לתזונה שאנחנו אוכלים יש תפקיד חשוב בבריאות של הגוף כולו. אבל, לתזונה יכולה להיות השפעה בדיוק הפוכה. בדיוק בגלל זה, במקרה של עצמות, חשוב למצוא את האיזון העדין בין מה שעצמות אוהבות לאכול (סידן) למזונות ששואבים מהעצמות את אותם חומרים מזינים.  

תזונה בונה, תזונה הורסת. ששת הגדולים:

מלח

קשה למצוא מישהו שיש לו משהו טוב להגיד על מלח. במקרה של בריאות העצם, מלח שואב סידן מהעצמות, ולאורך זמן עשוי להחליש אותן. תזונאים אומרים שעל כל 2,300 מיליגרם של מלח שאנחנו צורכים, אנחנו משלמים בערך ב- 40 מיליגרם של סידן. וגם המחקרים מראים את זה. מחקרים שהשוו בין תזונה עשירה במלח ובין תזונה דלה במלח, הראו ניצחון מוחץ לתזונה דלה במלח. ואנחנו? התזונה שלנו לא יכולה בלי מלח. מחקרים מראים שרובנו צורכים כפול מהקצובה היומית המומלצת למלח (2,300 מ"ג). מאיפה להתחיל? דרך מהירה ויעילה להוציא את המלח מהתזונה, היא להימנע מכל מה שמעובד, משומר, מטוגן, או מגיע בקופסא שנכנסת למיקרו.

משקאות קלים

גם למשקאות קלים אין את המוניטין הכי טוב בסביבה. אבל הפעם אלה לא הסוכר או האספרטיים שמטריד אותנו. משקאות קלים מסוכנים לעצמות פעמיים. פעם אחת בגלל שלגזים במשקאות מוגזים אחראית חומצה זרחנית (phosphoric acid) שמגבירה את הקצב בו סידן מופרש בשתן. פעם שניה בגלל שאנחנו אולי מספקים את תחושת הצמא שלנו, אבל אנחנו לא מספקים לגוף שום חומר מזין וחיוני. כל משקה (כמובן שמים, אבל גם חלב או מיץ טבעי) עדיף על משקאות קלים מוגזים. במיוחד למי שנמצא בקבוצת סיכון לאוסטיאופורוזיס.

קפאין

מבחינה סטטיסטית, המספרים על קפאין לא גרועים כמו המספרים של המלח. אבל נקודת הדמיון בין מלח לקפאין עדיין מחייבת התייחסות. הפעולה של קפאין דומה לפעולה של מלח. כמו מלח, גם הקפאין שואב סידן מהעצמות. על כל 100 מ"ג של קפאין (כמות שיש בכוס קפה בינונית) מאבדים 6 מיליגרם של סידן. נכון, תגידו שזה לא הרבה ואתם צודקים. אבל, אם צורכים משקאות רבים שמכילים קפאין, כמו תה (קר או חם), על פני משקאות שכן בריאים לעצמות, זה יכול להפוך לבעיה. ההמלצה היא להגביל את צריכת הקפה לאחד בבוקר. וכן, להוסיף חלב בהחלט עוזר.

ויטמין A

עודף ויטמינים זה משהו שבטח לא חשבתם שאתם צריכים לדאוג ממנו, אבל אם יש וויטמין שיכול להיות בעייתי לעצמות במינון מסוים, זה ויטמין A. ויטמין A נמצא בביצים, מוצרי חלב שמנים, כבד ומזונות מועשרים, והוא חשוב לראייה ולמערכת החיסון. המינון היומי המומלץ הוא 5,000 חידות בינלאומיות, ומרבית המומחים מסכימים שההמלצה הזאת הרבה יותר מדי גבוהה. התזונה שלנו בדרך כלל עשירה בוויטמין A, ומרבית תוספי הוויטמינים מכילים אותו גם, ככה שאפשר די בקלות לעבור את המכסה. למי זה חשוב? בעיקר לנשים בגיל המעבר. מחקרים מראים ששיעור השברים בקרב נשים עם תזונה עשירה בוויטמין A כמעט כפול. אם נמצאים בקבוצת סיכון, ההמלצה היא לעבור למוצרי חלב דלים בשומן, לאכול רק את החלבון של הביצה (רוב הוויטמין A נמצא בחלמון), ואם לוקחים תוסף תזונה, לבדוק את ריכוז הוויטמינים בו.

אלכוהול

אם קפאין ומלח שואבים סידן מהעצמות, אלכוהול פשוט מונע ממנו להיספג מלכתחילה. ולא רק מסדין. אלכוהול מונע גם ממינרלים אחרים בתזונה מלהיספג. בנוסף, שתייה אינטנסיבית מפריעה לתהליך ההתחדשות של העצמות, כי היא מונעת מהתאים שבונים את העצם (Osteoblasts) לעשות את העבודה שלהם. ככה שלא רק שהעצמות הופכות חלשות יותר, כאשר סובלים משבר, אלכוהול יכול לשבש גם את תהליך החלמה. בדיוק כמו עם קפה, ההמלצה היא להגביל את הצריכה למשקה אחד ביום. בין אם זה יין, בירה, או משהו יותר אלכוהולי מזה.

שומן מוקשה
מחקרים מראים שהתהליך שהופך שומן צמחי נוזלי, לשומן מוצק שמשתמשים בו באפייה תעשייתית, הורס את תכולת הוויטמין K שנמצא באופן טבעי בשמנים. ויטמין K חיוני לעצמות חזקות, ושמנים צמחיים (כמו שמן קנולה ושמן זית) הם המקור התזונתי השני הכי טוב לוויטמין, אחרי ירקות ירוקים עליים. בכל מקרה, הכמות של ויטמין K שאנחנו מדברים עליה היא מזערית- כפית אחת של שמן קנולה מכילה 20 מק"ג של ויטמין K, כפית אחת של שמן זית מכילה 6 מק"ג, בהשוואה ל-120 מק"ג של הוויטמין במנת הגשה ממוצעת של תרד. אם אתם אוכלים את הירוקים שלכם, אתם לא צריכים לדאוג. אבל אם אתם חובבי מאפים, ההמלצה היא או להתנזר, או להכין לבד ולוודא בעצמכם מה נכנס ומה נשאר בחוץ.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

הוסף תגובה חדשה