מיגרנה היא כאב ראש אמיתי. בעת התקף מיגרנה, הראש לא סתם כואב כתוצאה מסיבה פרוזאית, אלא ההרגשה היא שפטישים דופקים במוח. אנשים לוקחים ימי חופש או מחלה מהעבודה ומשביתים עצמם מפעילות עד יעבור זעם והכאב ישכח.

מיגרנה היא מחלה מוכרת מימי קדם, ומקור השם הוא בשיבוש שמה היווני, HEMICRANIA, "חצי ראש" בעברית, רמז לכאבים שכמו מבטלים חלק מראשנו בעת התקף מיגרני.

בעבר נתפסה המחלה כקשורה לכלי דם ולאספקת החמצן למוח, אך כיום היא נחשבת מחלת מוח וקשורה לשינוי בקצב הפעילות של אזורים שונים בו. השינוי בקצב הפעילות משפיע על אספקת הדם במוח וזרימתו בו, וכאשר אספקת הדם יורדת, השינוי מתבטא בכאבי ראש קשים.

למחלה מקור גנטי ותורשתי מובהק, אך גם מי שנושא את הגן המעורר את המיגרנה מרבצה יכול לעשות הרבה כדי לשלוט במחלה, ולכל הפחות לצמצם את הופעתה. ישנם מאכלים שצריכה מוגזמת מהם עלולה לעורר את המפלצת מרבצה ולגרום להתפרצות המחלה. הימנעות ממאכלים אלה, לצד תזונה נכונה, יכולה לסייע רבות בצמצום הופעתה.

מאכלים שעוזרים למנוע מיגרנה

אלכוהול. שתייה חריפה גורמת לעתים להאנג-אובר (ובעברית – חמרמורת), כאב ראש מסוג אחר כמובן. אבל האלכוהול (ליתר דיוק, האתנול) ממלא תפקיד במערכת המיגרנה בגוף. חומרים נוספים המצויים במשקאות אלכוהוליים, כמו סולפיטים ונוגדי חמצון מסוג פלבנואידים ממלאים אף הם תפקיד במערכת המיגרנה, ועל אף תרומתם החיובית לגוף (בעיקר של הפלבנואידים), הם עלולים לשמש כטריגר להופעת המחלה.

קפאין. כמות שמעל ל-200 מ"ג קפאין ביום מתחילה להיות בעייתית עבור הסובלים ממיגרנות. בשביל קנה המידה, כוס אספרסו כפול מכילה 100 מ"ג קפאין, כוס קפה נמס (נס קפה) 70 מ"ג, דיאט קולה 50 מ"ג והשיאנית היא רד בול – 115 מ"ג קפאין בכוס משקה. הקפאין גורם לכיווץ וגם להתרחבות כלי דם, וכשדבר כזה מתרחש בכלי הדם העדינים במוח התוצאה עלולה להתבטא בכאבי ראש קשים. אגב, גם משככי כאבים מכילים כמות יפה של קפאין, אם במקרה אתם בדרך לארון התרופות...

מונוסודיום גלוטומט. ולא שהיינו צריכים את המיגרנה כדי להימנע מצריכת מאכלים המכילים אותו. החומר משפר הטעם מכיל המון מלח, ובוודאי שאינו מומלץ למאכל, בוודאי לא לסובלים ממיגרנה.

אספרטיים. הממתיק המלאכותי מתוק מסוכר כמעט פי 200, ולמרות שאינו משמין או מעלה את רמת הסוכר בדם, הוא מקור לצרות בפני עצמו. רשות המזון והתרופות בארה"ב (FDA) קבעה רף של עד 40 מ"ג לאדם בוגר ליום, זאת לאחר שנמצא כי צריכה מוגזמת של אספרטיים קשורה לשלל מחלות שמיגרנה היא אולי הצנועה שבהן: אפילפסיה, פרקינסון, ניוון שרירים, דיכאון וגם סרטן.

מוצרי חלב וגבינות. נאספו עדויות רבות של אנשים הסובלים ממיגרנה שתיעדו כי המחלה פרצה כשצרכו כמות גבוהה של מוצרי חלב, ובפרט גבינות קשות, צהובות וכחולות. הניטריטים, שהם תוצר של פירוק חיידקים, המצויים לרוב בגבינות קשות, ידועים כמקדמי מיגרנה. הם מצויים גם במוצרי מזון נוספים כמו נקניקים ובשר מעובד – סיבה טובה נוספת להימנע מצריכתם.

צום. הימנעות מאכילה במשך מספר שעות גורמת לגוף להפריש הורמונים מסוימים באופן הדומה לפעולתו בעת מצבי לחץ וחרדה. אנשים הרגישים למיגרנות צריכים להישמר ממצבי צום ולהקפיד לאכול משהו קטן בכל כמה שעות.

פירות יבשים. הפירות היבשים מכילים סולפיטים – מלחים המכילים גופרית ומשמשים בתעשיית שימורי המזון. אין צורך להימנע לחלוטין מאכילת פירות יבשים, אלא שיש להקפיד על קניית פירות יבשים מאיכות גבוהה ועם כמות נמוכה של סולפיט.

ומה כדאי לעשות כדי למנוע התקף מיגרנה?

שתו הרבה. כלי דם מתכווצים בעת התייבשות ומעלים את הסיכון למיגרנה. תחסכו מעצמכם את האושר הזה, ושתו כמות מספקת של מים.

מגנזיום וויטמין 2B. מחקרים הראו כי נטילת המינרל והוויטמין הנ"ל מסייעת להורדה ניכרת של הסיכון ללקות במיגרנה.

בלי משככי כאבים. כפי שצוין, משככי כאבים עלולים להכיל כמות גבוהה של קפאין, וידוע כי נטילה מוגברת מהם מגבירה את הסיכון ללקות במיגרנה. נכון, כשהראש כואב כמו בהתקף מיגרנה הרגליים לוקחות אותנו לארון התרופות, אבל צריך ליטול את התרופות באופן מפוקח ואחראי. אפילו שמדובר בתרופות ללא מרשם, הדבר הנכון הוא להתייעץ עם רופא לגבי נטילת משככי כאבים.

פחמימות מפירות וירקות. כלומר, ללא דגנים, פסטות, אורז, וגם ללא תפוחי אדמה או תירס, למרות שהם נחשבים כירקות. צריכת פחמימות מירקות, ובעיקר מפירות, מתעכלת בגוף באופן שונה מאשר פחמימה שמקורה בדגן, ומשפיעה על הגוף לטובה. כמות הסוכר בדם והפרשת האינסולין יורדות, ודעיכה.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

הוסף תגובה חדשה