קראו לו הרוצח השקט. אמרו שבמקרה הטוב הוא גורם סיכון, ובמקרה הרע הוא גורם תמותה. ואתם יודעים מה? הכל נכון.

אבל תגידו מה שתגידו, יתר לחץ דם הוא אחד מהמצבים שכן אפשר למנוע.

(אל) תעביר לי את המלח
קבוצות מסוימות של אנשים, או אם להיות יותר ספציפיים: בעיקר מבוגרים ובעלי היסטוריה משפחתית בעייתית (בהקשר של מלח!), נמצאים בסיכון גבוה יותר לסבול מיתר לחץ דם שמסווג כבעל גישות גבוהה למלח.

אבל, מכיוון שאין שום דרך לקבוע אם אתם סובלים מיתר לחץ דם רגיל, או יתר לחץ דם רגיש, כולם (פחות או יותר) צריכים להפחית את צריכת המלח. ההמלצה היא לא לעבור את ה- 1,500 מ"ג ביום, שזה בערך מחצית מהצריכה הממוצעת נכון להיום. ורק בשביל לקבל מושג מוחשי: חצי כפית מלח מכילה בערך 1,200 מ"ג. המשמעות של להפחית את צריכת המלח היא לא רק להיות עדינים עם המלחיה. המלחיה אחראית רק ל- 15% מהמלח בתזונה מערבית טיפוסית. היתר מגיע ממזונות מעובדים.

אם תשאלו כל  מומחה לרפואה מונעת, פירות וירקות עשירים באשלגן הם חלק חשוב בכל תוכנית להפחתת יתר לחץ דם. השאיפה היא לא פחות מ- 2,000 מ"ג אשלגן ביום, ולא יותר מ- 4,000 מ"ג ביום. המקורות העיקריים הם בטטות, עגבניות, מיץ תפוזים, תפוחי אדמה, בננות, שעועית, אפונה, מלון ופירות יבשים, כמו שזיפים וצימוקים.

חטאים אסורים?

אם יש משהו שחוקרים אוהבים להתווכח עליו, הוא ההשפעה של קפאין על לחץ הדם. חלק מהמחקרים מראים שכל קשר בין השניים הוא מקרי בהחלט, אבל לפי מחקר שנערך בבית הספר לרפואה באוניברסיטת דיוק (Duke), צריכה של 500 מ"ג קפאין (בערך שלוש כוסות) הובילה לעלייה זמנית של 4 נקודות בלחץ הדם, שנשארה עד לזמן השינה. לשם השוואה: כמות זהה של תה הכילה 50 מ"ג קפאין.

מה ההסבר? כאשר נמצאים בסטרס, הלב מתחיל לפמפם הרבה יותר דם, ומגביר את לחץ הדם. מה שקפאין עושה, הוא להעצים את ההשפעה הזאת: הוא מכווץ את כלי הדם, מגביר את לחץ הדם ומעצים את השפעה של סטרס. אם אתם לא יכולים להוריד ממנו את הידיים, לפחות תעברו לנטול. או לתה. לפי מחקר שנערך באוניברסיטת טאפטס (Tufts), שלוש כוסות של תה צמחים ביום הפחיתו את לחץ הדם הסיסטולי בממוצע ב-6 עד 7 נקודות, בתוך ששה שבועות.

ומה לגבי שוקולד ויין? שוקולד, בתנאי שהוא עשוי לפחות 70% קקאו, מכיל פלבנואידים (רכיבים טבעיים), שעוזרים לכלי הדם להיות יותר גמישים וסלחניים. לפי מחקר שנערך באוניברסיטת בוסטון (Boston), גם צריכת אלכוהול יכולה להפחית את לחץ הדם ולשמור על הלב, בתנאי שהיא מתונה. עד משקה אחד ביום לאשה, ועד שניים לגבר.

זה רק ספורט?

אם להגיד את זה בצורה הכי פשוטה: אנשים שסובלים מיתר לחץ דם, מצליחים להפחית יתר לחץ דם באמצעות פעילות גופנית. פעילות גופנית עוזרת ללב להשתמש בחמצן בצורה יעילה יותר, כדי שהוא לא יצטרך לעבוד כל כך קשה כדי לפמפם דם. הצד שלנו בעסקה: פעילות גופנית אירובית, שמאמצת את הלב לפחות במשך 30 דקות, במרבית ימי השבוע. כדי להמשיך לאתגר את הלב, אפשר לנסות להגביר את המהירות, או את המרחק.

אם אתם לא אנשים של ריצות למרחקים ארוכים, גם תרגול יוגה, טאי צ'י או צי' קונג יכולים לעזור. זה אולי לא נראה קשה, אבל זה בטח לא קל, ויש חוכמה מאוד גדולה מאחורי זה. השילוב בין הנשימות העמוקות והתנועות האיטיות מסייע להפחית את הורמוני הסטרס וביחד איתם את רנין (renin), אנזים שנמצא בכליות ותורם ליתר לחץ דם.

עבודה קלה

הנה טיפ שתאהבו לאמץ. לפי מחקר שנערך באוניברסיטת קליפורניה (California), יותר מ-41 שעות בשבוע במשרד, עולות לנו בסיכון גבוה ב-15% להתפתחות יתר לחץ דם. ואפשר להבין את זה. עם הרבה שעות נוספות במשרד, קשה למצוא זמן ומקום לפעילות גופנית, תזונה בריאה, ארוחת ערב עם המשפחה. אנחנו לא אומרים שצריך להתפטר. אנחנו רק אומרים שיש לכם תירוץ מספיק טוב לצאת מוקדם.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

הוסף תגובה חדשה