Write a comment

 

האם אתם מזהים קמטים חדשים, או שערה לבנה חדשה בכל פעם שאתם מתבוננים במראה? שינויים טבעיים מתרחשים ככל שתהליך ההזדקנות מתקדם. אבל, אנחנו לא נתונים רק לחסדיה של אמא טבע.

כל השינויים הקשורים בתהליך ההזדקנות, ומה אפשר לעשות לגביהם.

מערכת קרדיווסקולארית

אחד השינויים המשמעותיים שמתרחשים עם השנים קורה בלב ליבה של המערכת. שריר הלב הופך פחות יעיל. המשמעות היא שהוא צריך לעבוד קשה יותר כדי לפמפם את אותה כמות של דם לאורך הגוף. בנוסף, גם אם שמרנו על עצמנו כמו שצריך, שאריות שומן יכולות להצטבר על הדפנות הפנימיות של העורקים וכלי הדם מאבדים את הגמישות שלהם. כל השינויים האלה הופכים את העורקים קשים יותר, וגורמים ללב לעבוד אפילו עוד יותר קשה כדי להזרים דרכם דם. כולם ביחד יכולים להוביל להתפתחות יתר לחץ דם ובעיות קרדיווסקולאריות אחרות. מה אפשר לעשות? טוב ששאלתם. כדי לשמור על בריאות הלב, פעילות גופנית (צעידה, שחיה, או כל סוג אחר של פעילות גופנית) חייבת להיות חלק מהשגרה היומית. ואם אתם מעשנים, תפסיקו. הסיכון להתפתחות מחלות לב יצנח כמעט באופן מיידי.

עצמות, מפרקים, שרירים

אומרים שעם השנים אנחנו מתכווצים, וזה נכון. עם הגיל, העצמות נוטות להתכווץ, גם בצורה וגם בצפיפות, מה שמחליש אותן והופך אותן לרגישות יותר לשברים. אצל השרירים מתרחש תהליך דומה. באופן כללי, עם השנים הם מאבדים כוח וגמישות, מה שעלול לגרום לבעיות שיווי משקל וקואורדינציה. כדי להתגבר לפחות על חלק מהבעיה, התזונה צריכה לכלול הרבה סידן ו-ויטמין D. פעילות גופנית היא 2 ציפורים במכה אחת: היא גם שומרת על השרירים חזקים ואם היא כוללת הרמת משקולות, היא גם עוזרת לבנות צפיפות עצם, ומפחיתה את הסיכון להתפתחות אוסטיאופורוזיס. בנוסף, עצמות חזקות ובנייה של מסת שריר גם מגינה על המפרקים מפציעה, ועוזרת לשמור על גמישות ואיזון. השאיפה היא לשלב פעילות גופנית ברוב ימות השבוע, ולהוסיף לפחות פעמיים בשבוע אימוני כושר.

מערכת העיכול

עצירות היא בעיה שכיחה, והיא הופכת אפילו שכיחה יותר בגיל מבוגר. גורמים רבים יכולים לתרום להתפתחות עצירות: תזונה דלה בסיבים תזונתיים, צריכה נמוכה של נוזלים, חוסר בפעילות גופנית, טיפולים תרופתיים שונים (כולל תוספי מזון, כמו ברזל לדוגמא), בעיות רפואיות כרוניות (כמו סוכרת) ועוד ועוד. כדי להימנע מעצירות יש הרבה דברים שאפשר לעשות. בתור עזרה ראשונה- לשתות הרבה מים, לאכול תזונה בריאה ומגוונת עם הרבה פירות, ירקות ודגנים מלאים, להפוך פעילות גופנית להרגל יומי, ולא להתעלם מהאיתותים שהמעיים שולחים לכם.

