מסתבר שפופאי לא היה פראייר. כי לא רק שהתרד עשה אותו חזק יותר, הוא גם שמר עליו מאוסטיאופורוזיס, מחלות לב, סרטן המעי, דלקת פרקים ועוד כל מיני.

תרד. שווה כל קלוריה. ולא שיש הרבה.

מי אמר שפרסים קמצנים?

למרות שאין שום קווי דמיון, תרד מגיע מאותה משפחה של הסלק. המקור שלו, לפי מה שמספרים, הוא בפרס הרחוקה. לסין הוא הגיע במאה ה- 7, בתור מתנה צנועה ממלך נפאל. את דרכו לאירופה, או יותר נכון לספרד, הוא עשה בסביבות המאה ה- 11 עם השיירות של הסוחרים המורים. עד שהוא הפך להיות תרד, הוא נשאר הרבה מאוד זמן בתור הירק הספרדי. היום, היצרניות המסחריות העיקריות של תרד הן ארצות הברית והולנד, שירוקים עליים הם המומחיות שלה.


בתור ירק ירוק ועלי, תרד מספק יותר חומרים תזונתיים כמעט מכל מזון אחר. כוס אחת של תרד מבושל (180 גרם בערך) מכילה 1,110% מהצריכה היומית של ויטמין K, 294% מהצריכה היומית של ויטמין
A, 84% מהצריכה היומית של מנגן, 65% מהצריכה היומית של חומצה פולית, 40% מהצריכה היומית המומלצת של מגנזיום, 35% מהצריכה היומית של ברזל, 30% מהצריכה היומית של ויטמין C, 25% מהצריכה היומית המומלצת של ויטמין B2, סידן ואשלגן, 20% מהצריכה היומית המומלצת של ויטמין B6, 15% מהצריכה היומית המומלצת של סיבים תזונתיים ו- 41 קלוריות בלבד.

ויטמין K, גולת הכותרת של התרד, חשוב במיוחד לשמירה על בריאות העצמות. ויטמין K1 למשל מונע הפעלה מיותרת של אוסטאוקלסטים (Osteoclasts), תאים שבזמן הפנוי שלהם מפרקים את העצמות. חוץ מזה, מסתבר שחיידקים ידידותיים הם החברים הטובים ביותר של האדם. הם לוקחים ויטמין K1 והופכים אותו בקיבה לוויטמין K2, שאחראי להפעיל את החלבון (Osteocalcin) ששומר על המולקולות של הסידן במקום שהן אמורות להיות בו. 

חוץ מוויטמין K, מחקרים זיהו לפחות 13 פלבנואידים שונים בתרד, שמשמשים כנוגדי חימצון ומנהלים מסע צלב נגד סרטן. התכונות האנטי סרטניות של הפלבנואידים האלה היו כל כך מרשימות, שהחוקרים החליטו לייצר תמצית תרד מיוחדת שאפשר יהיה להשתמש בה במחקרים. התמצית הזאת הצליחה להאט את קצב התרבות התאים בסרטן הבטן, לגרום לתאים סרטניים להשמיד את עצמם בסרטן הערמונית, ולהפחית את הסיכון לחלות בסרטן השחלות ב- 40%. 

איי, בי, סי, די, אי ..

רק מעטים יכולים להתחרות במה שיש לתרד להציע למחלות כמו טרשת העורקים ומחלות לב. תרד הוא מקור מעולה לוויטמין A ולוויטמין C, שניהם נוגדי חימצון חשובים שעובדים שעות נוספות כדי להפחית את כמות הרדיקלים החופשיים בגוף. הנבחרת המשותפת גם שומרת על התאים מפני הנזקים של הרדיקלים החופשיים, וגם מונעת מכולסטרול להתחמצן ולהצטבר על דפנות העורקים וכלי הדם.

בזכות תכולת הוויטמין E שלו, מחקרים מצאו שתרד יכול לשפר יכולות למידה ולהפחית ירידה בתפקודי המוח הקשורה בגיל. לפי מחקר שנערך באוניברסיטת שיקגו (Chicago), שלוש מנות ביום של ירקות ירוקים ועליים, או ירקות ממשפחת המצליבים יכולות להפחית את ההתדרדרות הקוגניטיבית ב- 40%, מספר שהחוקרים אמרו שהוא שווה ערך לחמש שנים.

תרד הוא גם מקור מעולה לחומצה פולית, שאותה אנחנו צריכים בשביל להפוך את חומצת האמינו הומוציאסטין (שמתפרעת אם רק נותנים לה את ההזדמנות) למולקולות עם גישה קצת יותר חיובית לחיים. הוא גם מקור מעולה למגנזיום, מינרל שעוזר להפחית לחץ דם, ברזל שכולנו צריכים, ולוטאין (Lutein) שמגן מפני מחלות עיניים, כמו קטרקט.

תרד הוא אחד המזונות שיותר קשורים לתגובה אלרגית. ולא צריך לאכול אותו טרי, או לאכול רק אותו בשביל שזה יקרה. תרד מכיל גם גויטרוגנים (Goitrogens), חומר שיכול לדכא את תפקוד בלוטת התריס, אוקסאלאטים (Oxalates) שיכולים להיות בעיתיים למי שסובל מבעיות בכליות או בכיס המרה, ופורינים (Purines) שיכולים להיות בעיתיים למי שסובל מגאוט. לכל השאר, יש אור ירוק.

תעודת זהות:

ידוע בציבור: תרד
שם בוטני:
Spinacia Oleracea
משפחה:
סלקיים

מוצא: פרס

עונה : כל השנה

מה אוכלים? את העלים

מילה מהסינים: מחזק את הדם, מנקה את הכבד וזורם עם המעיים

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

הוסף תגובה חדשה