) יכולה להיגמר בבוקר של כאבי ראש. החוקרים מאמינים שיתר שינה משפיעה על מוליכים עצביים במוח, במיוחד על סרוטונין.

היו ימים שבהם רופאים המליצו לאנשים שסובלים מכאבי גב פשוט לשכב במיטה. אבל הימים האלה עברו. נכון, כדאי לצמצם פעילות גופנית כאשר סובלים מכאבי גב, אבל רופאים עכשיו מבינים את היתרונות של מידה מסוימת של פעילות. וכולם אגב מצביעים נגד לישון יותר מהרגיל.

בדרך כלל מקשרים בין דיכאון ובין נדודי שינה (Insomnia), אבל בפועל בערך 15% מהאנשים שסובלים מדיכאון ישנים יותר מדי. עודף שינה עלול להחמיר את הדיכאון. יותר מזה, במצבים מסוימים, חסך מסוים בשינה יכול אפילו להיות טיפול יעיל בדיכאון.

לא מעט מחקרים מצאו שיעורי תמותה גבוהים יותר בקרב אנשים שישנו יותר מ- 9 שעות בלילה, בהשוואה לאנשים שישנו 7 או 8 שעות. סיבת המוות הרשמית לא נקבעה, אבל החוקרים משערים שהמשתנים שמתווכים בין הקשר הזה הם דיכאון ומצב סוציו-אקונומי נמוך.

ומה יש לרפואה המשלימה להציע?

לאנשים שסובלים מיתר שינה, המומחים ממליצים בתור התחלה לבדוק מה הסיבה שגורמת לזה. מעבר לסיבה, הם ממליצים לאפס שעונים ולשמור על זמנים קבועים של המראות ונחיתות מהמיטה, להימנע מקפה ואלכוהול סמוך לשעת האפס, ולהקפיד על פעילות גופנית קבועה וסביבה מעודדת שינה בחדר השינה.

ואנחנו אומרים לכם, לכו לעשות עיסוי. כי כמעט  כל בעיה שגורמת להפרעת השינה, או נגרמת בעקבותיה, עיסוי יכול לפתור. העיסוי מרפה ומרגיע בטווח הקצר, אבל מעודד ערנות וחיוניות בטווח הארוך. הוא משפר את זרימת הדם, משפיע על המערכת החיסונית, מערכת העצבים והמערכת ההורמונאלית. הוא מאיץ את חילוף החומרים והמוליכים העצביים בגוף, מנקה רעלים, משפר את מצב הרוח, מווסת את לחץ הדם ואת הדופק ואפילו קצת עוצר את התקתוק האינסופי של השעון הביולוגי.   

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

תגובות   

#1 שינה ארוכהדבורה 2016-04-16 23:31
יש לי פיברומיאלגיה ונוירופטיה.
אני לא ישנה בלילה , נרדמת ב5.00 6.00 וישנה כול היום עד 17.00 18.00.
מחפשת את המיטה ורוצה להישאר במיטה ולישון.
התופעה לא חדשה כן הולכת ומחריפה.
אודה לכם אם תייעצו לי איזה טיפולים לקבל.
שבוע טוב.
דבורה
ציטוט

הוסף תגובה חדשה