מערכת השתן

גם אי שליטה על הסוגרים הופכת לאחת הבעיות השכיחות עם הגיל. אצל נשים אלה ההריונות וגיל המעבר, אצל גברים זאת הערמונית שעושה בעיות. אבל אובדן שליטה על הסוגרים יכולה גם להיות תוצאה של בעיות בריאותיות, כמו השמנת יתר, עצירות כרונית, או שיעול כרוני. אחת הטכניקות היעילות ביותר היא ללכת יותר להתפנות, גם אם לא ממש מרגישים צורך. בנוסף, אם סובלים מעודף משקל מומלץ להפחית במשקל. אם מעשנים, מומלץ להפסיק. סוג הפעילות הגופנית שמאוד עוזרת במקרה של סוגרים שנחלשו היא יוגה או פילאטיס, שעוזרת ללמוד להכיר את שרירי רצפת האגן ולחזק אותם. אם אתם לא אנשים של פעילות גופנית קבוצתית, אפשר לנסות לבד. לכווץ את השרירים לפחות שלוש פעמים ביום, 10 חזרות בכל פעם.

זיכרון

עם הגיל, מנגנון הזיכרון נוטה להיות קצת פחות יעיל, כיוון שמספר התאים במוח פוחת. וכמו שכולנו יודעים, יכול לקחת יותר זמן ללמוד דברים חדשים, או להיזכר בדברים ישנים, כמו שמות, מילים, או מקומות. הדרך הטובה ביותר לשמור על הזיכרון, היא להישאר פעילים. ובפעילים אנחנו מתכוונים לפיסית, חברתית ומנטאלית.

עיניים

עם הגיל, העיניים מתייבשות ופחות מסוגלות לייצר דמעות. הרטינה (השכבה הרגישה לאור) הופכת דקה יותר והעדשות בהדרגה הופכות פחות צלולות. זה אומר שהתמקדות באובייקטים קרובים יכולה להפוך יותר קשה, זה אומר שאנחנו עלולים להיות רגישים יותר לאור בהיר, וזה אומר שאולי יהיה לנו קשה יותר להסתגל למעברים בין רמות שונות של אור. להקפיד על בדיקות ראייה קבועות ולא לשכוח משקפי שמש כאשר נמצאים מחוץ לבית.

העור

העור הוא אחד הסימנים החיצוניים הבולטים לתהליך ההזדקנות. עם הגיל והשנים, העור הופך דק יותר, פחות אלסטי ויותר שביר ונפצע יותר בקלות. הירידה ביצור והפרשה של שומנים טבעיים יכולה להפוך את העור ליבש יותר ומקומט יותר. בנוסף, כתמי גיל ודבלולי עור קטנים (skin tags) מתחילים להופיע. אחת הדרכים לשמור על העור היא להתקלח במים חמים ולא רותחים, ולהשתמש בסבון לא מייבש (ללא סבון) ובקרם לחות. כאשר נמצאים בחוץ, להקפיד להשתמש במקדם הגנה, ואם מעשנים להפסיק. עישון מאיץ את קצב הזדקנות העור.

המשקל

מי שניסה להפחית במשקל יודע שקצב וכמות הירידה של גיל 20 נשארה בגיל 20. עם הגיל, הכל איטי וקשה יותר. שמירה על משקל גוף תקין, או ירידה במשקל הגוף הופכת משימה קשה יותר ככל שתהליך ההזדקנות מתקדם וזה מושפע מכמה גורמים: מסת השריר מצטמצמת עם הגיל, מה שיכול להוביל לעלייה במסת השומן. מכיוון שרקמות שומן שורפות פחות קלוריות בהשוואה לרקמת שריר, אם רוצים להוריד במשקל, או אפילו רק בשביל לשמור על המשקל הנוכחי, צריכים להפחית את כמות הקלוריות בתזונה, או להגביר את המינון של פעילות גופנית. אין פטנט אחר.

מיניות

עם הגיל, הצרכים המיניים, הרצונות והתבניות יכולים להשתנות. אצל נשים אלה בעיות גיל המעבר. אצל גברים, אין אונות הופכת לבעיה אמיתית. גם בעיה רפואית כרונית, או טיפול תרופתי יכולים להשפיע על ההנאה מסקס. בכל מקרה, ההמלצה היא כן לדבר על זה, וכן לעשות את זה.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.