Write a comment

 

לא ברור מה כל כך מצליח להרגיז את המעי, אבל זה קורה בערך אצל חמישית מהאוכלוסייה, חלקם אפילו לא יודעים שהוא זה שאחראי לכל הבלגאן. תסמונת המעי הרגיז (Irritable Bowel Syndrome). לא מישהי שהייתם רוצים אצלכם בסלון.

כרוניקה של כאבי בטן ידועה מראש, או בעיה שאפשר לפתור אותה?

אולי כן, אולי לא. מה שבטוח אולי. וגם זה תלוי
ברפואה המערבית חושדים שבאופן כללי הגורם לתסמונת המעי הרגיז היא פגיעה בעצבים ששולטים על התכווצות שרירי מערכת העיכול, או אם להיות יותר ספציפיים, בעצבים ששולטים על התכווצות המעי הגס. בגלל שנשים סובלות יותר מההפרעה, יכול להיות שיש לזה גם קשר לפעילות הורמונאלית. ובגלל שזה קשור להפרעה במערכת העיכול, כנראה שזה קשור גם למה שאנחנו אוכלים.

ולמרות שלא יודעים מה בדיוק גורם לתסמונת, כדי לאבחן שזאת באמת הבעיה, צריך לפחות שלושה חודשים עם אי סדירות בפעולת המעיים (עצירות או שלשול), גזים, נפיחות, כאבי בטן חזקים שמחריפים אחרי אכילה ונרגעים אחרי התרוקנות, בחילות, חוסר תיאבון, גיהוקים ועייפות.

מצד שני, עם תסמונת המעי הרגיז יכולות להיות גם תקופות ארוכות של שקט. תלוי, אצל כל אחד היא מופיעה אחרת. ובגלל שאותם סימפטומים יכולים לאפיין הפרעות נוספות במערכת העיכול (כמו קרוהן, קוליטיס או חלילה סרטן המעי), הרבה פעמים האבחון יתבצע בשיטת האלימינציה.

הגורם האנושי

אחד הצעדים הראשונים שהרפואה המערבית ממליצה עליו בטיפול בתסמונת המעי הרגיז, הוא תזונה. להימנע מחלב, שוקולד, קפאין, אלכוהול ומזון מתובל. בנוסף, כדי להקל על הסימפטומים, ברוב המקרים המשלשלים יטופלו בתרופה נגד שלשול, והעצירותיים יטופלו בתרופה משלשלת.

שינויים תזונתיים הוא משהו שגם הרפואה המשלימה מסכימה לגביו. "אחד הגורמים לתסמונת היא כמובן אי סבילות למזונות מסוימים. זה יכול להיות כל סוג של מזון, אבל ברוב המקרים זה חלב וחיטה (לחם, בצק מאפים ועוד). חלב וחיטה מגרים את רירית המעי, והרבה מאוד אנשים לא מעכלים אותם כמו שצריך וזה מופיע בצורה של שלשולים, כאבי בטן, גזים וכל מיני תופעות שקוראים להן בגדול תסמונת המעי הרגיז" מסבירה תרצה שהם, יועצת לאורך חיים בריא.

אבל מה שמעניין את שוהם זה פחות לקרוא לבעיה בשם. כי מעבר לעובדה שבתזונה קלינית טבעית הדגש הוא באמת על תזונה בריאה וטבעית, ההסתכלות או האבחנה היא הוליסטית. שזה אומר שהיא כוללת לא רק שאלות על מה המטופל אוכל ואיפה כואב לו, אלא גם שאלות על האישיות שלו, על אורח החיים שלו, על העבודה שלו, על שעות הפנאי שלו ומה הוא עושה איתן, על מערכות היחסים שהוא מנהל עם המשפחה ועם החברים.

"זו גישה שמנסה לפתור את הבעיה, פחות למצוא לה הגדרה קלינית. במיוחד בתסמונת כל כך לא ברורה, שאפילו ברפואה המערבית לא יודעים מה גורם לה". בראייה כזאת, הגורם הנפשי הוא גורם מאוד מהותי. "תסמונת המעי הרגיז נוטה להתפרץ הרבה יותר ובעוצמות גבוהות יותר בתקופות לחץ, קושי, מתח נפשי, או אי ודאות מכל מיני סוגים, למעשה סטרס הוא הגורם הראשון במעלה לתסמונת המעי הרגיז"

במקרים רבים, רק הוצאת החלב והחיטה מהתזונה תביא לשיפור עצום. מעבר לזה (וכמובן שכל מקרה לגופו) שהם תמליץ על תזונה נוחה וקלה לעיכול, מה שנקרא "תזונת תינוקות". מתחילים בעיקר עם ירקות מבושלים ולאט לאט מתחילים להוסיף קיטניות, ירקות ופירות טריים, דגנים מלאים ובודקים איך זה משפיע על ההרגשה. בהדרגה מוסיפים גם ביצים ובשר. "בנוסף, ניתן לשלב תוספי תזונה, כמו פרוביוטיקה, לשיקום רירית המעי ולסיוע בספיגה ובעיכול של המזון. תוך כדי הטיפול, מה שמאוד יכול לעזור להרגיע את ההתכווצויות הם צמחי המרפא מליסה וקמומיל".

"כשמגלים מה הגורם לתסמונת הטיפול בה הוא בהחלט אפשרי. אם הסיבה היא אלרגיה, אפשר לרפא אותה על ידי הימנעות. אם הבעיה היא סטרס, זה תלוי בנכונות של המטופל להבין שזאת הבעיה. שאת הסטרס והקצב המהיר צריך להחליף בטאי צ'י או ביוגה, לא משנה כמה מכורים לזה. ועם השינוי באורח החיים, יגיע גם השיפור בתחושה".

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.