בזמן האחרון משווקים תזונה ללא גלוטן כפתרון לכל הצרות שלנו. מבעיות עיכול, ועד לעודף שומן. האם יש אמת בפרסום?

לפני שאתם קופצים על הטרנד, תקראו.

ללכת בלי

לפני עשור אחד פחות או יותר, אנשים בקושי ידעו מה המשמעות של המילה גלוטן. שלא לדבר על המחשבה לוותר עליו. אבל היום, תזונה ללא גלוטן עושה כותרות, ואנשים רבים (ובעיקר מפורסמים) עוברים לאורח חיים נטול גלוטן, שלפי השמועות נותן אנרגיה, ירכיים רזות ומפחית את הנפיחות המעצבנת בבטן.

אבל מה זה בדיוק גלוטן? גלוטן הוא חלבון, שנמצא בדגנים כמו חיטה ושיפון. בלי לדעת, רובנו ממש אוהבים אותו. גלוטן נותן לאוכל את המגע המיוחד. הוא הופך את הלחם לספוגי ואת המרקים לסמיכים ועשירים.

לתזונה נטולת גלוטן יש בסיס מדעי מוצק. בתור התחלה, היא כן יכולה לעזור לפתור בעיות מסוימות. למשל, לאנשים שסובלים מבעיית עיכול כרונית שנקראת צליאק, גלוטן הוא אויב של ממש. הגוף שלהם מתייחס אפילו לכמות קטנה ממנו כפולש מאיים, ומפעיל תגובה של מערכת החיסון.

הבעיה מתחילה כאשר התגובה הזאת של מערכת החיסון גורמת לפגיעה במעי הדק, שגורמת גם לעומס על המערכת, אבל בעיקר לחוסרים תזונתיים משמעותיים. אם לא מטפלים בזה, לאורך תגובה כזאת יכולה להוביל להתפתחות סיבוכים כמו אוסטיאופורוזיס, קשיים בכניסה להריון ואפילו סרטן המעי.

בעבר, מומחים חשבו שצליאק היא בעיה יחסית נדירה שפוגעת בערך באחד מתוך 10,000 אנשים. היום, יודעים להגיד שצליאק שכיחה יותר מה שחשבו. עם יותר מודעות רפואית וציבורית, ויותר בדיקות שמאפשרות לאבחן את הבעיה, יותר ויותר אנשים מבינים איך פרוסת לחם תמימה יכולה לגרום להם להרגיש כל כך רע.

צליאק היא המקרה החמור של רגישות לגלוטן. היום מומחים כבר מדברים על מצב ביניים, שהם קוראים לו רגישות לגלוטן שלא נובעת מצליאק. רגישות לגלוטן יכולה להוביל לסימפטומים דמויי צליאק, כמו התכווצויות בבטן, שלשול ונפיחות. אבל בשונה מצליאק, רגישות לגלוטן לא פוגעת בדופן המעי.

בגלל שיש יותר מקרים מאובחנים של צליאק, ויותר מקרים של רגישות לגלוטן, מישהו היה צריך לתת לזה מענה. התשובה הגיעה בצורה של תוכניות תזונה שלמות שלא כוללות גלוטן. ועם הפופולאריות העולה של דיאטות כאלה, אנשים התחילו להתייחס להימנעות מגלוטן כתרופה לכל הבעיות. כולל מיגרנות, פיברומיאלגיה ותסמונת העייפות הכרונית.

ואז יש גם את הרעיון שתזונה ללא גלוטן, היא הכרטיס המהיר לירידה במשקל. אבל אם תשאלו מומחים, הם יספרו לכם שאין שום קסם בתזונה ללא גלוטן. תזונה נטולת גלוטן יכולה לעבוד, כי היא מראש מצמצמת את מספר האפשרויות. כשיש פחות בחירות, יש גם פחות הזדמנויות, ויותר סיכוי להפחית במשקל. אבל זה גם יכול לעבוד בכיוון השני. נטול גלוטן הוא לא בהכרח נטול שומן, ובטח שלא נטול קלוריות. בלי גלוטן שמחבר את המזון ביחד, חלק מהיצרניות מוסיפות למוצרים האלה יותר שומן וסוכר מאשר בדרך כלל, כדי להפוך את המזון לעמיד כמו שאנחנו מכירים אותו.

האם גם אתם צריכים?
יש אנשים שבאמת מוצאים הקלה בתזונה נטולת גלוטן. אבל זה לא אומר שתזונה ללא גלוטן תעבוד בכל המקרים. אם אתם סובלים מצליאק, או רגישות לגלוטן, התשובה היא פשוטה: כן, אתם חייבים.

איך תדעו אם אתם סובלים מאחת מהן? הסימפטומים של צליאק או רגישות לגלוטן די דומים. הבעיה היא שהם גם די דומים לבעיות אחרות, מה שמצליח לבלבל גם את האנשים שסובלים מזה, וגם את האנשים שמטפלים בהם. יותר מזה, אפשר לסבול מצליאק, אבל לא לסבול מתסמינים.

ובכל זאת, לצליאק יש כמה סימנים מובחנים. שלשול כרוני, עצירות, כאבי בטן, נפיחות, אובדן משקל פתאומי, אנמיה, עייפות ובעיות פוריות הם רק חלק מהרשימה. גם אם סובלים מאחד התסמינים, ההמלצה היא לא להוציא גלוטן מהתזונה לבד, אלא להתייעץ עם מומחה.

אם אתם רק רוצים לתת דחיפה קטנה לדיאטה, חשוב לדעת שתזונה נטולת גלוטן יכולה להיות מעמסה רצינית. זה רק נשמע פשוט, כמו לוותר על לחם ופסטה, אבל תזונה נטולת גלוטן היא לא תזונה דלה בפחמימות. גלוטן נמצא בכל מקום. מרוטב לסלט ועד לרוטב סויה.

חוץ מהעובדה שזאת משימה לא פשוטה, תזונה נטולת גלוטן יכולה להוביל להתפתחות חסכים תזונתיים משמעותיים. מחקרים מראים כי ברזל, ויטמינים מקבוצת B וסיבים תזונתיים הם המקומות המועדים ביותר לפורענות.

ובדיוק כאן נכנס תכנון חכם של ארוחות. זה גם מסביר למה חלק מהאנשים מרגישים ממש טוב בלי גלוטן. הם אוכלים אוכל אמיתי. אם מתמקדים בתזונה שכוללת פירות, ירקות, חלבון רזה, מוצרי חלב, ודגנים ללא גלוטן (כמו אמרנט וקינואה), תזונה נטולת גלוטן יכולה להיות דרך חיים מאוד בריאה.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

הוסף תגובה חדשה